Tobbe Arnesson Tobbe Arnesson skrev:
Tyvärr även i kurvorna, men det låter inte som det är ett problem. Testa en, även om de ser gamla ut.
C5 är ingen bil för låtsas-Hamiltons eller såna som låter sig imponeras av ultralåga däck, rivstarter, och vrål.
Kurvor med C5 är inga problem, endast på grusvägar kan den vara lite ovillig att svänga (och då finns en "sport"-knapp som styvar upp fjädringen).

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det märket jag upplevt bäst komfort är Mercedes tyvärr är jag så dålig på deras modeller så kan inte säga vilka.
Annars tycker jag Volvo och BMW är ganska lika och mycket bättre än Audi och VW.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Frågan för tråden är dock om de kommer sitta bekvämare.
Ja, det kommer de att göra!

MLA72 MLA72 skrev:
Jag håller med om att komfort är mer än bara fjädring, det var därför jag skrev att de tyska bilarna är tysta och att Volvo är tysta (åtminstone med laminerade glas, som jag har haft på de två Volvo som jag har haft senaste åren). Möjligen är tyskarna generellt tystare pga lägre vindbrus, mer ljuddämpande mtrl etc. I samma generalisering känns tyska bilarna bättre väghållningsmässigt pga hårdare chassi/fjädring (eller vad det då beror på?) ofta kombinerat m bredare däck m lägre profil. Baksidan av det kan väl vara att det motverkar komforten på dåliga vägar. Sen är jag medveten om att tex en BMW X5 är både otrolig tyst och komfortabel, trots 22 tums-däck - vilket antagligen är ett bevis på att BMW är grymt duktiga på att bygga bort svagheter. Dock lirar såna bilar, nya och begagnade, liksom i en annan prisdivision. Audis allroad har jag varken kört eller åkt (bara A4 och A6)- och det kan mycket väl vara så att den är både tystare och mer komfortabel än XC70. Att påstå att en genomsnittlig BMW (låg, inte SUV) för 200 tkr går mjukare på dålig asfalt än XC70 för samma pengar - det tror jag inte på. Tystare - mer troligt till tyskarnas fördel...

FourC förresten, förmodligen har du rätt kring vansinniga prisnivåer för nya dämpare, jag behövde aldrig byta på de 5 år och 11000 mil jag körde. Däremot tycker jag att du har dyngfel när du säger att en bil som saknar nivåreglering automatiskt är en dålig dragbil. Jag har iofs aldrig provat nivåreglering (som säkert är bra i sig), men har dragit 1800 kg husvagn ganska många mil utan att bilen har ”säckat ihop” bak el upplevts som instabil. Man har ju bara ett kultryck på kanske 70-80 kg om man lastar någotsånär rätt på den biltypen.

Har jag då skygglapparna på eftersom jag håller XC70 (-08 hade jag) som en komfortabel bil? Jag håller den som en bättre bil i allt väsentligt jämfört med nuv XC60 (som iofs är snyggare). Kvalitetsmässigt har Volvo gått ner rejält på tex skinnklädslar senaste åren, inte så imponerande på så pass dyr bil ändå. Jag gillar nog BMW, Audi och Mercedes mer som bilar, men åtminstone VAG-stallet var blodtryckssänkande att lämna för ett antal år sen. Nästa bil blir nog trots allt japanskt/koreanskt, just för att det verkar funka till rimliga priser.
Lite sen med repliken här har varit ute på vägen med Allroaden.....den styr själv bara 15 sekunder åt gången så jag har inte kunnat svara...dåligt.

Jag tycker jag kan hålla med dig om det mesta du skriver, en snik BWM eller Audi har nog inte fjädringskomfort som en xc men är antagligen lite tystare. Jag håller också med om att en xc är en komfortabel bil, vi var oerhört nöjda i många år med den bilen. Men, så gör man misstaget att testa något nyare....

• Gilla
MLA72
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Jag tycker v90 (i mitt fall är det CC jag har erfarenhet av) är ett bra val, jag kan inte förstå @MathiasS kommentar att tyskarna skulle vara så långt framför, men jag har säkert mindre A6 erfarenhet, speciellt med luftfjädring, än han har, och det är klart - minna sinnen kanske blir förstörda av att relativt ofta åka runt i en trollhättantraktor... Jag (men det är ju högst personligt) föredrar stolarna i en v90 (cc om det är någon skillnad) före de tyska alla dagar i veckan, låt vara att v90 hade varit ännu bättre om de hade varit lite mjukare i ytan. BMW (f11) är fina bilar men alla chassisättningar jag provat har varit för sportigt orienterade för att passa TS profil gissar jag...

