Gud vad ni räknar pengar.
Bygger man ett nytt hus för säg 2miljoner och man tänker att man inte kan räkna hem en bras- el pelletskamin för ca 50 00kr men man vill gärna ha det då kanske man inte skulle byggt nytt överhuvudtaget....
Nej kör hårt ;)
 
det är ju viktigare att dimensionera radiatorsystem rätt & kolektor rätt, om man cill ha bra årscop !!!

jag själv kör ju med en aldeles för stor värmepump, så jag ska montera in en volymförstprare, för att få bättre cop.
ligger på ett årscop på över 4 idag ;D

en effektreglerad kompressor skulle säkert göra susten för att kläma ut några tiondels cop till & för den delen hålla ned trycket i kompressorn så att livslängden ökar, men den gör ju o andra sidan så man får längre driftstimmar & det sliter ju också.

skulle det finnas markvärmepumpar med effektreglering så skula man säkert ha köpt en sån, men det funkar så himla bra utan, så det är inget att häng uppsig på.
 
Inger.P. skrev:
[quote author=WeeBe link=1133178985/0#6 date=1133186410]Här kommer ett litet räkneexempel. Observera att detta inte är någon exakt vetenskaplig beräkning utan en snabb jämförelse.


Pelletspanna

Investering:
Ca 10m2 extra yta  50.000:-

Vad skulle du använda de 10kvm till?  Hur stort bulkförråd har du egentligen tänkt dig?


Om man räknar med att frånluftsvärmepumpen ger 2 KWh per insatt KWh.

Denna beräkning förstår jag inte. En frånluftvärmepump ger 2kwh. Om husets energibehov är 11 kwh/per timme (riktigt kallt ute) kan man väl inte dubblera varje insatt kwh?
[/quote]

vad får jag för dom där 50 000:- du pratar om ?


en frånluftsvärmepump ger mycke riktigt inte ens ett års COP på 2, utan det är lagre.
 
Inger.P. skrev:
[quote author=CarMan link=1133178985/0#22 date=1133279608]
vet inte om jag varit otydlig. Men jag tycket inte man ska ha IVT Twin !!!
när jag pratar ytjordvärme medjar jag ren ytjordvärme, fördelen med detta är att du kan få en kraftigare pump, som kan värma huset även på vintern!
Varför tycker du inte det Carman?

Genom en mindre investering (ca 20.000 kr) kan jag få två kilowatt extra effekt på frånluftsvärmepumpen.

Investeringen är då fortfarande lägre än vad en frånluftsvärmepump från Comfortzone kostar.

Jämför man priserna på en "ren" berg- eller jordvärmepump (ej frånluft) blir prisskillnaderna ännu större. För att inte tala om att man då bör ha FTX-ventilation.


Skillnaden i driftsekonomi på 2kwh (frånluftsvärmepump) och 4 kwh (twin-pump) är väldigt stor eftersom ett normalhus klarar sig väldigt långt på just 4 kwh:s förbrukning. Alltså utan extra tillskott från elpatronen...[/quote]

det hela beror på hur mycke husföretagen blåser dig avdraget när du inte köper den frånluftsvärmepump som ingår.

skilnaden i pris är mella 20 - 40 000 beroende på vad man väljer för grejor & inklusive en frånluftsmodul som man kopplar in i markvärmepumpen för att både få mekanisk ventelation & ta tillvara på energin i luften.
som jag sagt tidigare så är det vid nybygnation mycket prisvärt att instalera ytjordvärme, då man kan få ned kostnaden för grävningen eftersom man ändå har grävere på plats för att fixa till tomt & grund
 
Inger.P. skrev:
Genom en mindre investering (ca 20.000 kr) kan jag få två kilowatt extra effekt på frånluftsvärmepumpen.

Investeringen är då fortfarande lägre än vad en frånluftsvärmepump från Comfortzone kostar.
Jag antar att prisskillnaden beror på att du får dåligt avdrag för IVT490 om du inte väljer en annan IVT. Normalt sett är IVT495 dyrare än Comfortzone, installerad och klar.
 
