Glad gubbe så blir du glad att se på det också. Kärnsidan är nästan alltid finare, har mindre kvistar och är mera tätväxt. När virket torkar så krymper det mera där årsringarna är större. Alltså med glad gubbe kommer vattnet att rinna av, precis tvärtemot vad de flesta verkar tro.
 
  • Gilla
Mattias_Eson och 1 till
  • Laddar…
I princip håller ja med dig men teori och verklighet stämmer inte allit. Vi har fortfarande konkava glada gubbar efter två somrar. Men dom flesta plankorna är påfallande plana.

Mars
 
Döttrarnas lekstuga, byggd i år.
Glad gubbe konvex, surgubbe konkav.
Lagd med fina sidan upp!
Interiör av en nybyggd lekstuga med färgglada plaststolar och leksaker, träplankor framlagda med glada ansikten uppåt.
 
  • Gilla
Martin_B och 2 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Döttrarnas lekstuga, byggd i år.
Glad gubbe konvex, surgubbe konkav.
Lagd med fina sidan upp!
[bild]
Ibland känns det som vissa blandar ihop konkav och konvex så din bild är ju klockrent för de som tycker det är svårt.
Och jag håller med dig och de andra som säger att-" titta på brädan vilken sida som är finast och lägg den uppåt, är de likvärdiga så lägg glad gubbe!".
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Helt klart glad gubbe. Det funkar i teori och även i praktik.

På trallen jag byggde för en månad sen la jag alla bräder med glad, trodde jag. När jag efter den enda skur som kommit sedan dess kollade på trallen var det ett par, tre bräder som hade vatten kvar. Vid inspektionen av ändarna visade det sig att det var exakt de som vänts fel. Dessa ryker nu, har äntligen lyckats köpa sista virket så jag kan klä in sidan och bygga den där trappen.
 
Åsa Lund
Hittade under studietiden på en egen regel för att komma ihåg vilket som är konkav och konvex.
Inne i handen kan man med lite fantasi se ett V. Buktar inåt = konkaV. Funkar för mig i alla fall
Öppen hand som visar linjerna i handflatan, använd för minnesregel för konkav form liknande ett "V".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Den konvexa sidan växer det hår på.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar alltid tänka på att konväx är som nåt som växer och blir större.

Mats
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Nyfniken Nyfniken skrev:
Den konvexa sidan växer det hår på.
Glad att det inte gäller mig
 
  • Gilla
evut2
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Glad att det inte gäller mig
Det kommer med åren.
 
  • Gilla
loffman
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hittade under studietiden på en egen regel för att komma ihåg vilket som är konkav och konvex.
Inne i handen kan man med lite fantasi se ett V. Buktar inåt = konkaV. Funkar för mig i alla fall
[bild]
Själv lärde jag mig ramsan ” konkav kan hå av , konvex har komplex”
 
B Bumlersson skrev:
Själv lärde jag mig ramsan ” konkav kan gå av , konvex har komplex”
 
Glad gubbe alla dagar i veckan, gjorde en tabbe och la sur gubbe och det ångrar jag bittert nu när jag ser resultatet med att vatten blir kvar. byggde några trappsteg med samma virke då la jag rätt med glad gubbe och det skiljer till det bättre.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är bättre att tänka "kärnan upp" så tvingas man titta på ändträt ordentligt.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
T
väldigt märklig diskussion detta enligt mig.
De viktiga är ju självklart inte hur ni lägger trallen, konvex eller konkav. Utan vilka förutsättningar som skapas för trallen.

man måste veta drivkrafterna och lite fuktkunskaper för att veta hur man ska göra.
Och i mesta fallen spelar de ingen som helst roll om man lägger glad gubbe eller sur gubbe trallen kommer ändå bli konkav av ganska naturliga orsaker.

finns några specialfall som man kan tänka lite extra på de. Dock tror jag detta ej berör 99% av trallen som läggs.
typ balkonger, altaner under tak och liknande.
 
  • Gilla
Chandler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.