/U

Edit: ett cc hade fallit bort
Mitt tyckande är förstås synnerligen subjektivt och just tyckande. Jag jämför dock saker rätt noga innan jag köper och det gäller även bilar. Jag gillar verkligen den nya generationens volvosar men det var några saker som gör att jag väljer något annat - komfort och ljudnivå var en av dessa saker (pris en annan, premiumkänsla en tredje, motor och växellåda en fjärde). Har provkört flera gånger och åkt flera timmar i fram och baksäte på v/cc90 och min upplevelse är då att det är en märkbart högre ljudnivå från däck och vind. Även motorljud är tydligare. Sett till fjädring ur ett komfortperspektiv så blir ju en icke justerbar sådan en större kompromiss än en variant som kan ställas både mjukhet och höjd. Tycker inte volvon är dålig men ej i paritet med audis luftfjädring (men säkert lika bra som audis standard chassie).

galento
En av de mest komfortabla bilar jag någonsin åkt i
är en sån här : 1968 Chrysler New Yorker. Bilen var tidigare
landshövdingsbil i Kristianstad län.

Slår enligt mej många nyare bilar med hästlängder i åkkomfort.

En beige 1968 Chrysler New Yorker parkerad med bakre delen synlig framför ett bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
P Pin skrev:
Kanske en VW Phaeton, men då blir det en äldre med den budgeten.
Alternativt en BMW 520 GT som finns strax norr om budgeten den årsmodellen. Byggd på 7 seriens platta men till 5 serie pris begagnad .
Klart Yrrol ska ha en Feton!! Nästan det bästa förslaget hittills. Men, man måste ha en fäbless för diskreta lyxbilar för att trivas här - det räcker nog inte med att spela komfortkortet.

Egen tillverkningslina i fabriken och oerhört väl ihopskruvad. Helst ska man nog skruva lite själv också för att inte bli ruinerad vid service etc.

Lite svårt att hitta en tillräckligt fin bil i sverige dock. Här en lite äldre bil där förra ägaren lagt 780kkr på reparationer och servie....:)

https://www.blocket.se/eslov/Volkswagen_Phaeton_6_0_W12_420HK_kvitton_pa_7_66317781.htm?ca=11&w=3

MathiasS MathiasS skrev:
Klart Yrrol ska ha en Feton!! Nästan det bästa förslaget hittills. Men, man måste ha en fäbless för diskreta lyxbilar för att trivas här - det räcker nog inte med att spela komfortkortet.

Egen tillverkningslina i fabriken och oerhört väl ihopskruvad. Helst ska man nog skruva lite själv också för att inte bli ruinerad vid service etc.

Lite svårt att hitta en tillräckligt fin bil i sverige dock. Här en lite äldre bil där förra ägaren lagt 780kkr på reparationer och servie....:)

[länk]
Ja jag har sett den annonsen innan. Jag vet dock inte om det är positivt att en bil kostat 780 000 i service och reparationer... Den kostnaden brukar ju öka med bilens ålder. Det mer ekonomiska valet är dieselsexan.
Jag har lurat på en dylik själv, men kan inte komma till freds med designen, främst invändigt

Men är en lyxbil till priset av en Passat!

Det finns ju många bilar med komfort, och det är ju i viss mån subjektivt, smaken är som baken. Skulle jag själv gå all in på komfort så är det Audi's 8-serie, BMW's 7-serie eller Mercedes S-klass som hade varit i skottlinjen. Audi's ställbara fjädring är mycket trevligt, kört en hel del längre turer i sommar och trots en sportigare bil (RS6) är den mycket behaglig att färdas långt i komfortläge, betydligt bekvämare långfärdslok än V70'n som enbart tjänstgör som arbetsbil" nu för tiden. Sneglat och kört en hel del av dessa modeller, var ett tag inne på en S8'a, men behovet av kombi är för stort med barnvagnar mm. Du skulle utan större problem få en riktigt trevlig A8/S8 från Tyskland för 200k om du är beredd att göra lite avkall på årsmodell.

Om det är maximal komfort som eftersträvas hade jag definitivt kikat på aningens äldre bilar för att komma upp i "toppskiktet" där du hittar den högsta komforten. Dessa bilar tenderar ju också att vara väldigt välutrustade och står sig väldigt bra mot nyare bilar utrustningsmässigt sett. Rätt bilar kan du dessutom äga ett par år utan någon nämnvärd värdeminskning, så trots en högre rullande ägandekostnad kan det ändå gå att räkna hem jmf. en mer vanlig och ev. nyare "standardbil". Stora kavaten är väl att det kan springa iväg högre i kostnad om det uppstår jobbigare haverier och man inte skruvar själv.

En motsvarande Lexus hade inte ens genererat 1/10 del av dessa kostnader, dessutom var den tystare, bekvemare i test och hade bättre radio.