Inger.P. skrev:
[quote author=WeeBe link=1133178985/0#6 date=1133186410]Här kommer ett litet räkneexempel. Observera att detta inte är någon exakt vetenskaplig beräkning utan en snabb jämförelse.


Pelletspanna

Investering:
Ca 10m2 extra yta  50.000:-

Vad skulle du använda de 10kvm till?  Hur stort bulkförråd har du egentligen tänkt dig?


Om man räknar med att frånluftsvärmepumpen ger 2 KWh per insatt KWh.

Denna beräkning förstår jag inte. En frånluftvärmepump ger 2kwh. Om husets energibehov är 11 kwh/per timme (riktigt kallt ute) kan man väl inte dubblera varje insatt kwh?
[/quote]


Bulkförrådet bör ju vara tillräckligt stort för att få pellets hemkört med bulkbil. Då ska man beställa minst 7 m3. Till det behövs ca 4-5 m2 lite beroende på hur man bygger förrådet, det måste finnas lutning mot skruven som stjäl en del utrymme.  I övrigt behöver man en pelletspanna, slangar och rör mellan silo och panna, samt förmodligen en ackumulator tank.

Det är såklart inte så att COP 2 gäller då det är riktigt kallt ute. Detta var en uppskattning på årsCOP. Har ni andra mer exakta siffror kan ni gärna förmedla dessa. Det är som ni vet svårt för att inte säga omöjligt att veta vad denna slutar på för det varierar ju enormt. Parametrarna är ju väldigt många som ni vet.

Ni ska läsa det jag skrev som ett exempel och det kan avvika både åt ena eller andra hållet beroende på många faktorer. Däremot vidhåller jag att det är svårt/omöjligt att räkna att räkna hem en pelletsanläggning i nybbygda välisolerade hus, men det kan förändras med stigande elpriser.
 
Tyvärr är det ju så att optimala lösningar för köparen tycks vara omöjliga att få om man inte bygger i egen regi. Jag tycker att det är lite märkligt att man nästan aldrig ser mindre byggfirmor som speciallicerar sig på att bygga i lösvirke, många gånger är det billigare än monteringsfärdigt (vilket säger en del om husfabr. påslag). Och en firma har ju det drivet på under entrp. som man som engångsbyggare saknar.

Det kan knappast anses vara en nackdel att man "måste" ha FTX vid jordvärme, eftersom den innebär en kraftig överdim av radiatorkretsen. Det är ju snarare värmefördelningen i golvet och inte värme behovet som styr dim. av golvvärme.

Att det dessutom saknas konkurenstryck inom VP branchen gör ju inte saken bättre. Alla inlägg där man tänker kombinera VP med braskamin visar ju på ett entresse för lösningen. Fungerade marknaden skulle det komma fram lösningar där man kopplar vattenmantlat till VP.

Markvärme dim. för största delen av årsbehovet kan kallas värmekälla. En normal frånluftsVP är bara till för att fixa byggnormen.

Billigast idag är förmodligen FTX med elbatteri och mycket isolering, om man kunde skala bort husfabrikanternas trixande.
 
WeeBe skrev:
[quote author=Inger.P. link=1133178985/30#35 date=1133707583][quote author=WeeBe link=1133178985/0#6 date=1133186410]Här kommer ett litet räkneexempel. Observera att detta inte är någon exakt vetenskaplig beräkning utan en snabb jämförelse.


Pelletspanna

Investering:
Ca 10m2 extra yta  50.000:-

Vad skulle du använda de 10kvm till?  Hur stort bulkförråd har du egentligen tänkt dig?


Om man räknar med att frånluftsvärmepumpen ger 2 KWh per insatt KWh.

