Hej på er i sommarvärmen!

Har ett hus/renoveringsobjekt från mitten av 40-talet som mestadels är original.

Började förra sommaren att fixa fasaden som inte målats om på 20 år. Den hade flagnat så mycket att jag fräste bort det mesta av färgen med lackfräs. Sedan hann jag inte göra klart innan jobb och kylan tog över. Hann dock olja in med värmd kokt linolja.

Nu till mina frågor.

Är detta furupanel? Ser på vissa bräder en svag gräns som ser ut att vara skillnaden mellan kärnvirke och splintved.
Sliten träfasad med trotjänande furupanel med synliga områden av avflagad färg och tecken på reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panelen är spontad, men på två ställen på mitten av väggen har sponten glidit isär och det är några mm glipa emellan.
Närbild på väggbeklädnad av trä med flagnande färg, synliga skarvar och tecken på åldring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker nu ta ned dessa bräder och titta bakom, men behöver ju fixa så att glipan försvinner också.

Fasaden har ingen luftglipa nedtill som ni ser, men det är en luftspalt på ca 12mm till nästa lager som är tretex(!)

Quick and dirty vore kanske byggskum, men det alternativet gillar jag inte. Alternativt linoljekitt i skarven, vilket verkar vara det som använts hittills, men det har ju torkat nu och det jag ev trycker dit kommer ju också torka någon gång, så känns inte helt bra det heller.

En av brädorna och en av de tjockare mellanbräderna har en del sprickor, se nedan. (vet ej vad det senare kallas, men ser ut som lockläkt, men är tjockare och går hela vägen in, se ovan.)
Närbild på en flagnande och sliten spontad träpanel med synlig ådring och en glipa mellan brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på att möjligen åtminstone byta dessa två. Den andra brädan är i bättre skick. Antingen byter jag den också, eller så funderar jag på att limma på två trälister för att på så vis göra brädan bredare.

Mitt sista alternativ är att ta ner hela fasaden på den nämnda väggen, tilläggsisolera när jag ändå håller på, och sedan sätta upp de gamla brädorna igen.

Fasaden har ingen isolering i vanlig bemärkelse, men två lager tretex och div luftspalter gör den nog lite isolerande i alla fall.

Så här är väggen uppbyggd idag:

Spontad Ytterpanel: 22mm
Luftspalt: 12mm
Tretex: 15mm
Papp i några mm luftspalt
Spontad plank: 50mm
Papp (igen!)
Luftspalt 10mm
Spontad panel: 20mm
Tretex: 15mm
Tapet

Hur skulle ni gjort?

Något mer alternativ som jag inte tänkt på?
 
Det är ett sätt att bygga hus lite utanför skogstrakter där de byggde timmerhus vid samma tid. Jättestabila hus.
Kolla in Surteraset
https://digitaltmuseum.se/021015599384/surteraset-1950/media?aq=owner:"S-VM"+topic:"Katastrof"&i=3
Husen var i princip intakta. Flöt med leran och låg som askar huller om buller när det var klart.

Vid motsvarande ras i Tuve 1977 med moderna regelhus blev det kaffeved av husen.

Väggarna är förvånansvärt bra på att hålla kvar värmen. Klarar sig utan fuktspärr. Du kan kallställa delar av huset utan att oroa dig för mögel och liknande.

Gratulerar :)

Nu till din fråga...
Vissa bräder ser ut som furu. Andra inte. Har de blandat med gran är det inte förvånande. Tidigare fasadfixare kan ha bytt in granbräder som i dag ser lika slitna ut som furubräderna. Ju mer du kan återanvända desto bättre är det. Plockar du ner fasaden kan du sätta alla de finaste bräderna på solsidan och sätta en helt ny yta på ett ställe där det inte syns så mycket. Bakom verandan till exempel.

De risker du tar om du tilläggsisolera utifrån är:

Utflyttning av bräderna gör huset hålögt genom att salningarna blir djupare. Karaktären och stilen går förlorad. Lägg till några moderna fönster av plast så kommer jag och andra som tycker om känslan i gamla hus att förfasa oss över kulturarvsslakten.

Den nuvarande konstruktionen släpper igenom en hel del luft och tillåter fuktvandring genom väggen. När du tilläggsisolerar med moderna, mindre genomsläppliga, material så bryter du mot principen att en vägg skall vara tätast längst in och bättre ventilerad närmare ytterpanelen. Att försöka åtgärda den felaktiga ordningen genom att sätta diffspärr på insidan kan göra det värre ändå.

Om du kan tänka om lite...
Tilläggsisolera på insidan. Det finns egentligen ingen risk med att göra väggen bättre på insidan. Modern isolering är tätare och släpper igenom mindre luft till dina redan eminenta väggar. Mindre inneluft ger mindre fukt. Om du absolut känner att du måste plasta så kan du göra det utan större risk vid tilläggsisolering innifrån. MEN väggens konstruktion kräver inte det. Våtutrymmen måste förstås vara täta i vilket fall som helst.

