Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig att ta rätt på vad det är för kamin på bilden.

• Gammal vedkamin i gjutjärn står på golv med rostfläckar, framför panelvägg med synliga rör ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jötul 1 alt 4 beroende på storlek

E exerg skrev:
Jötul 1 alt 4 beroende på storlek
Tackar för snabbt svar!

Vad är det för årsmodell på en sådan där, cirka?

Jag är intesserad av att veta om det är asbest i reppackningen till luckan nämligen. Jag ska byta packningen/ listen tänkte jag.

Redigerat:
Den fanns i jötuls norska sortiment fram till -98 då de förbjöds att säljas pga kaminens dåliga förbränning. Däremot fortsatte försäljningen till svenska marknaden tills de sålt slut på lagret. Jötul 4 var ca 1100 mm hög och jötul 1 ca 15-20 cm lägre. Jötul 4 fanns åtminstone redan på slutet av 70-talet/början -80

En ny packning har väl knappast asbest i sig och att ta bort den gamla kan inte frigöra asbest i några skadliga mängder?
Varför ska du byta packning? För att du är rädd för asbest eller för att den är dålig?

Den nuvarande packningen är trasig och måste bytas.

Ta med en bit av gamla packningen till kaminaffären så de ser storleken. Ev kan förbränningen förbättras något om du lämnar en 15-20 cm i överkant luckan utan tätningslist för att säkerställa en bättre sekundärförbränning.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.