Denna beräkning förstår jag inte. En frånluftvärmepump ger 2kwh. Om husets energibehov är 11 kwh/per timme (riktigt kallt ute) kan man väl inte dubblera varje insatt kwh?
[/quote]


Bulkförrådet bör ju vara tillräckligt stort för att få pellets hemkört med bulkbil. Då ska man beställa minst 7 m3. Till det behövs ca 4-5 m2 lite beroende på hur man bygger förrådet, det måste finnas lutning mot skruven som stjäl en del utrymme.  I övrigt behöver man en pelletspanna, slangar och rör mellan silo och panna, samt förmodligen en ackumulator tank.

Det är såklart inte så att COP 2 gäller då det är riktigt kallt ute. Detta var en uppskattning på årsCOP. Har ni andra mer exakta siffror kan ni gärna förmedla dessa. Det är som ni vet svårt för att inte säga omöjligt att veta vad denna slutar på för det varierar ju enormt. Parametrarna är ju väldigt många som ni vet.

Ni ska läsa det jag skrev som ett exempel och det kan avvika både åt ena eller andra hållet beroende på många faktorer. Däremot vidhåller jag att det är svårt/omöjligt att räkna att räkna hem en pelletsanläggning i nybbygda välisolerade hus, men det kan förändras med stigande elpriser.[/quote]

det var det jag mena, allt det där du rablar upp kostar ju mer än 50 000:-
 

Bulkförrådet bör ju vara tillräckligt stort för att få pellets hemkört med bulkbil. Då ska man beställa minst 7 m3. Till det behövs ca 4-5 m2 lite beroende på hur man bygger förrådet, det måste finnas lutning mot skruven som stjäl en del utrymme.  I övrigt behöver man en pelletspanna, slangar och rör mellan silo och panna, samt förmodligen en ackumulator tank.

Det är såklart inte så att COP 2 gäller då det är riktigt kallt ute. Detta var en uppskattning på årsCOP. Har ni andra mer exakta siffror kan ni gärna förmedla dessa. Det är som ni vet svårt för att inte säga omöjligt att veta vad denna slutar på för det varierar ju enormt. Parametrarna är ju väldigt många som ni vet.

Ni ska läsa det jag skrev som ett exempel och det kan avvika både åt ena eller andra hållet beroende på många faktorer. Däremot vidhåller jag att det är svårt/omöjligt att räkna att räkna hem en pelletsanläggning i nybbygda välisolerade hus, men det kan förändras med stigande elpriser.[/quote]

Till att börja med är det 3 ton pellets man måste beställa för att få det fraktfritt o pellets väger 650-700 kg/m3 därför rekomenderas att bulkförrådet ska rymma 6 m3..
Oftast har man väl då minst 2 meter i takhöjd så det tar max 3 m2 golvyta har man en takhöjd på 2,50 så tar ett förråd bara 2,4 m2.. Sen måste det inte alls va lutning på golvet går utmärkt med plan botten om man gör förrådet långsmalt utan att behöva skotta..
En acktank behöver man inte till en pelletspanna med vvslinga/beredare..

Varför skulle inte en pelletspanna gå räkna hem då en elpanna (fvp ska gå göra de..
Tycker det är skandal att hus får säljas med sådant skräp för annat kan det inte ses som.. En fvp täcker ju bara vv..

Några kompisar har byggt ett eksjöhus (1plan) på 126 m2 med fvp o enliggt hus säljaren ska dom hamna på en förbukning på detta lilla hus på 16-22000 kWh/år..
De gör att dom kommer att få betala ca 16-22000:- för uppvärmning o hushållsel de är svin dyrt på så litet hus tycker jag iaf..

Värmer själv 215 m2 byggt -73 med pellets o betalar knappt 12000:-/år inkl hushållsel.. ;D
 
2:an

Först vill jag bara kommentera det här med pelletsförråd. De flesta vill ha lutning på sitt förråd för att omsätta all pellets och inte behöva skotta och greja. För det andra så kan man inte räkna så snålt på förrådet som du gör, särskilt inte om man inte har lutning på golven. Du får aldrig i 3 ton annars då förrådet aldrig är riktigt tomt. Jag tror att man bäst tittar på detta med vilken yta som krävs från fall till fall, jag gjorde ett exempel och det är möjligt att man kan pruta bort någon/några m2 på det.

