Lite händer det här i värmen även om jag nog har lyckats överanstränga ena armen med lyften av glaspartierna. 3/4 skjutglaspartier är på plats nu iaf. Idag har jag annars monterat vindskiveplåtar, nockband samt börjat montera hängrännorna.
Närbild på nockband och vindskiveplåtar installerade på ett svart taktegel, synlig del av hängränna och byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över tak med nyinstallerade vindskiveplåtar och nockband, samt delvis monterad skjutglasparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med nyinstallerade vindskiveplåtar och pågående montering av hängrännor vid ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husunderbyggnad med tre fjärdedelar av skjutglaspartierna installerade, byggnadsställning och pool i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Blir jäkligt fint (y)
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Idag har jag pillat med lite av varje, lite panel, lite läkt och en specialsyll vid de fasta fönstren. Burit upp pannor och förberett för att kapa pannorna vid ränndalarna. Provmonterat plåtarna under balkongen. Funderar på att limma både plåtarna och trallen ovanpå för att slippa skruvhål.
Monterade svarta plåtar under en balkong med synlig träpanel och kablar, vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutade sedan byggdagen med att montera det stora skjutglaspartiet tillsammans med min WTB.
Ett pågående byggprojekt med ny panel, skjutglasparti och ställning vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med ställningar, stora skjutfönster och byggmaterial vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas även på att bli av med ställningen nu då den är mer i vägen än vad den gör nytta just nu.
 
  • Gilla
Öyivind och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag och pappa kapat alla pannorna vid ränndalarna. Blev riktigt bra faktiskt men jag behöver nog limma några pannor för att de ska ligga helt rätt. Tips på lim?

Förutom det så har vi blivit av med ställningen och bakom den kan man nu skymta ett uterum :D
Uppfört uterum i anslutning till hus, med synliga takpannor och ränndalar, byggmaterial på marken, intill en swimmingpool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med nytt uterum och avlägsnad ställning, verktyg synliga på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt uterum med synliga isoleringsplattor intill en villa vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även ett paket med kompressor och ny dyckertpistol från Toolab som jag beställde igår och imorgon ska även innerpanelen levereras :D
Kompressor och dyckertpistol från Toolab ligger på ett trägolv bredvid en vit päls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testade pistolen och kompressorn ikväll och kan konstatera att både kompressor och pistol är väldigt tysta i jämförelse med min gamla kompressor som ändå var ganska tyst. Mest förvånad var jag nog ändå över hur tyst pistolen var jämfört med min gamla Biltema. Tråkigt att proffsgrejerna alltid är mycket bättre än de billiga konsumentprylarna... :mad::crysmile:
 
  • Gilla
PellePeps och 5 till
  • Laddar…
Blir riktigt fint! (y)
Tror du kommer bli nöjd med Sencon, har en sådan (FP18MG) själv i gömmorna. :geek:
Tröttnade på att släpa halvtunga och klumpiga kompressorn (Biltema/Jula) och "råkade" köpa en Senco Fusion från Amerikat för några år sedan, resten är preskriberat nu.. :oops:
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Idag har jag och pappa kapat alla pannorna vid ränndalarna. Blev riktigt bra faktiskt men jag behöver nog limma några pannor för att de ska ligga helt rätt. Tips på lim?

Förutom det så har vi blivit av med ställningen och bakom den kan man nu skymta ett uterum :D
[bild] [bild] [bild]

Fick även ett paket med kompressor och ny dyckertpistol från Toolab som jag beställde igår och imorgon ska även innerpanelen levereras :D
[bild]

Testade pistolen och kompressorn ikväll och kan konstatera att både kompressor och pistol är väldigt tysta i jämförelse med min gamla kompressor som ändå var ganska tyst. Mest förvånad var jag nog ändå över hur tyst pistolen var jämfört med min gamla Biltema. Tråkigt att proffsgrejerna alltid är mycket bättre än de billiga konsumentprylarna... :mad::crysmile:
Undra om Senco och Paslode görs i samma fabrik. Den ser exakt ut som min FN1850, förutom den orangea färgen ;)
 
Blir hur snyggt som helst det där. Bra utformning som passar med den "gamla" byggnaden och poolen.
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Blir hur snyggt som helst det där. Bra utformning som passar med den "gamla" byggnaden och poolen.
Tack så mycket, jättekul att du skriver så för just det att det ska passa ihop med huset har varit viktigt för oss. :D
 
Ja, det blir riktigt fint!
Var det någon speciell anledning till att du inte satte resten av panelen när du hade ställningen kvar?
 
PellePeps PellePeps skrev:
Ja, det blir riktigt fint!
Var det någon speciell anledning till att du inte satte resten av panelen när du hade ställningen kvar?
Tack så mycket! :D Ställningen var ganska mycket ivägen för att spika panel faktiskt. På gaveln så stod den ju en bit ifrån så där var det ganska långt till väggen. Kommer bli lättare från min lilla ställning eller från trappstege.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Spikat upp lite mera panel, första sidan är nu helt klar med panel på väggen. Jackade ur den översta brädan för varje takstol. Förmodligen helt i onödan då det aldrig kommer att synas sen.
Nyuppsatt mörk panel på husvägg med stort fönsterparti och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även monterat det stora fasta fönstret. Fick modifiera hålet lite med sänksågen då panelen hamnade ett part millimeter för lågt :crysmile:
Nyinstallerad grå träpanel runt ett stort fast fönster med omonterad panelbräda ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus med nymonterad mörk panel och stort fönster, material och verktyg syns, nära en pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översta panelbrädan över fönstret kräver lite specialanpassning innan jag kan montera även den.

Har även hämtat innerpanelen och lite annat så nu ligger panelen i uterummet och anpassar sig till sin nya tillvaro. Om det nu gör någon skillnad... Men men jag ska ändå göra klart innertaket först så det passar väl ganska bra.
 
  • Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
Innertaket är redo för målning. Två spacklingar räckte som tur var i värmen. Har även grundat balken i taket två gånger med spärrgrund.
Spacklat innertak med ljusa fläckar redo för målning och en grundad balk i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser väldigt bra ut (y).

Hur har du gjort övergången mellan den befintliga takfoten/takstolar och väggen då det nu är högre upp till taket?
 
S spendera skrev:
Ser väldigt bra ut (y).

Hur har du gjort övergången mellan den befintliga takfoten/takstolar och väggen då det nu är högre upp till taket?
Tack! :D

Menar du vad jag har gjort med överhänget på takstolarna?
 
iSnobben iSnobben skrev:
Tack! :D

Menar du vad jag har gjort med överhänget på takstolarna?
Precis, innifrån uterummet, har inte hittat någon bild på den delen ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.