Du kan ta ett rum i taget. I något skede bör du strippa mötande innerväggar för att stoppa tjuvdrag. Fortfarande inte någon större risk för kondensproblem.

I en del gamla hus (mest timmer som jag sett men även din typ av vägg) har de ordnat tätning genom att lerklina insidan. Typiskt för gammal beprövad erfarenhet är att de inte har en aning om varför det fungerar. Men rätt är det. Tätast inne. Sedan stockar eller överlappande lager tunn och grovspånt (som i ditt hus). Ytterst mossa och panel.

Husen kan stå i 200 år ända tills en byggnadsförstörare slår på 2"4 och stenull med vindpapp/väv och lockpanel utanpå alltihop. Sedan tar det 20 år ungefär innan röta och hussvamp tyvärr gör det nödvändigt att riva det gamla och bygga någon funkiskitch utan taksprång istället.

Se över vind och fönster och förundras över hur liten skillnad det är i ekonomi med ditt hus jämfört med modernhusgrannarna (y)

Mvh Findus
 
  • Gilla
ozean och 5 till
  • Laddar…
Tack för ett mycket utförligt och bra svar samt för gratulationen!

Väldigt intressant info om denna hustyp. Har hustypen något namn? Är det de olika lagren spontat virke som definierar den?

Ja, det är förstås ett alternativ att flytta panel mellan olika delar av huset. Men om jag inte samtidigt ska tilläggsisolera känns det som att det tar lite väl lång tid "bara" för utseendets skull. Väggen som jag nu håller på med är södersidan. De andra väggarna är i bra mycket bättre skick. Norrsidan ser, förutom endel påväxt till största delen nästintill nymålad ut, fast det bör vara åtminstone 35 år sedan den målades senast. När jag tittar på gamla färgburkar som står kvar i källaren innehåller vissa burkar standardoljeförstärkt linoljefärg, medan andra innehåller tixotrop alkydoljefärg:
Gamla färgburkar av märket Alcro, varav en vit "Målarfärg 101", använda för husmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag planerar att måla med endast linoljefärg och hoppas att det ska funka även ovanpå den gamla färgen.

När det gäller att byta till nya bräder tänker jag att ett fåtal bräder bör gå förhållandevis enkelt att kopiera, så de nya ser ut som de gamla. Frågan är bara vart gränsen ska dras mellan att låta det sitta/återanvända eller köpa nytt. Ingen av sprickorna mitt på de gamla bräderna går hela vägen in. Vissa bräder har ju även mörknat, men träet är hårt.

Nertill finns ju endel sprickor, vissa av dessa går hela vägen in, men träet är ändå även hårt där. Tänker att jag kan fylla dessa med linoljekitt.

Om det är både gran och furu blandat, så spelar det ju ingen roll vad jag väljer för nya bräder gissar jag. En fråga är ju förstås hur bra det nya virket jag köper verkligen är. Kanske suger det också på ett annat sätt och därför ser avvikande ut efter ett par lager linoljefärg?

Södersidan har ju blivit rätt sliten genom åren både genom väder, men också när den skrapats för ommålning. Träet är rätt grovt på de andra sidorna av huset, men på södersidan såg det, även innan min hyvling och slipning, nästintill hyvlat ut. Jag hoppas att väggen ska se charmigt patinerad ut även när ojämnheterna framträder mer efter målning med ljus färg.

Nej, jag skulle aldrig byta till plastfönster. Däremot funderar jag på att sätta in plast inne i de kopplade tvåglasfönstren enligt Stocksundets metod:
https://www.stocksundet.se/page/isolera-2-glasfonster

Har även några spruckna fönster, och funderar där på att sätta in energiglas i innerrutan när jag ändå byter.

Intressant info om tilläggsisolering. Har också funderat lite kring vad som är bäst, isolering från insidan eller utsidan, både och, eller ingen extra isolering alls. I fallen med extra isolering hade jag dock tänkt använda någon typ av isolering som kan ta upp fukt. Att det skulle kunna vara en fördel att använda modern isolering på insidan var något nytt för mig. Vilken typ av isolering skulle du förorda? Trodde att modern isolering i princip kräver ångspärr, vilket jag är lite skeptisk till i ett gammalt hus där det är svårt att ha 100 koll på allt.

Med - "strippa mötande innerväggar" menar du då att kapa av innerväggarna där de går emot ytterväggarna för att även kunna isolera där?

När det gäller vinden så har jag tänkt lägga dit mer kutterspån, men tycker det är lite svårt att veta hur mycket extra jag kan lägga dit utan att få fuktproblem. Och då jag har mycket annat att göra på huset så har detta fått vänta.
 
Om panelen har jag inget att tillägga. Du verkar tänka sunt och kommer säkert fram till en vettig lösning. Tänk på att linoljefärg har lång torktid. Längre än man kan tro. Det tar tid.