Sedan vill jag säga Grattis!

Din energiförbrukning är fenomenal!

Om jag räknar bort hushållsel -5000:-

så köper du pellets för 7000:-/år vilket motsvarar 3,73 ton.
sedan drar jag av för varmvatten ca 5000 KWh ca 1 ton pellets så återstår 2,73 ton att värma ditt hus med.

Så därmed värmer du dina 215 m2 -70 tals hus med 2,73 ton pellets som motsvarar ca 13.000 KWh det ger en uppvärmningskostnad på 61 KWh/m2 och år.

Detta måste vara någon form av rekord!

Berätta gärna mer om dittt hus. Har du återvinning på värmen, tilläggsisolering, nya fönster, solvärme, nya ytterdörrar, värmer du hela ytan mm
 
WeeBe skrev:
Sedan vill jag säga Grattis!
Gör man ett förråd som har 80-100 cm bredd med skuven längst efter så blir det istortsett tomt.. Om inte annat så har man lite kvar om man glömt beställa.. ;)
I förrådet har man en vanlig hängränna som pelletsen glider o bromsas något o den gör även att förrådet blir nästan helt fyllt.. :cool:

Vad har du för erfarenhet av pellets förråd??

Tackar.. :)

I morgon är det 1 år sedan nya pannan o brännaren startades o de har nu gått åt 4750 kg pellets (idag) o jag betalar 1480/ton så det blir ca 7050:-/år + 3364 kWh el..
Pelletsens (solett) energiinnehåll är enligt test i rådorön på 5000 kWh/ton..
Året före gick det 6700 kg pellets (gammla anläggningen) o 3875 kWh men då gick elpannan i 5 dygn o den va det nå fel på för de gick 86 kWh/dygn enbart för vv..

Huset är 1 1/2 plans med källare 135+80m2 det är självdrags ventilation (ingen återvinning) o väggarna har 140 mm isolering o nu i augusti bytte vi till nya 3 glas fönster så de har inte hunnit göra av sej så mycket i höst då de varit extremt milt.. kör 21 grader utom gästrummet 15 m2 15-16 grader då ingen är där så elementet är istort sett kallt då de är övervåning, Källaren 18-18,5 grader..
De flesta lampor (även i fönster) är lågenergi lampor nya vitvaror mm.

Detta med att de går 5000 kWh för vv tycker jag är tilltaget då dom jag känner ligger på mellan 2900 o 3600 kWh/år.. Separat elmätare till elberedare..

Nästa år ska huset tilläggs isoleras 2X45 mm + taket o källarväggarna (utvändigt 100 mm) så då börjar huset rätt ok isolerat iaf
 
Inger.P. skrev:
Jag måste börja med att säga att detta är en oerhört rörig tråd. Ni citerar vandra till höger och vänster - oftast flera citat  i samma inlägg. Det är oerhört svårt att veta vem ni vänder Er till och vad - och vem - ni svarar.

Det retar mig även när sakligheten får stryka på foten för redan genomsyrade negativa åsikter.

För det första. Ett bulkförråd tar inte upp 10 kvm golvyta - Det skulle i så fall innebära att du hade en bulkkapacitet om 22 kvm! Vem 17 handlar hem så mycket åt gången? Precis som någon så riktigt påpekar så har man ju mer än 1 meters takhöjd inomhus. När jag räknade på pelletspanna och bulkförråd så skulle det inte ta upp mer än ca 3 kvm totalt. Detta eftersom jag skulle ha bulkförrådet som en silo. Denna silo skulle stå upp och byggas in mellan takstolarna. Fiffigt va!

