Jag har funderat lite kring konsekvenserna av att stänga av ventilationen under de varmaste timmarna dessa högsommardagar.
Utomhusluften är runt 30 grader och luftfuktigheten ofta över 50%.
Det kanske inte skadar att stänga av ventilationen för att hålla nere inomhustemeraturen. Tilluften är ofta varmare än inomhusluften.
Men detta kanske får negativa konsekvenser för systemet. Kan det bli kondensfukt etc i rören?

Kan inte tänka mig att det skulle bli problem/skadaor om ventilationen stängs av i några timmar.

Vad är det för vent.system du har?

• Gilla
AdslVerbe
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kan inte tänka mig att det skulle bli problem/skadaor om ventilationen stängs av i några timmar.

Vad är det för vent.system du har?
Typ vexovent eller liknande med mekanisk till och frånluft med värmeväxlare.

Jag skulle valt att ställa in ventilationsaggregatet på "borta-läge" istället för att stänga av helt. Reducera flödet istället för att stänga av helt. Även fast det är varmt ute så blir det rejält varmt i ett hus utan någon som helst ventilation, det finns många saker i huset som genererar värme. Människor&husdjur, kylskåp, varmvattenberedare, frys, tv m.m. För att inte tala om odörer från WC och soppåsen under köksbänken.

• Gilla
AdslVerbe
  • Laddar…
A
Nu vet jag inte vad det är för aggregat du har, men mitt FTX kör växlaren ”baklänges” när det är varmt ute. Luften som sugs ut ur huset kyler alltså ner luften som tas in.

kodrod skrev:
Nu vet jag inte vad det är för aggregat du har, men mitt FTX kör växlaren ”baklänges” när det är varmt ute. Luften som sugs ut ur huset kyler alltså ner luften som tas in.
Ja så blir det även för mig. På samma sätt som frånluften förvärmer tilluften på vintern, på samma sätt kyler den något dessa varma dagar. Känns dock som om den effekten är väldigt liten eftersom kontrasterna blir relativt små jämfört på vintern om det är -15 grader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.