Tittade på länken. jag ska låta som en glädjedödare en stund och rada upp mina omedelbara invändningar :rolleyes:.

Hur putsar man fönster med en sladrig screensaver som svävar mellan rutorna.
Utrymmet mellan ytteroch innerbåge är avpassat för att ge lämplig ventilation. Kan det bli för tätt med en plastskiva klämd mellan rutorna. Är det inte risk för kondens och åtföljande mögel och röta.
Plast tål inte sol. Hur många år tänker man sig att polykarbonatet skall sitta innan det börjar gulna.

Annars så kan det nog fungera. Om du använder plasten skulle det vara roligt att veta hur det går.

Energiglas är filmat. Det släpper igenom mindre ljus. Det påverkar utseendet rätt mycket.

Det är mycket skrock kring moderna material. Just nu är det fett ute med glasull och stenull. Ecofiber som är impregnerad med flamskyddsmedel skall det vara istället. När du river huset skall de bromerade naturmaterialen sorteras som miljöfarligt avfall. Sten och glasull går att smälta om utan problem.

Organiska material har nackdelen att de drar åt sig fukt. Det låtsas man vara en stor fördel. Husen andas påstår man. Sanningen är att med en feluppbyggd vägg som ackumulerar fukt får man förr eller senare problem oavsett hur fina naturliga produkter som man gjort fel med.
Jag har sett väggar med för tät utsida, isolerade med kutterspån, som varit proppade med mögel.
Jag har rivit fasader på "naturliga hus" (alltså utan plast och med ecofiber) där vindväven börjat vara prickig av svartmögel halvvägs upp för att vara kolsvart uppe vid takfoten.
Samtidigt har jag rivit 20-30 år gamla moderna täta hus där i princip allt virke och all isolering gått att återanvända.

Metoden är viktigare än materialet.

Innerväggarna i ditt hus är troligen uppbyggda på samma sätt som ytterväggarna. Stående spontade plank med liggande spont på bägge sidor. Med strippa menar jag ta bort ytskikten för att kunna dreva innerväggen en bit från ytterväggen om du väljer att isolera inifrån. Då slipper du irriterande drag från hörnen.

Mvh Findus
 
Jo, visst kan det ha sina baksidor att använda denna metod för att isolera fönster, men har följande tankar.

När det gäller UV, så menar de att vanligt glas stoppar det mesta som är skadligt för plasten, på samma sätt som du inte blir solbränd innanför ett fönster. Men hur länge det håller och inte gulnar eller liknande är förstås ändå frågan.

Fönster putsar jag så sällan ändå. :)
Har nog tänkt ha linsnöre runt skivan i alla fall, och då stoppar nog den det mesta dammet och då behöver jag putsa mellan fönstren ännu mera sällan :)

Just ventilationen mellan glasen är jag också lite fundersam över, men tänker att jag får välja en plasttjocklek som medför viss glipa. Sedan tänkte jag som sagt använda lin, men hoppas på att det ändå ska bli tillräckligt ventilerat. Om det blir kondens så lär jag ju ändå se det och i så fall testa mig fram vad som behövs för att slippa den. Jo, jag kan hålla dig underrättad hur det går om jag väl kommer mig för att testa plasten.

Jo, jag vet att energiglasen släpper in mindre ljus. Har inte sett dem irl, så kanske ändrar jag mig.. skulle vara bra om man kan se dem uppsatta någonstans och jämföra.

Håller helt med när det gäller ekofiber med massa kemikalier. Ju mindre kemikalier desto bättre och kombinerade material är sällan bra ur miljöperspektiv.

Jo, det är klart att det kan finnas en nackdel att de drar åt sig fukt, men som jag tänker är det viktiga att det inte blir för mycket isolering och att ytterväggen inte är för tät. Linoljefärg känns rätt i detta sammanhang. Hur tjock väggen kan vara hoppas jag hitta svar på här. Med dessa förutsättningar känns det som att ett material, som har möjligheten att absorbera fukt och sedan avge den, kan vara bra. Jag är dock inte helt övertygad ännu och dina tankar och erfarenheter gör att jag kommer tänka några varv till. Stort tack! Sedan får vi se om jag överhuvudtaget tilläggsisolerar i slutänden..

Tack, då är jag med på "strippa" :)
 
Frågade en som säljer virke idag, och han var inte säker, men trodde det var furupanel. Någon mer som har en gissning? Är det ändå en blandning?
Kan jag göra något test av något slag?
Ytterligare info i sammanhanget är att bräder runt fönster och dörr, kändes annorlunda när jag hyvlade bort färgen. Dessa är även hårdare än panelen. Det är lättare att göra märke i panelen med nageln.
Grov furupanel med tydliga kvistar och spår av slitage, monterad på vägg intill en dörr med grönt färgslitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikal furupanel med slitage och rester av gammal färg nära fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.