En golvyta om 10 kvm i ett nybyggt hus skulle dessutom kosta ca 100.000 kr. Man beräknar 10.000 - 14.000 per kvm för ett nybyggt Prefab-hus.
Inger P,

med all respekt så undrar jag så smått vem du är arg på (ditt inlägg andas lite frustration, men jag kan ha fel)? Om du tog dig tid att läsa mina inlägg noggrant så ser du att jag inte är en fanatsikt motståndare/förordare till varken pellets eller något annat uppvärmningssystem. De är olika och har fördelar och naturligtvis nackdelar. Jag har aldrig hävdat att ett bulkförråd tar upp 10 m2 bostadsyta, det jag gjorde var ett exempel på hur ett pelletsförråd med tillhörande utrustning kan kosta, och vilket utrymme som kan behövas för detta (man ska kunna röra sig runt i detta utrymme också). Kvadratmeterpriset angav jag lågt då det kanske kan placeras i ett vidbyggt garage eller annat "billigt" utrymme. Idén med ett bulförråd upp på vinden mellan takstolar är bra och sparar utrymme.

Jag säger som jag alltid gjort att uppvärmningssystem skall väljas utifrån ens egna förutsättningar. Hur mycket arbete vill man lägga ner, hur stor yta får det uppta, mitt eget miljöintresse och givetvis ekonomin. Då ens egna förutsättningar kan variera kraftigt så är det givetvis så att man noggrant skall se över sin egna situation och bedöma vad man vill satsa på. Grundtanken att man skapar ett flexibelt uppvärmningssystem är kanske allra viktigast, för man vet inte idag hur morgondagens energipriser ser ut.

Du skriver också att du ångrar dig djupt över att du inte investerade i pellets då du byggde och samtidigt verkar det som om du mycket noggrant valde uppvärmningssytem. Med din låga energiförbrukning så har jag svårt att se hur pellets kunnat löna sig med tanke på den större investeringen. Men kanske valde du ett dyrt uppvärmningssytem tex jordvärme och skillnaden i investering inte varit särskilt stor?

Det man klart kan konstatera är att pellets är ett utmärkt alternativ då man tidigare har eldat olja. Då går det att räkna hem relativt lätt och investeringen är blygsam. Då man bygger nytt är det inte lika enkelt.
 
Inger.P. skrev:
Jag måste börja med att säga att detta är en oerhört rörig tråd. Ni citerar vandra till höger och vänster - oftast flera citat  i samma inlägg. Det är oerhört svårt att veta vem ni vänder Er till och vad - och vem - ni svarar.

Det retar mig även när sakligheten får stryka på foten för redan genomsyrade negativa åsikter.

För det första. Ett bulkförråd tar inte upp 10 kvm golvyta - Det skulle i så fall innebära att du hade en bulkkapacitet om 22 kvm! Vem 17 handlar hem så mycket åt gången? Precis som någon så riktigt påpekar så har man ju mer än 1 meters takhöjd inomhus. När jag räknade på pelletspanna och bulkförråd så skulle det inte ta upp mer än ca 3 kvm totalt. Detta eftersom jag skulle ha bulkförrådet som en silo. Denna silo skulle stå upp och byggas in mellan takstolarna. Fiffigt va!

En golvyta om 10 kvm i ett nybyggt hus skulle dessutom kosta ca 100.000 kr. Man beräknar 10.000 - 14.000 per kvm för ett nybyggt Prefab-hus.

Angående vad någon sa om att hustillverkarna blåser en vid uppgradering av värmepump. Jag betalade exakt mellanskillnaden mellan en 490:a och en 495:a - inte en krona mer. Det handlar ju inte om att välja bort den första värmepumpen, det handlar om att uppgradera till en annan modell.
När jag byggde fanns inte ens Comfortzone på marknaden. De var därför inget alternativ. Vid lanseringen för några år sedan kostade deras pump ca 60.000 kr - om jag inte minns helt fel... Ett antal - ca 20 - tusenlappar mer än vad min 495:a kostade...