Jag kommer från VW senast. I familjen har det alltid varit Saab och jag hade även en kul sportig 9-3 med 200 hk. Inte riktigt vad du ville ha, så nog om det.

Jag har varit mycket skeptisk mot asiater. Jag antar att snacket från 80-90-talen sitter i. Min jäkla VW kostade multum att serva - 7-8kak per år. Och skiten gick sönder hela tiden. En stor VW sharan, två PR gammal. En grym familjebil med panoramatak, skjutdörrar, automat, backkamera och oändligt packutrymme om man fäller +2-sätena. Och en trasig kompressor, trasiga hjulupphängningar, pajad ad blue-indikator mm.

Sedan kom länsförsäkringars maskinskaderapport 2017. Googla. Visar alla märkens skador som fått ersättning. Alltså inte det som gått på garanti, och inte olyckor.

Så köp en BMW, Audi, Citroën, Peugot eller VW. Alla ligger på skitsidan av snittet av skador. Elller en KIA med 7 års fabriksgaranti och en ÅTTONDEL av skadefrekvensen mot VW (dryg 1/10 av BMW).

Så nu äger jag en Sorento 7-sits disel AWD med automat, panoramanatak, blåtand, 360 backkamera, 20” black editionfälgar, fläkt i skinnstolarna och fan och hans moster (demobil). Den motsvarar en ny Volvo xc90 med tillägg som slutar på 720’. Jag köpte Sorenton för 370’. Och servicen är satt i förväg till 10’. För FEM år!

T
elpaco elpaco skrev:
Jag kommer från VW senast. I familjen har det alltid varit Saab och jag hade även en kul sportig 9-3 med 200 hk. Inte riktigt vad du ville ha, så nog om det.

Jag har varit mycket skeptisk mot asiater. Jag antar att snacket från 80-90-talen sitter i. Min jäkla VW kostade multum att serva - 7-8kak per år. Och skiten gick sönder hela tiden. En stor VW sharan, två PR gammal. En grym familjebil med panoramatak, skjutdörrar, automat, backkamera och oändligt packutrymme om man fäller +2-sätena. Och en trasig kompressor, trasiga hjulupphängningar, pajad ad blue-indikator mm.

Sedan kom länsförsäkringars maskinskaderapport 2017. Googla. Visar alla märkens skador som fått ersättning. Alltså inte det som gått på garanti, och inte olyckor.

Så köp en BMW, Audi, Citroën, Peugot eller VW. Alla ligger på skitsidan av snittet av skador. Elller en KIA med 7 års fabriksgaranti och en ÅTTONDEL av skadefrekvensen mot VW (dryg 1/10 av BMW).

Så nu äger jag en Sorento 7-sits disel AWD med automat, panoramanatak, blåtand, 360 backkamera, 20” black editionfälgar, fläkt i skinnstolarna och fan och hans moster (demobil). Den motsvarar en ny Volvo xc90 med tillägg som slutar på 720’. Jag köpte Sorenton för 370’. Och servicen är satt i förväg till 10’. För FEM år!
Haha.
Tror ingen som köpt en Volvo XC90 säger den motsvarar en ny KIA Sorento.

Så säger bara någon som är lite missnöjd och egentligen ville ha något annat

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Jag åker full size, det är komfort för mig att slippa gnugga axel, dela på armstöd om man har passagerare mm. och flak är alltid trevligt (y)

hsd
galento galento skrev:
En av de mest komfortabla bilar jag någonsin åkt i
är en sån här : 1968 Chrysler New Yorker. Bilen var tidigare
landshövdingsbil i Kristianstad län.

Slår enligt mej många nyare bilar med hästlängder i åkkomfort.

[bild]
Visst var det den som hade knappautomat

T totalpeter skrev:
Haha.
Tror ingen som köpt en Volvo XC90 säger den motsvarar en ny KIA Sorento.

Så säger bara någon som är lite missnöjd och egentligen ville ha något annat
Jag pratar om utrustningsspec/data. För mig är en bil ett nödvändigt ont. Den skall ta mig fram på ett bekvämt sätt med de som skall åka med. Jag är helt ointresserad av en viss sorts märke. Jag behöver sjusits och då är valen inte så många. I komfort är KIA ett steg upp från VW. En Q7 eller Xc90 är inte aktuellt. De imponerar inte på mig och jag har svårt att motivera 100% högre pris .. det skulle få mig att skämmas när jag åkte med den. Jag är tekniskt lagd och värderar vad jag får per krona. Så en Porsche Cayenne byter jag hellre mot några månader ledigt.

0,3% maskinskada. Volvo har 1,5% över hela märket. Det är kvalitetsskillnader där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.