Hejsan
Mina föräldrar börjar bli lite äldre och om några år behöver jag till viss del ta över ansvaret att sköta om stugan. Så jag tänkte att det va en bra idé att skaffa en användare här.
Vår stuga blev färdigbyggd denna sommar 2018. Den är inte målad. Vi hade planerat och boka någon som kunde måla huset men nu är det fullbokat och kostnaderna ser ut att ligga över 100.000kr så vi behöver nog göra jobbet själva. Huset har två våningar och vi kommer ha tillgång till ställningar så vi kan utföra jobbet.
Nu till min fråga... Är det lämpligt att måla ett nybyggt hus i Augusti? Just nu är det bara nakna bräder utan målarfärg. Går det att vänta tills nästa sommar eller orsakar detta mycket jobb och problem? Stugan befinner sig i mellersta delen av Sverige.
Om ni kan tipsa om någon bok eller artikel som är matnyttig om hur man målar hus så är jag mycket tacksam om ni vill dela med er av detta.
Ursäkta om jag inte hunnit kolla upp mer info men börjar bli lite stressad. Min semester börjar nu på fredag så jag kommer ha mycket tid till detta. Huset kommer bli skogsgrönt om ni vill veta.
Tack på förhand
Mina föräldrar börjar bli lite äldre och om några år behöver jag till viss del ta över ansvaret att sköta om stugan. Så jag tänkte att det va en bra idé att skaffa en användare här.
Vår stuga blev färdigbyggd denna sommar 2018. Den är inte målad. Vi hade planerat och boka någon som kunde måla huset men nu är det fullbokat och kostnaderna ser ut att ligga över 100.000kr så vi behöver nog göra jobbet själva. Huset har två våningar och vi kommer ha tillgång till ställningar så vi kan utföra jobbet.
Nu till min fråga... Är det lämpligt att måla ett nybyggt hus i Augusti? Just nu är det bara nakna bräder utan målarfärg. Går det att vänta tills nästa sommar eller orsakar detta mycket jobb och problem? Stugan befinner sig i mellersta delen av Sverige.
Om ni kan tipsa om någon bok eller artikel som är matnyttig om hur man målar hus så är jag mycket tacksam om ni vill dela med er av detta.
Ursäkta om jag inte hunnit kolla upp mer info men börjar bli lite stressad. Min semester börjar nu på fredag så jag kommer ha mycket tid till detta. Huset kommer bli skogsgrönt om ni vill veta.
Tack på förhand
Redigerat:
Inga problem att måla hus i Augusti, tänk på att inte måla när det är för varmt.
Välj ett bra märke typ Alcro, Beckers, Nordsjö, Caparol, Teknos eller Flügger.
Följ anvisningarna enligt färgtillverkaren så kommer det bli kanon.
Ett tips från mig är att måla färdigt en sida i taget, då blir det roligare än att springa runt och olja, grunda och färdigmåla hela huset
Att vänta till nästa år att måla ogrundad panel är ingen bra idé, då riskerar du nämligen gråträ och påväxt vilket innebär skrapning och tvättning innan du kan måla.
Och visst utvändig färg kan vara dyrt, men med rätt färgtyp så håller sig huset fint i säkert 15 - 20 år.
På alltommålning.se så hittar du många tips och på färgtillverkarnas hemsidor så finns det mängder av tips och råd.
Välj ett bra märke typ Alcro, Beckers, Nordsjö, Caparol, Teknos eller Flügger.
Följ anvisningarna enligt färgtillverkaren så kommer det bli kanon.
Ett tips från mig är att måla färdigt en sida i taget, då blir det roligare än att springa runt och olja, grunda och färdigmåla hela huset
Att vänta till nästa år att måla ogrundad panel är ingen bra idé, då riskerar du nämligen gråträ och påväxt vilket innebär skrapning och tvättning innan du kan måla.
Och visst utvändig färg kan vara dyrt, men med rätt färgtyp så håller sig huset fint i säkert 15 - 20 år.
På alltommålning.se så hittar du många tips och på färgtillverkarnas hemsidor så finns det mängder av tips och råd.
Om du är orolig för fuktigt väder på hösten så är det ju en orsak att så snart som möjligt olja ändvirket och grundmåla i vart fall. Då tål det att sitta uppe över vintern.
Med grundmålade fasader kan du vänta över vintern med att färdigmåla, men som SpackelFredrik påpekat så är det ingen bra ide att låta trät ligga bart till nästa vår! Mer jobb och osäkrare resultat.
När vi byggde vår Attefallare på landet för 2 år sedan så grundade och färdigmålade vi panelen ett varv innan uppsättningen. Det gjordes i ett 40 kvm partytält som regnskydd. Sen var det bara ett lager att måla efter uppsättningen. Funkade fint.
Men för dig är det ju för sent nu eftersom stugan är färdigbyggd....
Hur stor är den?
Vi lät måla om vår sommarstuga (65 kvadrat) 2014 i aug-sept och målaren tog 65.000 för detta jobb.
Det var mycket jobb för skrapning och annat underarbete eftersom det var länge sedan det målats tidigare.
Och eftersom det blev höst så blev det kort tid varje dag då man kunde måla (det går inte på morgonen för då sitter nattfukten kvar och framåt eftermiddagen börjar kvällsdaggen falla ut). Om man målade efter kl 16 så torkade färgen väldigt dåligt och det kunde uppkomma rinningar.
