Hej!,
Håller på med en dränering hemma. Grävmaskin gräver upp där han kommer åt och jag gräver en vägg på baksidan själv.
Nu har jag hittat ett tomrum när jag lyfte undan stora stenar intill grunden. Huset är suterränghus från -62.
Ska jag fylla igen tomrummet?
Ser nästan ut som att det sett ut så sedan det byggdes.
Kan det vara byggt med bärande murar?
Ska försöka få tag på nån fackman under morgondagen..

• Mörkt tomrum upptäckt intill husgrund under dräneringsarbete, synliga stora stenar och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk bild av ett tomrum under ett hus med synliga stora stenar och en del av husets grundstruktur.
    Skapa konto
  • Tomrum vid husgrund vid dränering, stora stenar nära betongvägg, osäker konstruktion.
    Skapa konto
  • Bild på ett upplyst tomrum intill en husgrund under dräneringsarbeten, med synliga stora stenar och betongväggar.
    Skapa konto
  • Mörkt tomrum med stora stenar nära en husgrund, synliga elledningar och slingrande rör under ett betongbjälklag.
    Skapa konto
R
Återfyllning som inte gått ner mellan stenarna kanske , hade stora stenar med mellanrum i förra
huset , och när jag dränerade om kom det fram

Hur åtgärdade du det?

R
Kanske lite miss , är det i din grundkonstruktion som det är ett stort hål i ? Det är inte hål rakt in då
utan bara en bit , då kan du göra en form som ligger ca 5 cm utanför grunden och gjuta igen
med exspanderbetong , den töms ner och ner med en pinne , upp och ner i sidled om vartannat
så betongen gungar , då fylls hela utrymmet
Mina hål var på utsidan grunden , tog bort stenarna innan återfyllning

R
Verkar som om du har grävt dig under grundmuren. Ser ut som en krypgrund där man har låtit för stora stenar ligga kvar. Är det frigolit man ser i taket på grunden?

Redigerat av moderator:
Det ser inte ut som en platta på mark, utan snarare en krypgrund med betongbjälklag.

Edit: Jag skrev betongbjälklag för att jag antog att du har betonggolv inne, men det kan lika gärna vara'vanligt' träbjälklag.

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Det är betonggolv inomhus.
Ja, det är under grundmuren. Ett litet hålrum in under grunden, som ser ut som ett större hålrum. Jag har fotat med handen in under.

Vi tror att det är ytong i taket på grunden.
Informationen när vi köpte huset var att det är betongplatta på mark.

• Hålrum under grundmur med synligt rör och sten, skuggor visar fotografens hand i bild.
    Skapa konto
  • Vy under en grundmur med betong och stenar som visar ett hålrum taget med handen inunder.
    Skapa konto
Är det så att den undre våningen i ert hus är mindre än den övre? Och detta är under den övre delen, bredvid den undre delen?Isåfall ska det vara så. Fyller du upp får du fuktproblem. Har man en ritning kan det tex stå (outgrävt) på sådant.
Det är alltså isåfall bara den undre delen som har platta på mark.

R Rrjj skrev:
Informationen när vi köpte huset var att det är betongplatta på mark.
Då är nog den informationen felaktig. Iallafall för den delen av huset...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Fixa inte det som inte är sönder

Anna_H Anna_H skrev:
Är det så att den undre våningen i ert hus är mindre än den övre? Och detta är under den övre delen, bredvid den undre delen?Isåfall ska det vara så. Fyller du upp får du fuktproblem. Har man en ritning kan det tex stå (outgrävt) på sådant.
Det är alltså isåfall bara den undre delen som har platta på mark.
Husets båda våningar är lika stora.
Är det ett vent hål man ser uppe till vänster på bild nr 2 som Jag postade

R Rrjj skrev:
Husets båda våningar är lika stora.
Är det ett vent hål man ser uppe till vänster på bild nr 2 som Jag postade
Hur kan båda våningarna vara lika stora om du har det där tomrummet på bottenplan? Hur stort är det?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En fungerande krypgrund behöver inte vara sämre än en platta på mark, så just det är inget att hetsa upp sig över.
Dock är det kanske inte så bra att gräva ut under murens nivå på en hel vägg då det kan bli sättningar. Eventuell dränering får då läggas i nivå med botten på muren.
Passa på att göra en öppning så att du kommer åt att inspektera utrymmet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Hur kan båda våningarna vara lika stora om du har det där tomrummet på bottenplan? Hur stort är det?
Tomrummet är väl under källarvåningen?

harry73
Det som jag oroar mig lite för är att det ser ut att armeringen tittar fram i betongen. Det skulle vara skönt att kunna åtgärda det, eller i alla fall kunna följa upp skadeutvecklingen. Även luftfuktigheten kan vara bra att följa.
Betong med synlig armering markerad med röda cirklar samt skada på vägg.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.