har en gammal IVT greenline bergvärmepump från 98 tror jag. Tycker det vart väldigt varmt inne och såg att värmen ut till element och golvvärme låg på strax över 30 grader. Aldrig lagt märke till det de andra somrarna. Har dragit ner vredet till 0 och idag hittade jag en plint som man kunde växla över till sommardrift, växlade om den till på. Finns det något annat man kan göra? Är det rimligt att det ska ligga på strax över 30 grader?
Växelventilen fick jag nyligen utbytt då den bara stod och hacka när den skulle växla över.

• Kontrollpanel på en IVT greenline bergvärmepump med vred inställt på 0 och omkopplare inställd på sommardrift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel på en IVT Greenline bergvärmepump med inställningar för sommardrift aktiverad.
    Skapa konto
Det vanligaste felet såna här gånger är växelventilen, men den borde ju funka om den är ny.
Nästa misstanke är att någon tempgivare visar fel. Du får koppla ur dom en i taget, mäta resistansen och kolla om det verkar rätt. Blev det någon skillnad när du vred ner kurvan på noll?

useless useless skrev:
Det vanligaste felet såna här gånger är växelventilen, men den borde ju funka om den är ny.
Nästa misstanke är att någon tempgivare visar fel. Du får koppla ur dom en i taget, mäta resistansen och kolla om det verkar rätt. Blev det någon skillnad när du vred ner kurvan på noll?
Tempgivaren på 0 har jag haft hela sommaren men växlade över pumpen på sommardrift, inte märkt något än. Växelventilen bör ju funka då den är ca 2 mån gammal. Ända jag har är en utetempgivare (tror jag)? Möjligt att den är trasig? Vattnet ut från pannan visar ca 32 grader nu på mätaren i källaren där pannan är och på undervåningen där jag har golvvärme. Vet ej hur varmt vattnet bör vara ut från pannan då det är runt 30 grader ute? Antar att det inte kan vara runt 5 när det är varmt inne?

R
Kan du koppla loss motorn ? och vrida ventilen till stopp eller 0 -läge , jag vet inte riktigt hur motorn sitter på axeln , kan det vara möjligt att sätta den lite snett , så kanske det går ut värme även när den säger 0
den står lite öppen eller går för långt mot 0 och då kan det bli en glipa på minussidan

I sommardrift är cirkulationspumpen avstängd, så då ska det inte kunna bli varmt i själva golvet iallafall även om röret värms upp en bit närmast värmepumpen.

Det ända jag gjort är att vridit ner allt till lägsta möjliga. Jag bifogar en bild på tempen vid pumpen och tempen vid golvvärmen. Antar att det inte borde vara så hög temp när allt står på lägsta möjliga? Cirkulationspumparna ska man väl helst låta gå även sommartid?

• Termometer visar temperatur vid värmeinstallation med cirkulationspump och rör.
    Skapa konto
  • Värmesystem med mässingventiler och Grundfos cirkulationspump visande låg temperaturindikation.
    Skapa konto
R
Är den vita på foto 2 på min ser ut att vara på 1 , det tar lång tid innan tempen på GV går ner
häftigt värmemagasin där
Du kan även rycka stickproppen för GV , den kommer inte att fastna eftersom den inte blir stilla
mer än någon månad eller 2

R rävlyan skrev:
Är den vita på foto 2 på min ser ut att vara på 1 , det tar lång tid innan tempen på GV går ner
häftigt värmemagasin där
Du kan även rycka stickproppen för GV , den kommer inte att fastna eftersom den inte blir stilla
mer än någon månad eller 2
Ja den vita står på läge 1, går bara vrida den mellan 1-9. Vad jag hört ska man låta cirkulationen i golvet alltid vara på? Men kanske inte är någon fara? Förstår ändå inte riktigt hur det kan skickas upp så varmt vatten som 30 grader från pumpen i källaren? Kanske är bäst att stänga cirkpumpen i källaren och låta det andra vara som det är?

R
Normalt ska man inte stänga cirkpumpar , det har inte med cirkulationen i systemet att göra , det har med att göra att pumparna kärvar till och inte vill starta på hösten , men går bra att stänga av
Är man orolig så kan man starta dom en gång i månaden eller veckan i ca 5 min

R rävlyan skrev:
Normalt ska man inte stänga cirkpumpar , det har inte med cirkulationen i systemet att göra , det har med att göra att pumparna kärvar till och inte vill starta på hösten , men går bra att stänga av
Är man orolig så kan man starta dom en gång i månaden eller veckan i ca 5 min
Trodde mer att det var för att inte vattnet ska vara still i slingorna?

Det spelar ingen roll. Motionskör pumparna själv som rävlyan säger.
Golvet/plattan är säkert 25-30 grader varm just nu, så även om vattnet bara cirkulerar kommer det inte att bli kallare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.