Jag värmer ett 1-planshus om 212 kvm. Familjen består av två vuxna och två små barn vilket genererar massor med tvätt, barnen älskar dessutom att bada...
Jag har en årsförbrukning om 13.000 kwh - detta innan jag installerade min braskamin.
Förbrukningen innefattar då även hushållselen som jag beräknar till 5.000 kwh. Att värma hela mitt stora hus (vi håller 21-23 graders värme) med mindre än 8.000 kwh/år, detta för en investering om ca 40.000 kr tycker jag är fullt acceptabelt.
Mitt förra hus (1 1/2-planshus -68 med källare 100+100+30 kvm) drog ca 20.000 kwh per år att värme, sedan tillkom hushållselen om ca 5.000 kwh/år).

När jag byggde jämförde jag alla förekommande uppvärmningssätt. Det allra billigaste var pellets. Jag ångrar än idag att jag inte valde detta eftersom det är bra mycket billigare än t.o.m. jordvärme.

Jag tog även in offert på en bergvärmepump samt FTX-ventilation. Detta skulle ge en förbrukning på ca 5000 kwh/år enligt den säljaren. Offerten löd på 130.000 kr!

Jag förstår dessutom inte vad en av Er talar om "YTjordvärme". Mig veterligen finns följande alternativ att ha som uppvärmning och läggning av kollektorslang; bergvärme, jordvärme, sjövärme samt luft. Angående jordvärme kan man välja på att ha kollektorslangen i en enda lång slinga - eller den nya typen av "kassett" som IVT lanserat (som jag personligen inte tror har samma effekt som en lång jordvärmeslinga).

Om huset är större än ca 130 kvm skall man absolut INTE enbart ha en 490:a. Detta p.g.a. att uppvärmingen helt enkelt blir för dyr! En 490:a ger 2kwh. Räknar man med att ett hus på 130 kvm har en total - maximal - effektförbrukning om t.ex. 11 kwh blir det dyrt! All el utöver de 2 kwh:en kommer att gå på elpatronen! Unde de kallaste dagarna kommer värmen då att kosta ca 9 kr... i timmen! HUVVA!

Jag VET att det är svårt att välja alternativa primära värmekällor när man bygger Prefab. Detta p.g.a. att hussäljaren inte vill lägga en massa extra tid på detta. De vill sälja snabba enkla hus. De vill inte vara behjälpliga med detta. De har sin standardlösning som de pratar för, något annat rekommenderar de förstås INTE.
Kunden blir i många fall hänvisad till att själv jämföra olika alternativ samt att handla upp värmekällan.
Detta är förkastligt enligt min mening. Hustillverkarna borde - av staten - åläggas att sälja hus med BRA värmeekonomi. Det är väl oftast ett av skälen till att man bygger ett nytt hus. Att man ska ha en låg driftskostnad... eller?

Att sedan många husbyggare lägger ner MER pengar på en braskamin än på den primära värmekällan visar ju att mycket är snett! Då är det ju mycket bättre att lägga pengarna på en bra primär värmekälla - med god värmeekonomi!
En liten braskamin - för myseldning och extra trygghet - behöver inte kosta mer än 10.000 kr.

MVH
Inger
Jag har några frågor som jag hoppas att få svar på.
var i landet bor du?

vad har du räknat på at alla delar i en pelets anläggning kostar, då du anser att det är billigare än ytjordvärme? jag får det till att pelets är dyrare än ytjordvärme i både investering & drift, samt att arbetsinsatsen är större.

sen måsta jag för klara några saker:
ytjordvärme skriver jag för att folk inte ska blanda ihopp saker.
ytjordvärme är när man förlägger en kolektorslang på ca 1m djup, alltså inte när man jar frånluftsvärmepump & ytjordvärme.

när jag pratar om markvärmepumpar så är det maskinan, & det är alltså samma maskin till: ytjordvärme, bargvärme, sjövärme & grundvattenvärme.
när det är flera sitat ivarandra i ett svar så sitarar man den person som står överst i inlägget & har den största fyrkanten, dom fyrkanterna innan för är sitaten som dom tidigare gjort. På detat sett ser man exakt vem personen riktar sig till & vad stick spåret handlar om (man gör alltså detta för at det inte ska bli rörigt, men vist går det att ta bort några citat om man orkar)
 
