V vectrex skrev:
: Någon som är sugen på en halvår gammal spånsug, Duab FM-300.
Hur står sig duaben mot din cyklon? (Ja, jag är sugen men är ju det där med plats..)
 
V vectrex skrev:
Ja, egentligen väldigt bra men jag har inget att jämföra med (än). Enda negativa med duabsugen är att den är enfas och det är bökigt att byta säck.

Ville gärna ha trefas och lite kraftigare så därför blev det denna Felder.
Tack!

Jag tänkte köpa typ en sån där duabvariant, synd bara att det är lite väl långt ifrån där jag bor. Förstår vad du menar med bökigt säckbyte men det borde gå att bygga om till lite mer smidig hantering.
 
E Ezcobar skrev:
Har du inte precis bytt lokal... eller har jag fel @Masses ?
Tjena A
Jo stämmer, i januari flyttade jag till ny lokal. Funkade bra tills dom använde min plats som mellanlagring för gods som skulle vidare till diverse kunder. Droppen var när dom tappade ett paket på min nya såg och gjorde lite ödeläggelse... Slutade med att dom köpte min nya såg av mig och beställde en ny för att slippa dra in försäkringsbolag osv. Så det finns en sprillans ny Minimax SC2 till salu av min fd hyresvärd.
Så jag tog beslutet att leta ny lokal som iofs är snäppet dyrare, men ligger oxå bara 300meter från där jag bor. Målet är dock att så snart som möjligt äga en egen lokal.
 
  • Gilla
Ezcobar
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hur står sig duaben mot din cyklon? (Ja, jag är sugen men är ju det där med plats..)
Du får speca lite mer vad du menar? Hur Duabspånsugen står sig mot min kinacyklon med Electrolux-dammsugare? Lite som att jämföra äpplen mot päron va?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Tack!

Jag tänkte köpa typ en sån där duabvariant, synd bara att det är lite väl långt ifrån där jag bor. Förstår vad du menar med bökigt säckbyte men det borde gå att bygga om till lite mer smidig hantering.
Jag har en FM300 och jag tycker nog inte att det är så besvärligt att byta säck/påse, jag har dock 5-6 små magneter som jag använder för att hålla i påsen medan jag spänner bandet som skall sitta runt. De underlättar något enormt.
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Jag har en FM300 och jag tycker nog inte att det är så besvärligt att byta säck/påse, jag har dock 5-6 små magneter som jag använder för att hålla i påsen medan jag spänner bandet som skall sitta runt. De underlättar något enormt.
Smart! Jag höll på att bli tokig första gången tills jag körde med tejp för att hålla fast påsen under tiden. Men magneter var ju riktigt klyftigt!
 
V vectrex skrev:
Du får speca lite mer vad du menar? Hur Duabspånsugen står sig mot min kinacyklon med Electrolux-dammsugare? Lite som att jämföra äpplen mot päron va?
Ja, frågan är hur mycket bättre det ev skulle vara med en rejäl spånsug. Jag har ju samma hyvel som du hade tidigare (i princip), bordsågen är storleken mindre (ags10), bandsågen modellen äldre (lr troligen 3modeller äldre..). Så frågan, lite mer specad, är om du på de tre maskinerna märkt en markant bättre spån/dammhantering.


Fortsätter för övrigt med mina laxstjärtar..en sida kvar nu..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ja, frågan är hur mycket bättre det ev skulle vara med en rejäl spånsug. Jag har ju samma hyvel som du hade tidigare (i princip), bordsågen är storleken mindre (ags10), bandsågen modellen äldre (lr troligen 3modeller äldre..). Så frågan, lite mer specad, är om du på de tre maskinerna märkt en markant bättre spån/dammhantering.


Fortsätter för övrigt med mina laxstjärtar..en sida kvar nu..
Jag använder än så länge bara spånsugen till hyveln. Tror inte vare sig bandsåg eller bordssåg skulle fungera bättre med spånsug, snarare tvärtom. Det beror ju dock på att jag byggt egna utsugslösningar för dem.

Möjligen att man skulle tjäna lite på att också ansluta spånsug (inte istället).
 
Lagar ett parasol jag fick av en snäll resurangägare som annars skulle slänga det. PU-lim. Funderar på om jag förutom limmet även ska borra och sätta några genomgående skruvar som förstärkning? Det fattas nämligen några större flisor vilket jag inte märkte innan limningen.
Reparation av parasol med PU-lim och klämmor i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av parasol i trä med PU-lim, fastsatt i skruvstäd, övervägande användning av skruvar som förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nanowire nanowire skrev:
Lagar ett parasol jag fick av en snäll resurangägare som annars skulle slänga det. PU-lim. Funderar på om jag förutom limmet även ska borra och sätta några genomgående skruvar som förstärkning? Det fattas nämligen några större flisor vilket jag inte märkte innan limningen.
[bild] [bild]
Borra genomgående och limma rundstav istället. 10mm kanske?
 
V vectrex skrev:
Borra genomgående och limma rundstav istället. 10mm kanske?
Det fick bli 6x120-skruv, gick snabbast så.
Fästanordning med 6x120-skruvar på en träkonstruktion, eventuellt del av en lekställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fortsätter att fixa lite för verkstan..
Träbit markerad för sågning i skruvstycke med synlig finsåg och träspån i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För över märkningen på nästa bräda.
Fram med finsågen.. :) Stanley med plasthandtag, köpt för 5 år sen på krauts, en modell utan tandspetshärdning, 50:- ny, håller skärpan förvånansvärt bra efter varje filning..
Hand håller en finsåg vid en märkt träbräda i ett verkstadsutrymme med trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen på:t med nästa finsåg..denna gången Biltemas billigaste..
Hand håller en finsåg med blått och svart handtag, sågande genom en träbit i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite små-justeringar med stämjärnet och det ser banne mig ut att passa! (På ett ungefär iaf, den ska stå i verkstan så kraven är där efter)
Träbitar märkta för sågning på en verkstadsarbetsyta, finsåg och stämjärn nämns i text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla småbitar undrar ni nu oroligt över..ingen fara! Jag har sparat dem utifall att jag kanske skulle kunna behöva dem i något framtida okänt scenario.
Träbitar med märkningar, finsåg och stämjärn på en arbetsbänk, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jac och 9 till
  • Laddar…
Dags för mitt livs hittills största och mest komplicerade limning. Wish me luck!
Träkomponenter förberedda för limning i verkstad, projektläsare önskas lycka till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Wohoo! Lycka till!
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Wohoo! Lycka till!
Tack!
 
  • Gilla
cjnilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.