Gammal byggnad med vägg av fint huggen kalksten, träport och fönsterlucka, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öländsk kallmur framför byggnad med fint huggen gammal kalksten och traditionellt tegeltak.
Skapa konto
Kallmurad stenmur bestående av kluvna stenar vid en väg, med grönska och en vit byggnad i bakgrunden.
Skapa konto
Traditionellt kallmurad stenmur med oregelbundna, kluvna stenar från öländska åkrar.
Skapa konto
Den mur som TS vill ha är extrem elegant. Jag tror att alla stenar är kluvna på flera sidor. Ingen vanlig sprängsten. Här kommer några exempel på öländska murverk. Först en vanlig kallmur med sten som vi plockat upp från öländska åkrar. Vi byggde 180 meter sådan dubbelmur. Sedan en byggnad med kalksten tagen från en byggnadsruin som jag fick köpa. Mycket fint huggen gammal sten, svår att få tag i. Sedan en mur byggd på 1860-talet runt ett fyrhus. Staten var beställare. Här har man byggt en kallmur på småländskt vis med spräckt sten. Slutligen gråstendmur framför magasinsbyggnaden i kalksten. TS mur är i en helt annan division, närmar sig katedralbygge om det inte vore för de oregelbundna formerna

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Forts. Det är troligt att stenen i TS foto brutits i ett stenbrott och bearbetats redan i stenbrottet och sedan transporterats till beställaren. Stenen kommer förmodligen inte från lösa block.

• Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ofta kan man nog få stenarna gratis där de håller på att spränga för husbygge. Men transporten kostar och det måste ju läggas med maskiner. Sedan tar det några år att få den där patineringen.
Kan rekommendera att köpa en lite äldre dieselpickup om man vill hantera väldigt tunga stenar..

• Gilla
Erik Salhammar och 18 till
  • Laddar…
Vad sägs om göra en lecamur och dekorera den genom att mur flaggsten på den?

Tok mycket billigare och i alla fall lite likt det du vill ha.

Redigerat:
  • Gilla
Henrik Thurén och 2 till
  • Laddar…
Har precis fått en stenmur gjord till framsidan av vår gamla mangårdsbyggnad. Vi ville ha så "raka" stenar som möjligt med så stora stenar som möjligt för att det skulle gå väl ihop med den gamla huggna muren som tillhör huset bredvid och ge ett gammaldags intryck. Är mycket nöjd med resultatet! Det var en polsk stenhuggare som ledde arbetet och högg till många av stenarna direkt på plats. Inte så tokigt dyrt. Tror de tog 1200kr/m plus kostnad för schaktning och lite annat. I slutänden tror jag det hamnade på ca 2000kr/m. Visst, inte billigt heller, men om man är petig med resultatet och vet vad man vill ha så kostar det. Nybyggd stenmur framför mangårdsbyggnad med stora, raka huggna stenar.
Skapa konto

• Gilla
Solskensbonden och 34 till
  • Laddar…
R
I Rotebro trafikplats finns det 4 st murar som är byggda , otroligt fint arbete , men vem som gjort dom vet jag inte

• En stenmur längs en väg i Rotebro trafikplats med passerande fordon i bakgrunden.
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Har precis fått en stenmur gjord till framsidan av vår gamla mangårdsbyggnad. Vi ville ha så "raka" stenar som möjligt med så stora stenar som möjligt för att det skulle gå väl ihop med den gamla huggna muren som tillhör huset bredvid och ge ett gammaldags intryck. Är mycket nöjd med resultatet! Det var en polsk stenhuggare som ledde arbetet och högg till många av stenarna direkt på plats. Inte så tokigt dyrt. Tror de tog 1200kr/m plus kostnad för schaktning och lite annat. I slutänden tror jag det hamnade på ca 2000kr/m. Visst, inte billigt heller, men om man är petig med resultatet och vet vad man vill ha så kostar det.[bild]
Jättefint! Kan du pma kontaktuppgifter? :) det kan vara ett alternativ värt att utforska för mig. :)

R
Edit Kanske vägverket eller trafikverket vet , troligtvis dom som betalt vid byggnation av trafikplatsen

R rävlyan skrev:
Edit Kanske vägverket eller trafikverket vet , troligtvis dom som betalt vid byggnation av trafikplatsen
Troligen har inte dom någon egen kompetens för att bygga såna murar. Men man kan ju försöka kontakta dom och ta reda på vem murmästaren är.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En sådan här ungefär eller :D :
[länk]
Det är alltså en 13år gammal biogasdriven vw passat av pickup-modell? :thinking:

Vart står det att det är en passat? Fanns inte caddyn med gasmotor vid den tiden?

Vet inte om ni skojar för svårt för mig men historien var väl att maken, stenhuggare, hade en Ford Ranger pickup utrustad med smutsig dieselmotor(motsvarande euro3 som ngn motorjournalist skrev). Den används för av maken för att frakta stora stenar. Familjebilen skulle vara en gasdriven Passat om jag kommer ihåg rätt.

useless useless skrev:
Vart står det att det är en passat? Fanns inte caddyn med gasmotor vid den tiden?
I aftonblaskan som länkas vidare:
”En representant för Isabella Lövin har hört av sig till Aftonbladet för att förtydliga att familjens fordon är biogasbilen Volkswagen Passat.”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.