2 317 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Stänga av ventilationen på värma fuktiga dagar?
Jag har funderat lite kring konsekvenserna av att stänga av ventilationen under de varmaste timmarna dessa högsommardagar.
Utomhusluften är runt 30 grader och luftfuktigheten ofta över 50%.
Det kanske inte skadar att stänga av ventilationen för att hålla nere inomhustemeraturen. Tilluften är ofta varmare än inomhusluften.
Men detta kanske får negativa konsekvenser för systemet. Kan det bli kondensfukt etc i rören?
Utomhusluften är runt 30 grader och luftfuktigheten ofta över 50%.
Det kanske inte skadar att stänga av ventilationen för att hålla nere inomhustemeraturen. Tilluften är ofta varmare än inomhusluften.
Men detta kanske får negativa konsekvenser för systemet. Kan det bli kondensfukt etc i rören?
Jag skulle valt att ställa in ventilationsaggregatet på "borta-läge" istället för att stänga av helt. Reducera flödet istället för att stänga av helt. Även fast det är varmt ute så blir det rejält varmt i ett hus utan någon som helst ventilation, det finns många saker i huset som genererar värme. Människor&husdjur, kylskåp, varmvattenberedare, frys, tv m.m. För att inte tala om odörer från WC och soppåsen under köksbänken.
Ja så blir det även för mig. På samma sätt som frånluften förvärmer tilluften på vintern, på samma sätt kyler den något dessa varma dagar. Känns dock som om den effekten är väldigt liten eftersom kontrasterna blir relativt små jämfört på vintern om det är -15 grader.kodrod skrev:
Liknande trådar
-
Hej, jag har radiatorer alla blir inte varma tillsammans, jag måste stänga några av dem så att de andra blir varma. Vad är anledningen ? Jag har
Fjärrvärme & Gas -
Hur stänga av värmare på en SAVE VTC 300 (FTX)?
Ventilation -
Äldre FTX. Stänga av förvärmaren och höja bergvärmen?.
Ventilation -
Stänga eftervärmare för FTX?
Värme allmänt -
Bör jag stänga av Eftervärmaren på mitt FTX
Ventilation