Inger.P. skrev:
Angående vad någon sa om att hustillverkarna blåser en vid uppgradering av värmepump. Jag betalade exakt mellanskillnaden mellan en 490:a och en 495:a - inte en krona mer. Det handlar ju inte om att välja bort den första värmepumpen, det handlar om att uppgradera till en annan modell.
När jag byggde fanns inte ens Comfortzone på marknaden. De var därför inget alternativ. Vid lanseringen för några år sedan kostade deras pump ca 60.000 kr - om jag inte minns helt fel... Ett antal - ca 20 - tusenlappar mer än vad min 495:a kostade...
Med enkel matematik menar du att IVT490 kostade ca 20 000 kr vid tillfället då du byggde??? Rekommenderat listpris på Nibes 310P är 36 000 kr och 360P är 40 000 kr, och då brukar Nibe vara billigare än IVT. Själv fick jag 28 000 kr i avdrag för en IVT490 då jag skrev kontrakt för 2 år sedan, efter "administrativa avdrag" från hussäljaren. Jag tror nog att IVT495 idag ligger på 70 - 75 000 kr installerad och klar.
 
Inger.P. skrev:
En golvyta om 10 kvm i ett nybyggt hus skulle dessutom kosta ca 100.000 kr. Man beräknar 10.000 - 14.000 per kvm för ett nybyggt Prefab-hus.

Jag förstår dessutom inte vad en av Er talar om "YTjordvärme". Mig veterligen finns följande alternativ att ha som uppvärmning och läggning av kollektorslang; bergvärme, jordvärme, sjövärme samt luft. Angående jordvärme kan man välja på att ha kollektorslangen i en enda lång slinga - eller den nya typen av "kassett" som IVT lanserat (som jag personligen inte tror har samma effekt som en lång jordvärmeslinga).

Att sedan många husbyggare lägger ner MER pengar på en braskamin än på den primära värmekällan visar ju att mycket är snett! Då är det ju mycket bättre att lägga pengarna på en bra primär värmekälla - med god värmeekonomi!
En liten braskamin - för myseldning och extra trygghet - behöver inte kosta mer än 10.000 kr.
Nog har du väl en högre prislapp per kvm i ett TrivselHus än 10.000 kr? (Vi får ju för en korrekt jämförelses skull utgå från nyckelfärdiga hus och inte stomresta med extremt mycket eget arbete.)

Jag förmodar att det är IVTs Kompaktkollektor du avser - denna är inte avsedd som ett alternativ till vanlig jordkollektorslang eftersom den vänder sig till husägare som inte har plats för en sådan. Den är ej heller ämnad till en husägare som förvisso har plats för jordkollektorslang, men som gör en efterinstallation av jordvärme och som inte vill gräva upp trädgården. Därför menar jag att Kompaktkollektorn inte är riktad till samma presumtiva kund som jordkollektorslangen.

Du anger 10.000 kr som kostnad för en braskamin, den vill jag gärna ha tips på för när det gäller den summan har jag inte lyckats få med golvskydd, skorsten och installation och utan de posterna får jag inte ihop din prisuppgift?

För egen del ser vårt behov av uppvärmning ut som följande:

Hus: 2-plan 200 kvm, temp 21,5 grader
Garage: fristående dubbelgarage med förråd 60 kvm, temp 17 grader
Pool: 8x4 m med rostfri värmeväxlare, temp 26 grader maj-sept (inkl poolskydd)
Poolhus: 15 kvm, 21,5 grader
Vinterträdgård: 20 kvm, 20 grader

Tanken är att vi skall uppföra huset först och sedan resten i den turordningen det är uppställt här ovan. Men vi planerar att redan vid husbyggnationen förbereda för kulvertar för att i framtiden värma även resten.

Frågan är:

Vad bör vi ha för modell på anläggningen (IVT eller NIBE har vi än så länge fastnat för)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.