J
Återvänder till den här tråden ofta. Det är ett otroligt inspirerande och mäktigt projekt och som helt säkert krävt kompetens och eftertanke utöver det vanliga. Byggahus borde göra en artikel om detta projekt tycker jag! :)
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
J Stormfrog skrev:
Återvänder till den här tråden ofta. Det är ett otroligt inspirerande och mäktigt projekt och som helt säkert krävt kompetens och eftertanke utöver det vanliga. Byggahus borde göra en artikel om detta projekt tycker jag! :)
Tack för fina ord! Byggahus har gjort ett reportage men det är några år sedan. Kompetens är nog bra men envishet kanske viktigare för inte många std lösningar gick att använda utan jag fick hitta nya lösningar på många delar.
 
  • Gilla
JohnAnchor och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
[länk]
Artikeln är tyvärr låst för prenumeranter
Jag vill bara tipsa om att denna länk numera är öppen för alla som gillar att läsa mer om detta bygge.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Bild av ett modernt hus med stora glaspartier och mörkt tak vid en sjö med naturen och landskapet synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Idag börjar vi planera tomten, en före bild och sen får vi se hur lång tid det tar innan det kommer en efter bild.
[bild]
Liten bit på väg med tomten.
 
  • Gilla
  • Älska
TechChad och 13 till
  • Laddar…
Grundkonstruktionen av en liten pool med sittplatser under uppbyggnad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Poolbygge på gång, mindre pool 3*4 meter mer en djup del och en del där man kan sitta.
 
  • Gilla
TechChad och 3 till
  • Laddar…
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
[bild]
Liten bit på väg med tomten.
Blir jättefint! Spanar över mot er fina lada varje gång jag passerar på andra sidan sjön :D
 
Byggprojekt med skalblock för väggar och grund, delvis konstruerad, i ett grönområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
[bild] Poolbygge på gång, mindre pool 3*4 meter mer en djup del och en del där man kan sitta.
Väggarna bygger jag med skalblock. Isolering på utsidan. En djup del och en del där man kan sitta.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Rent strikt: Hur mycket har man sparat på att utnyttja begagnat lagårdsvirke istället för nytt material?
 
B billy_baver skrev:
Rent strikt: Hur mycket har man sparat på att utnyttja begagnat lagårdsvirke istället för nytt material?
Inget skulle jag säga. Allt blir mers komplicerat när man ska sätta skivor och det tar tid att plocka ner. Jag gjorde det för att få utseendet och känslan med stockar inne i boendedelen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag inte tvekat en sekund på att välja nysågat timmer, antingen med moderna beslag eller exakt frästa tappningar enligt konstruktionsritning. Men gjort är gjort.
 
Inomhusvy av ett modernt kök med synliga traditionella takbjälkar och en trappa till övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
B billy_baver skrev:
Personligen skulle jag inte tvekat en sekund på att välja nysågat timmer, antingen med moderna beslag eller exakt frästa tappningar enligt konstruktionsritning. Men gjort är gjort.
Då får du inte detta utseende med runda huggna stockar.
 
  • Gilla
  • Älska
Peter #11 och 18 till
  • Laddar…
Betongväggar under konstruktion för ett hus med armeringsjärn och träformar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjuter väggarna.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
[bild]
Då får du inte detta utseende med runda huggna stockar.
Om det nu verkligen är önskvärt kan du mycket väl åstadkomma sådan profil också i nyproduktion. Men då finns det väl bättre sätt att redovisa pietet.
 
B billy_baver skrev:
Om det nu verkligen är önskvärt kan du mycket väl åstadkomma sådan profil också i nyproduktion. Men då finns det väl bättre sätt att redovisa pietet.
Teoretiskt sett, ja.
Praktiskt sett, nej.

Gör du detta med maskin/nyproduktion så blir det antingen oerhört dyrt, eller så blir det med återkommande, repeterande mönster. Med handhugget timmer så är varje stock unik, har sitt egna utseende och egna detaljer som inte återfinns på någon av dom andra stockarna.

Dessutom gör det ju en egen känsla i huset att man vet att det är gammalt, att det är personer som för väldigt längesen slitit hårt för att få fram dessa stockar. Dessutom är det ju miljövänligt om man bryr sig om sånt, att återvinna en gammal stomme jämfört med att tillverka en ny.
 
  • Gilla
Peter #11 och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.