När jag grävde in tomrör under den gamla tröskeln till yttre dörren på vår gamla jordkällare, började saker trilla sönder. Senaste gången någon gjorde om hade man troligen bara lagt en ny planka på den förra tröskeln, som nu mest är pulver.
Äldsta tröskeln. Har vi tur att det bara är normalt upplösningstillstånd eller ska vi vara rädda för svamp också?
Undersidan av den senaste tröskeln.
I vilket fall har det gått på karmen också, så den än nu lös.
Min tanke nu - gräva ut den gamla tröskeln, ner till den gjutna, under den äldsta trätröskeln, och gjuta en ny (och sätta på kantjärn?) och sen bygga en ny karm av tryckt virke, med någon slags kapillärbrytande mellan den gjutna och den nya karmen?
Eventuellt skruva karmen i stenarna också, förutom att täta med kalkbruk (då får jag motionera Hiltin också).
Tankar på det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldsta tröskeln. Har vi tur att det bara är normalt upplösningstillstånd eller ska vi vara rädda för svamp också?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I vilket fall har det gått på karmen också, så den än nu lös.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke nu - gräva ut den gamla tröskeln, ner till den gjutna, under den äldsta trätröskeln, och gjuta en ny (och sätta på kantjärn?) och sen bygga en ny karm av tryckt virke, med någon slags kapillärbrytande mellan den gjutna och den nya karmen?
Eventuellt skruva karmen i stenarna också, förutom att täta med kalkbruk (då får jag motionera Hiltin också).
Tankar på det?
Mest vanlig röta skulle jag gissa. Så där ser icke impregnerat virke ut efter ett antal år i kontakt med mark/fukt. Använder du tryckt virke av rätt klassning för kontakt med mark (NTR A t ex) kan du i princip göra själva tröskeln av trä också och slippa gjuta.
Oavsett vilket så kan ju min favorit, syllpapp, vara något att lägga mellan trä och betong/mark. Annars så fixar tryckt virke fukt men det är klart att man ju, i möjligaste mån, vill undvika att få en karm/tröskel som sväller och krymper med en eventuellt kärvande dörr som resultat.
Jag hade av den anledningen även borrat, pluggat och kört med vanliga karmskruvar i väggen för att fästa nya karmen. Sedan bara drevat och fodrat på ut och invändigt, fodret kan med fördel då figursågas mot väggen. Smidigt att kunna justera så att dörrbladet stänger utan att ta i. Eller ligger detta utanpå karmen, vad är det för typ av blad och lösning som ska till?
Oavsett vilket så kan ju min favorit, syllpapp, vara något att lägga mellan trä och betong/mark. Annars så fixar tryckt virke fukt men det är klart att man ju, i möjligaste mån, vill undvika att få en karm/tröskel som sväller och krymper med en eventuellt kärvande dörr som resultat.
Jag hade av den anledningen även borrat, pluggat och kört med vanliga karmskruvar i väggen för att fästa nya karmen. Sedan bara drevat och fodrat på ut och invändigt, fodret kan med fördel då figursågas mot väggen. Smidigt att kunna justera så att dörrbladet stänger utan att ta i. Eller ligger detta utanpå karmen, vad är det för typ av blad och lösning som ska till?
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ok. Men då behövs väl inte min avancerade lösning? Borra och plugga karmsidorna direkt i väggen med spikplugg eller vanliga nylon och skruv? Det viktiga är ju bara att det blir plant mot dörrbladet. Gjuten tröskel eller trä är ju endast en smaksak.
Nä, det behövs nog inte så avancerat, hoppas vi. Planen nu är att försöka säkra upp det som är fräscht med "expanderande" tvingar, såga rent och ersätta med tryckt virke. Förhoppningsvis är det i gott skick tillräckligt stort runt om det nedre gångjärnet, annars får vi sätta det i det nya materialet.
Sågade av en bit av karmen idag - mycket gångar och träpulver...
Ovanför dessa 30 cm verkar det se relativt ok ut, bara något enstaka hål. Vi tar nog ett omtag på hela överbyggnaden om något år, så det får nog räcka med en lagning nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanför dessa 30 cm verkar det se relativt ok ut, bara något enstaka hål. Vi tar nog ett omtag på hela överbyggnaden om något år, så det får nog räcka med en lagning nu.
Byggde ersättning för den bortsågade biten på gångjärnssidan av tryckt virke. Japansåg och elhyvel tillsammans med kapgersåg ftw.
Fick platsbesök av en inspektris.
Tyvärr sprack den yttre 45x70-biten när jag slog i gångjärnet, så jag får göra om den och förborra bättre.
Ingen som har en bit 78x145, minst 310 lång och gärna vrilig och seg..?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick platsbesök av en inspektris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr sprack den yttre 45x70-biten när jag slog i gångjärnet, så jag får göra om den och förborra bättre.
Ingen som har en bit 78x145, minst 310 lång och gärna vrilig och seg..?
Produkter som diskuteras: "Japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Ser ju bra ut det där. Då det där mustiga gångjärnet ska sitta i den yttre delen så förstår jag att du vill ha en större bit att slå i det i.
Finns ju så kallat byggtimmer, det brukar ligga på 120 x 160 och är impregnerat. Typ som järnvägsslipers fast utan kreosot.
Hittar du ingen större bit så är annars rekommendationen att limma alla trästycken så ökar hållfastheten något. Kanske två bitar nedhyvlad 95×95-stolpe?
Kom ihåg att fästa den nya biten mot gamla karmen ordentligt, t ex med en spikplatta på baksidan. Dörrar genererar stora vridkrafter.
Finns ju så kallat byggtimmer, det brukar ligga på 120 x 160 och är impregnerat. Typ som järnvägsslipers fast utan kreosot.
Hittar du ingen större bit så är annars rekommendationen att limma alla trästycken så ökar hållfastheten något. Kanske två bitar nedhyvlad 95×95-stolpe?
Kom ihåg att fästa den nya biten mot gamla karmen ordentligt, t ex med en spikplatta på baksidan. Dörrar genererar stora vridkrafter.
En ny 45x70 fast med bättre förborrning och stämjärn gjorde att det höll bättre.
Mycket hålplåt och skruv håller det hela på plats.
Mycket hålplåt och skruv håller det hela på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden