tommib
Heja heja. Men du har fortfarande inte flyttat VVBn ;)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nej, men som jag skrev i den specifika tråden har jag själv nu upplevt hur vansinnigt opraktiskt den sitter. :D
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Idag har jag rivit ner tapet och frilagt gamla B-rör, efter att "någon" kopplat bort gruppen dragit ut all FK. Har också gjort ett nytt spår för larmkabel så jag slipper ha den utanpåliggande. Det kommer eventuellt kopplas om lite, jag tycker att fem kopplingsdosor/lamputtag i ett sovrum är något excessivt.

Det var nästan uthärdligt idag med bara 29 grader på övervåningen men likafullt såg det ut som att jag hade duschat med kläderna på och sen torkat mig med grus.

Rivna tapeter och frilagda elinstallationer med B-rör och nylagt spår för larmkabel i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom alla arbetskläder som går att använda (läs shorts) nu är blöta på strecket efter en nödvändig sanering blir det lite stillsammare aktivitet ikväll, med demontering av dator och datorbord för transport till förvaring. Detta kommer tyvärr försvåra inlägg på BH, även om den värsta abstinensen kan stillas via telefonen :(
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Började med altan i måndags, fy va jobbigt i värmen...
 
  • Altanbygge påbörjat med träplank och verktyg på grus nära husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan vid röd stuga med utemöbler i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan bredvid en röd husvägg med skugga av en person och parkerade bilar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av träaltan vid rödmålat hus med fönster, omgiven av träd och ojämn gräsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av en altan framför rött hus med öppna träytor och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 10 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Målat det som jag satte upp igår, puttat fram ställningen och rivit en plattformslängd gammal panel. Fixade till väggfästen till ställningen, blev stabilare att riva på övre platån. Nu börjar operation fönsterbyte, del av virket under ställningen kommer att bli en ställning i trappen inomhus.

[bild]
Blir så snyggt det där... (y)

Har du märkt av att kommungubbarna åker förbi sakta och stirrar ilsker på ditt hus?;)
De måste ju vara så bittra när deras kränkthetsprocess kring färgen misslyckades :crysmile:
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag äntligen skaffat ny telefon ned fungerande kamera, så nu kan jag visa vad jag håller på med.

I helgen har jag hyrt en 1-tons motorspade så att jag kan gräva ner lite rör. första jobbet blev att gräva ner några att dra den framtida bergvärmen i.
 
  • Grävd schakt vid husgrund med svarta rör för bergvärme och stödbjälkar med domkraft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag har höger takfot gjorts klar och höger takkupehalva har fått lockläkt.
Rött hus med nyfärdig höger takfot och lockläkt på takkupa, ställning vid fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för vindslucka nu snart.
 
  • Gilla
TeroM och 1 till
  • Laddar…
Börjat med nästa källarfönster, tog några timmar att få loss all fastrostad spårskruv...karmen har en del rötskador så det blir lite lagningsarbete.

Gamla källarfönsterkarmar på ett trädäck med synliga rötskador och rester av spårskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Arton plintar gjöts i omgångar. Första gången för att fixera på marksten i botten med liten kant runt om och armering i. Andra gången fullt upp och L-järn på. Ska bli 170 mm bärlinor och 95 mm reglar på, samt 28x120. Staket i bortre hörnet då marken lutar en del. Främre hörnet fasas ca 700 mm. Tanken är att det ska bli ett trappsteg i ytterkant. Jaja, vi tar det bit för bit. Vi valde i sista stund att ta lite fall genom att helt enkelt variera tjockleken på stödet till L-järnet. Egentligen ska det väl inte behövas då trallen ligger på långa hållet.
Det är inga fästen i tegelväggen enligt Johanssons önskemål. Lika bra så - hoppas jag.
 
  • Nybyggda betongplintar med L-järn, placerade i en trädgård, redo för träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Äntligen kom brorsan förbi med hällen, men självklart var det ingen som förtalt att man var tvungen att beställa delar till vent kopplingen själv.
Nyinstallerad induktionshäll på köksö med verktyg och sågade träbitar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så gick ut och sågade ett större hål änn det var i väggen
Sågat större hål i en husgrund med röd vägg, byggbråte och en såg syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fortsatt med gavelpanelen men dessvärre började taket till snickarboa läcka och ljuset blinka så det blev en paus i bygget,



Kändes inte helt bra att stå 5 m upp i en metallställning just då med flera både före och efter, bor i princip i mitten av vita cirklarna ...

Skärmavbild från blixtradar som visar åskaktivitet över Stockholm med flera blixtnedslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillslut var i alla fall allt grått målat två gånger så imorgon kan ställningen flyttas men inte längre än att jag kan fixa klart foder och smyg till nya fönstret. Det ja, avslutade med att kapa till två foder till nya fönstret, skall börja morgondagen med att kapa till två st. 10 cm längre foder till nya fönstret. Dj..la Talmeter ...

Hus med metallställning framför röd och svart gavelpanel, presenning skyddar halvfärdigt byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
varmkorv och 6 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Tittat på termometern.
Tittat på panelen.
Tittat på termometern.
Tittat på färgburken.
Tittat på termometern.
Tittat på panelen igen.
Tittat på termometern.
Ätit glass.

Men imorgon, då jävlar! Då ska jag jäklar i min låda titta på stegen med!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 13 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Idag har höger takfot gjorts klar och höger takkupehalva har fått lockläkt.
[bild]

Dags för vindslucka nu snart.
Antingen har ni blivit försynta eller synskadade, men jag undrar om nån påtalat att vindskivorna passerat bäst före och borde bytas ut när jag ändå håller på, på den här sidan huset. ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Antingen har ni blivit försynta eller synskadade, men jag undrar om nån påtalat att vindskivorna passerat bäst före och borde bytas ut när jag ändå håller på, på den här sidan huset. ;)
Vi är bländade av nya panelen ...
 
TeroM TeroM skrev:
Vi är bländade av nya panelen ...
Smickrare där.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.