Det är (som jag förstår det) gamla rågolv, de har legat under linoleummatta väldigt länge. Vi har gissat på gran och furu, men är inga experter direkt vad gör det för skillnad?H husdrommaren skrev:
Det är tre olika rum, och tanken är att ha hårdvaxolja på alla tre golv
Vilka vackra golv ni har!
Vi fick infon om att när man oljar/vaxar golvet så blir furu mycket mera gult än gran. Så är det blandade golv vilket det mycket väl kan vara då man förr tog lite vad man hade även fast gran (har jag för mig) är historiskt sett det vanligaste. Så kan det bli tydliga färgskillnader efter behandlingen mellan träslagen. Kanske en vitpigmenterad kunde vara nåt för er?
Vi har använt Herdins, hårdvaxolja men antar att de olika märkena är rätt snarlika. Den var väldigt lättarbetad och det var det första helt obehandlade golvet som vi har gjort så vi hade verkligen ingen rutin på det. Luddfri trasa för att eftertorka och vit skurnylon (1 per 10-15m2 och omgång) är viktigt för resultatet. Vi snålade med skurnylonen, vilket var dumt! Blev för tjockt med olja i slutet på grund av detta.
Mvh
Vi fick infon om att när man oljar/vaxar golvet så blir furu mycket mera gult än gran. Så är det blandade golv vilket det mycket väl kan vara då man förr tog lite vad man hade även fast gran (har jag för mig) är historiskt sett det vanligaste. Så kan det bli tydliga färgskillnader efter behandlingen mellan träslagen. Kanske en vitpigmenterad kunde vara nåt för er?
Vi har använt Herdins, hårdvaxolja men antar att de olika märkena är rätt snarlika. Den var väldigt lättarbetad och det var det första helt obehandlade golvet som vi har gjort så vi hade verkligen ingen rutin på det. Luddfri trasa för att eftertorka och vit skurnylon (1 per 10-15m2 och omgång) är viktigt för resultatet. Vi snålade med skurnylonen, vilket var dumt! Blev för tjockt med olja i slutet på grund av detta.
Mvh
H husdrommaren skrev:Vilka vackra golv ni har!
Mvh
Stort tack, vilka bra tips!
Vi har funderat på vitpigmenterat men vill inte att det blir "för" vitt, då vi gillar träet som det ser ut nu, även om det finns skillnader i färg. Vi får klura lite till på det, blir svårt att göra ogjort om man väljer pigmentering tänker jag
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 774 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 774 inlägg
Tänk på hur träden ser ut. En gran har en massa smala grenar och det gör att kvisthålen i brädorna blir små och många, medan en tall har få men tjocka grenar och därför blir kvisthålen färre men större. På bilderna ser det ut att vara många små kvisthål.M Miriam123 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Osmo hårdvaxolja är väl det som förordas av många här.
Har använt det själv, med gott resultat, på mina väggar med träpanel.
Men man får leta lite för att hitta det billigaste försäljningsstället.
baufachmarkt24.de har i alla fall förr varit billigast, men hur det är nu vet jag inte.
Men så här ser burken ut:
Har använt det själv, med gott resultat, på mina väggar med träpanel.
Men man får leta lite för att hitta det billigaste försäljningsstället.
baufachmarkt24.de har i alla fall förr varit billigast, men hur det är nu vet jag inte.
Men så här ser burken ut:
Det är en smaksak (vad man tidigare har använt och varit nöjd med) vilket märke ni väljer.
Skulle säga att skillnaderna är små mellan de olika tillverkarna där de största är Saicos, Osmo,Herdin, Zar och monocoat. Tillvägagångsätten och tillgängligheten är nog en större faktor till vilken man väljer.
Skulle säga att skillnaderna är små mellan de olika tillverkarna där de största är Saicos, Osmo,Herdin, Zar och monocoat. Tillvägagångsätten och tillgängligheten är nog en större faktor till vilken man väljer.
Liknande trådar
-
Vilket Luft-Vatten Värmesystem ska jag välja ?
Värmepumpar -
Vilket tätskikt/ytskikskall man ha på betong - takterass ovanpå garage
Altan & Uteplats -
Regla väggar och golv - vilket först?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilket cc-avstånd har min duschblandare?
Badrum -
Måla fasad- vilket underlag sedan innan?
Fasad