Bästa målningstid är normalt i maj-juni då det är torrare och längre dagar. Men detta gäller ju knappast i år då det varit torrt många månader...
Med grundmålade fasader kan du vänta över vintern med att färdigmåla, men som SpackelFredrik påpekat så är det ingen bra ide att låta trät ligga bart till nästa vår! Mer jobb och osäkrare resultat.
När vi byggde vår Attefallare på landet för 2 år sedan så grundade och färdigmålade vi panelen ett varv innan uppsättningen. Det gjordes i ett 40 kvm partytält som regnskydd. Sen var det bara ett lager att måla efter uppsättningen. Funkade fint.
Men för dig är det ju för sent nu eftersom stugan är färdigbyggd....
Hur stor är den?
Vi lät måla om vår sommarstuga (65 kvadrat) 2014 i aug-sept och målaren tog 65.000 för detta jobb.
Det var mycket jobb för skrapning och annat underarbete eftersom det var länge sedan det målats tidigare.
Och eftersom det blev höst så blev det kort tid varje dag då man kunde måla (det går inte på morgonen för då sitter nattfukten kvar och framåt eftermiddagen börjar kvällsdaggen falla ut). Om man målade efter kl 16 så torkade färgen väldigt dåligt och det kunde uppkomma rinningar.
Bästa målningstid är normalt i maj-juni då det är torrare och längre dagar. Men detta gäller ju knappast i år då det varit torrt många månader...
Redigerat:
Det kan bli knappt om tid och det är inte säkert att det torra vädret håller i sig i evighet.
Mitt förslag: Olja ändträ och grundmåla hela huset med tunn grundfärg men gör färdigmålningen till våren.
Mitt förslag: Olja ändträ och grundmåla hela huset med tunn grundfärg men gör färdigmålningen till våren.
Vi målade vårt nya hus 2012, och har nu börjat måla det en gång till då jag tröttnat på att ha ett randigt hus. Panelbrädorna kommer att torka och krympa, vilken gör att du får träfärgade ränder, så jag rekommenderar att göra som Peter1986 skriver! Kanske till och med vänta lite längre än till våren, så att det får torka ur ordentligt under nästa sommar innan du målar nästa gång.
Jag instämmer i ovanstående plan. Jag vill bara poängtera att köpa ett bra färgsystem. Det är värt pengarna! Vi har kört Flügger, efter sex år ingen påväxt, eller annat. Svärmor körde typ Rusta. Förutom fler strykningar är det grönt och flagnar.
Glöm inte att pruta! Jag har 25% stående rabatt på hela sortimentet.
En anledning till att jag grundade och strök ett varv slutfärg på panelen (liggande fjällpanel) innan uppsättning var just att slippa ränderna från den ofrånkomliga krympningen...P Polyene skrev:Vi målade vårt nya hus 2012, och har nu börjat måla det en gång till då jag tröttnat på att ha ett randigt hus. Panelbrädorna kommer att torka och krympa, vilken gör att du får träfärgade ränder, så jag rekommenderar att göra som Peter1986 skriver! Kanske till och med vänta lite längre än till våren, så att det får torka ur ordentligt under nästa sommar innan du målar nästa gång.
Det har fungerat fint.
Det hade jag gärna gjort också, om det inte var för att husets väggsegment kom med färdig fasad...
Man tycker ju att det vore något som husleverantörerna borde vara medvetna om, och leverera med delvis färdig panel, eller åtminstone grundmålat i rätt kulör.
Man tycker ju att det vore något som husleverantörerna borde vara medvetna om, och leverera med delvis färdig panel, eller åtminstone grundmålat i rätt kulör.
Husägare
· Västerbottens län
· 777 inlägg
Vi byggde hus i december och målade det i juni. Inga problem att låta det stå.
Sen väntade vi ett år till innan vi målade sista varvet med täckfärg för att komma åt överallt där träet hade krupit ihop och det glipade trärent.
Sen väntade vi ett år till innan vi målade sista varvet med täckfärg för att komma åt överallt där träet hade krupit ihop och det glipade trärent.
Tipsar om biltema som (tillsammans med en lågprisbutik till) fick bäst i test i folksams färgtest .elpaco skrev:Jag instämmer i ovanstående plan. Jag vill bara poängtera att köpa ett bra färgsystem. Det är värt pengarna! Vi har kört Flügger, efter sex år ingen påväxt, eller annat. Svärmor körde typ Rusta. Förutom fler strykningar är det grönt och flagnar.
Även vårt hus blev färdigt i December, och vi började sen måla i slutet av maj. Jag tvättade dock av de nedre delarna av panelen innan målningen, eftersom det när det hade regnat hade stänkt upp en hel del från den uppgrävda jorden som låg runtom, och på norrsidan så hade det börjat komma lite svartmögel på knutbrädorna.catherineb skrev:
Jag skulle råda dig att allvarligt överväga att måla huset med linoljefärg, nu när det inte finns några underliggande färgtyper som skulle kunna ställa till ett sådant val. Och det räcker med grundfärg i år. Resten kan du måla nästa år.
Gillar du att måla om ofta så kör linoljefärg...vill du ha ett hus som ser nymålat ut länge så använd ett akrylatsystem...