Skulle behöva lite felsökningshjälp av någon mer kyltekniskt bevandrad än jag själv. Köpte mig en begagnad Woods DS40S-avfuktare här om dagen men märkte efter en premiärtur här hemma att den inte avfuktar det minsta. Fläkten går precis som den ska, men radiatorn blir inte kall.
Har provat alla tänkbara inställningar på hygrostaten, men hur jag än vrider på den får jag samma beteende: Startreläet slår hörbart till, varefter kompressorn surrar mycket svagt i ca 5-6 sekunder tills reläet slår ifrån igen. Efter ca 90 sekunder upprepas därefter samma sak igen. Hela tiden blir själva kompressorburken varmare - bröt testet vid 64 grader...
Vad låter detta som? Upprepade startförsök av en ihopkärvad kompressor? Körd ventil? Eller skulle det trots allt kunna vara något lite snällare av reglerteknisk karaktär, typ en avfrostningskrets som fått fnatt? Bifogar ett kopplingsschema!
Har provat alla tänkbara inställningar på hygrostaten, men hur jag än vrider på den får jag samma beteende: Startreläet slår hörbart till, varefter kompressorn surrar mycket svagt i ca 5-6 sekunder tills reläet slår ifrån igen. Efter ca 90 sekunder upprepas därefter samma sak igen. Hela tiden blir själva kompressorburken varmare - bröt testet vid 64 grader...
Vad låter detta som? Upprepade startförsök av en ihopkärvad kompressor? Körd ventil? Eller skulle det trots allt kunna vara något lite snällare av reglerteknisk karaktär, typ en avfrostningskrets som fått fnatt? Bifogar ett kopplingsschema!
Det som låter är ett startrelä samma funktion som på ett kylskåp , det innebär att
kompressorn inte orkar starta , i startrelät sitter ett annat litet relä som går in vid start ( en lindning till i motorn kopplas in ) och kopplar ur när den startat , detta sker med vissa intervaller
Var felet ligger går inte att säga , 1 fel på startrelät 2 kompreessorfel
kompressorn inte orkar starta , i startrelät sitter ett annat litet relä som går in vid start ( en lindning till i motorn kopplas in ) och kopplar ur när den startat , detta sker med vissa intervaller
Var felet ligger går inte att säga , 1 fel på startrelät 2 kompreessorfel
Jag hade tidigare en DS40 som gick i några år. Hade den i källaren under renoveringen och efter det så ville den inte starta. Fick samma symptom som dig, fläkten gick och kompressorn orkade inte starta.
Pratade runt lite, bla med woods. De var väldigt trevliga och ville hjälpa till.
Men det verkade vara så att kompressorn dog. Fick då köpa en ny av dem till reducerat pris
Tyvärr hjälper det inte dig, men tyvärr kan det var så att det blir billigare att köpa en ny än att laga den befintliga.
Pratade runt lite, bla med woods. De var väldigt trevliga och ville hjälpa till.
Men det verkade vara så att kompressorn dog. Fick då köpa en ny av dem till reducerat pris
Tyvärr hjälper det inte dig, men tyvärr kan det var så att det blir billigare att köpa en ny än att laga den befintliga.
När kompressorn inte orkar starta så ligger en lindning på , då blir den varm och efter ett tag löserN Nyrostad skrev:
startrelät ( fungerar lite som ett motorskydd ) det behövs en extra lindning för att starta
den , det är som en bil ,lite motstånd först innan den börjar går runt
Tack för alla svar! Det låter precis som jag misstänkte att den är utom räddning (åtminstone med min förmåga). Hade ju varit väldigt trevligt om det varit något lättfixat, men nu har jag i alla fall lite kött på benen för att höra om killen som sålde den är på gentlemannahumör. Oavsett så lär man sig att man bör funktionstesta mer än fläkten mär man köper begagnad avfuktare...