B badtastex skrev:
Härligt med kamin i verkstaden, men barnen skulle sakna alla ”off-cuts”. ;)

Hur funkar hurtsen till pelarborren? Har själv en golvmodell men det vore inte dumt att få den lite mobil...
Pelarborren står på en ställning ihopsvetsad av fyrkantsrör så jag har byggt en enkel lådinsats med hjälp av 12 och 15 mm plywood, eklister och lite annat som låg och skräpade. Den är byggd efter modell av gammalt kök där lådorna glider på lister fastsatta i stommen.
Rullbrädan är en 15 mm plywood med påskruvade hjul från biltema, dom är i klenaste laget men den flyttas bara när det städas typ.
Jo kaminen ska få äta spill i vinter om nu plåtslagaren blir färdig och skorstenen blir besiktigad.
 
Äntligen fått upp två extra verktygstavlor med hållare för centrotec-prylarna. Ska försöka få till en liten hylla för skruvdragare och batterier också. Borr och bits skall också upp på något sätt hade jag tänkt. Men detta känns som en bra början.

Verktygstavlor med upphängda centrotec-verktyg, batteriladdare, väggklocka, och skruvdragare på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Skruvdragaren är antagligen det näst mest använda verktyget, det mest använda sitter lättåtkomligt direkt under klockan. ;)
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 9 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Känner att det är dags att uppgradera hos mig efter denna display!

Men var ska den tredje chucken sitta?....Du vet när du väl har kommit in i centrotec-tänket så kommer det inte att vara på maskinen så ofta....
 
jac jac skrev:
Äntligen fått upp två extra verktygstavlor med hållare för centrotec-prylarna. Ska försöka få till en liten hylla för skruvdragare och batterier också. Borr och bits skall också upp på något sätt hade jag tänkt. Men detta känns som en bra början.

[bild] 

EDIT: Skruvdragaren är antagligen det näst mest använda verktyget, det mest använda sitter lättåtkomligt direkt under klockan. ;)
Dom där konstiga skruvapparaterna vet jag inget om men jag har en identisk verkstadsklocka. Sambo köpte den för att jag inte ska komma undan middagen med ursäkten "oj jag hade inte koll på klockan"...
 
Ola C Ola C skrev:
Dom där konstiga skruvapparaterna vet jag inget om men jag har en identisk verkstadsklocka. Sambo köpte den för att jag inte ska komma undan middagen med ursäkten "oj jag hade inte koll på klockan".
Ja, klockan tillsammans med plåstrena är ju liksom en del av överlevnadskitet. Här handlar det förstås mer om att jag inte ska kunna ha det som ursäkt för att inte ha middagen klar i tid. ;)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Men var ska den tredje chucken sitta?
Det har jag tänkt på men C18 chucken var aningens för tjock för att få plats hos CSX chuckarna så den kommer att få en egen hållare, eventuellt tillsammans med vinkelchuckarna och excenterchucken. Har inte riktigt klurat ut hur det ska bli men där är plats på tavlan.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Talat med några jänkare på nätet som inte verkar vilja tro på att man kan använda en sånhär sandsten till något annat än det grövsta sortens arbete. Jag tror dom saknar den kulturhistoriska aspekten som finns här i norden och sverige speciellt med sina sandstenar.

Kanske sandstenarna i england och sen USA inte duger till sånthär, eller det aldrig gjordes i någon större utsträckning helt enkelt. Men man hittar förvänansvärt liten användbar information om gamla slipstenar på engelska, svenska ger mera resultat.

Så jag gick ut och slipade till ett stämjärn, har varken motor eller stöd och stenen är ojämn på flera sätt. Så jag tejpade en vattenslang och öppnade kranen försiktigt, sen drog jag runt stenen för hand och höll emot med den andra. Det blev inte så snyggt, fick inte ens den konkava slipfasen korrekt, men grovheten på stenen är precis lagom tycker jag, den lite glansigare delen kom då jag brynte med diamantbryne, sen lite strigling och den skär hår. Helt bra resultat för 5 minuters improviserat arbete.

43548108652_e26217d955_b.jpg
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Är det inte i Vilhelm Mobergs Utvandrarna som någon släpar med sig en slipsten åt sin son i USA för att det tydligen inte skulle finnas vettiga slipstenar där? Det är förmodligen skillnad på sandsten och sandsten världen över. Kanske inte helt taget ur luften?
 
Dottern har spikat och limmat med småbitar. Underbar fantasi men ändå så troligt.
Själv slog jag ihop en tejphållare, upphängd med "french cleat"
Hemmagjord tejphållare av trä, upphängd på vägg med french cleat-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Själv slog jag ihop en tejphållare, upphängd med "french cleat"
[bild]
Det är någonting som jag saknar, funderar på en bit hängränna med två ändar då ett bågfilsblad ändå inte räcker för att riva av alla sorter..:|
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Det är någonting som jag saknar, funderar på en bit hängränna med två ändar då ett bågfilsblad ändå inte räcker för att riva av alla sorter..:|
Typ denna hållare är lite i överkant men funkar säkert
 
Svetsade en enkel hållare för hushållspaper. Ersätter ett elände i plast.
Hemgjord svetsad hållare för hushållspapper monterad på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord svetsad hållare för hushållspapper monterad på vägg, tillverkad av metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 8 till
  • Laddar…
Ibland behöver man ta i lite extra och då hjälper det bra med ett par Bahco 144/95 :strong::p
Person som använder en stor Bahco skiftnyckel för att justera en klämma fäst vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lingonlingon och 3 till
  • Laddar…
Jag har använt två olika stolpskor, tillsammans med borrhammaren och slagskruvdragaren för att mha. expander montera ett fäste för trädäckets ena hörn. Jag älskar verkligen att improvisera!
 
  • Installering av stolpskor för trädäckets hörnfäste med synlig borrhammare och slagskruvdragare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.