Om du vill läsa mer om pc som router, Googla tex på "make a windows pc a router"
Du kan få träffar som
https://www.online-tech-tips.com/cool-websites/home-computer-router/
http://www.practicallynetworked.com/networking/convert_old_pc_to_new_router.htm
https://www.howtogeek.com/214080/how-to-turn-your-windows-pc-into-a-wi-fi-hotspot/

men också hitta erbjudanden om mjukvaror som fixar tex wifi-hotspot, kanske med 70% rabatt,
fast länkarna ovan ger 100% rabatt ;)

Jag vet att jag är lite onödigt negativ till windows. Det går att konfigurera en windows pc till både router och en två portars swtich med bara några musklick på rätt ställe...:thinking:

Fast jag valt "DD-WRT x86" om jag skulle routa med en pc.
 
O
blackarrow blackarrow skrev:
Det uppenbara svaret är Ja för det finns inget annat sätt som jag tolkar frågan, men jag måste ändå svara nej för jag vet inte förutsättningarna, hur nätverket är designat.

Sätt dig ner med papper och penna och skissa på vad du vill ha för prylar i ditt nätverk nu och inom tex 1 - 3 år
Lämna tomt i mitten. Sen kan du skissa på olika nätverkslösningar i mitten.[/QUOTE
blackarrow blackarrow skrev:
Om du vill läsa mer om pc som router, Googla tex på "make a windows pc a router"
Du kan få träffar som
[länk]
[länk]
[länk]

men också hitta erbjudanden om mjukvaror som fixar tex wifi-hotspot, kanske med 70% rabatt,
fast länkarna ovan ger 100% rabatt ;)

Jag vet att jag är lite onödigt negativ till windows. Det går att konfigurera en windows pc till både router och en två portars swtich med bara några musklick på rätt ställe...:thinking:

Fast jag valt "DD-WRT x86" om jag skulle routa med en pc.
Min topology ser ut så här
En server(som router)
En switch
Datorer
Accesspoint
 
O
blackarrow blackarrow skrev:
Om du vill läsa mer om pc som router, Googla tex på "make a windows pc a router"
Du kan få träffar som
[länk]
[länk]
[länk]

men också hitta erbjudanden om mjukvaror som fixar tex wifi-hotspot, kanske med 70% rabatt,
fast länkarna ovan ger 100% rabatt ;)

Jag vet att jag är lite onödigt negativ till windows. Det går att konfigurera en windows pc till både router och en två portars swtich med bara några musklick på rätt ställe...:thinking:

Fast jag valt "DD-WRT x86" om jag skulle routa med en pc.
Hittade denna länk
blackarrow blackarrow skrev:
Om du vill läsa mer om pc som router, Googla tex på "make a windows pc a router"
Du kan få träffar som
[länk]
[länk]
[länk]

men också hitta erbjudanden om mjukvaror som fixar tex wifi-hotspot, kanske med 70% rabatt,
fast länkarna ovan ger 100% rabatt ;)

Jag vet att jag är lite onödigt negativ till windows. Det går att konfigurera en windows pc till både router och en två portars swtich med bara några musklick på rätt ställe...:thinking:

Fast jag valt "DD-WRT x86" om jag skulle routa med en pc.
Hittade denna länk

https://www.cisco.com/c/en/us/produ...ervices-routers-isr/datasheet-c78-730527.html
 
Vad är det din server ska göra förutom agera router?
 
O
A Andy78 skrev:
Vad är det din server ska göra förut agera router?
Lagra data fil/mejlserver, dela ut internet
 
O
O Oliverios77 skrev:
Hittade detta pci kort

[länk]
Jag ringde inet och han sa att det går att
Stoppa in fiber i det som wanport
 
Varför skulle det inte gå?
När du länkar, länka till produkten så man kan läsa spec inte bara bilden.
 
O
O
O Oliverios77 skrev:
[länk]
Jag får med bara bilden men tror du det funkar eller alltså fiber in på ena porten
Och den andra till en switch har
Sett bilder med wan port på korten
Troligtvis får man med drivrutiner och router
Mjukvara
 
O
A Andy78 skrev:
Varför skulle det inte gå?
När du länkar, länka till produkten så man kan läsa spec inte bara bilden.
Hej igen
Tänkte det här med fiber om jag kör singlemode från isp till routern kan jag köra
Multimode från routern till switchen
 
Varför vill du köra multimode mellan router och switch?
 
O Oliverios77 skrev:
Hej igen
Tänkte det här med fiber om jag kör singlemode från isp till routern kan jag köra
Multimode från routern till switchen
Ja, om det är singlemode eller multimode bestäms av SFP-modulerna (fibern är också annorlunda).
Är avståndet bara någon meter så finns det även elektriska kablar som man pluggar in i stället för SFP-modulerna i båda ändar. Dvs, det är en kabel med "SFP-hanar" i båda ändar.
 
Kalla för DA kabel eller direct attach cable.
Väldigt smidigt med en sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.