Hej

Har en borrad brunn för dricksvatten där pumpen har gått sönder. Vet inte fabrikat vilket gör det lite svårt att leta reservdelar. Får heller inte upp pumpen ur hålet då den kanske har fastnat där nere. Står CA eller GA på locket vilket är det enda jag har att gå på just nu (se bild). Skulle behöva hitta lite mer info om konstruktionen så om någon vet vad det är för fabrikat vore jag tacksam för hjälp med detta.

mvh Anders

• Metalllock på gräs med ingraverad symbol visande bokstäverna 'CA' eller 'GA' som identifieringshjälp för en brunnpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionen är väl inte så komplicerad, ett hål i berget och en liten smal eldriven pump.

En brunnsborrare har säkert utrustning att få upp (eller ner) pumpen så det går sätta i en ny.

Protte

• Gilla
Byggahusgugge
  • Laddar…
R
Har du eller någon annan försökt att få upp pumpen , går det att röra den något ?
Är det säker att pumpen har sagt upp sig , kortis/avbrott i lindningen / fel i tryckvakt / eller annat undersökt
Borrtoppen som syns behöver inte vara samma fabrikat som pumpen
Vill inte skrämma upp dig , men det som inte är ovanligt är ett borrhåll 90 ( lite ovanligt ) eller 125 , och en pump som går ner , ( kan vara vad som helst för fabrikat ) , pumpen har liksom en konisk del upptill och har då en sten släppt i berget så kilar allt fast

• Gilla
Byggahusgugge
  • Laddar…
Hej
När vv,saren bytte pump hos oss hade han typ en cykelhjulsfälg som han drog upp slangen över, och han kopplade slangen i dragkroken på bilen och drog upp ca 100 m slang. Men vi hade bara två slangar ner i borrhålet då den gamla pumpen satt i vårt pumphus och ej nere i borrhålet vilket den nya gör.
Och den nya pumpen är som sagt en smal grundfos pump som de hissade ned med ca 100 m ny slang.
Man behöver nog vara minst ett par ”man” om man ska orka dra upp pumpen. Man kan kanske använda ett dragblock och se om det släpper taget om det är tungt. Men ring en VVS,are och kolla innan ni gör något på egen hand. De har säkert en del tips.

• Gilla
Byggahusgugge
  • Laddar…
R
Bono_R bonor skrev:
cykelhjulsfälg som han drog upp slangen över,
Inget ovanligt att göra så , du hade en ejektorpump och då finns det plats i hålet för sten att ramla ner .
En dränkbar finns i 50 mm ( brukar vara 1 fasiga ) och en 75 mm normaltyp , är<det dåen större sten som släpp så kan den vara kört eftersom dom brukar vara kantiga , i bland går det att lirka ,
Men då måste pumpen släppas ner lite , slangen är kort så det blir svårt att lirka
Hade samma hos mig , drog med 2,5 tons kättingspel i slang och vajer , tvärnit , skulle borra ett hål till för
bergvärme , så borrarn knuffade ned den i källaren och dit med en ny
Får se vad dom tänker vid utgrävningar om 1000 år :)

• Gilla
Byggahusgugge
  • Laddar…
Hej och tack för era svar. Brukar det inte finnas en vajer för att kunna dra upp och sänka pumpen? Det enda som jag ser försvinna ner i hålet är en enfas gummikabel och den vågar jag inte dra i för hårt. iofs så kanske jag inte har så mycket att förlora. Ser heller ingen slang utan jag antar att slangen går ur hålet under vattenytan men hur går det då att få upp pumpen om den måste förbi slanginfästningen?

R rävlyan skrev:
Har du eller någon annan försökt att få upp pumpen , går det att röra den något ?
Är det säker att pumpen har sagt upp sig , kortis/avbrott i lindningen / fel i tryckvakt / eller annat undersökt
Borrtoppen som syns behöver inte vara samma fabrikat som pumpen
Vill inte skrämma upp dig , men det som inte är ovanligt är ett borrhåll 90 ( lite ovanligt ) eller 125 , och en pump som går ner , ( kan vara vad som helst för fabrikat ) , pumpen har liksom en konisk del upptill och har då en sten släppt i berget så kilar allt fast
Nej helt säker att pumpen gått sönder är jag inte. Har mätt att jag har spänning fram till borrtoppen och för 2 veckor sedan så gick pumpen. Har fyllt upp hålet med vatten för att försäkra mig om att hålet inte sinat eftersom det inte regnat på evigheter men det är stendött :( Kanske ska göra som du säger och mäta lindningarna. Sitter tryckvakten i pumpen?

Byggahusgugge Byggahusgugge skrev:
Hej och tack för era svar. Brukar det inte finnas en vajer för att kunna dra upp och sänka pumpen? Det enda som jag ser försvinna ner i hålet är en enfas gummikabel och den vågar jag inte dra i för hårt. iofs så kanske jag inte har så mycket att förlora. Ser heller ingen slang utan jag antar att slangen går ur hålet under vattenytan men hur går det då att få upp pumpen om den måste förbi slanginfästningen?
Om du inte ser någon slang som går ner så sitter den i en adapter någon meter ner i foderröret. Typ denna.https://www.rinkabyror.se/artikel/enkeladapter-25r/ eller liknade. Ofta lossas adaptern genom att en stång gängas ner i gängan och sedan dras uppåt.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
R
Byggahusgugge Byggahusgugge skrev:
Sitter tryckvakten i pumpen?
Tryckvakten
Nej den sitter vid tanken och ser ut så här ungefär .se bild , den kan även vara med svart kåpa
Det går in en eller två kablar i den , ett foto på den så går det att säga hur pumpen startas .
Har det fungerat förut så funkar den nog nu med
Hur mäter du vid borrtoppen , du säger det finns spänning där , är det 400 mellan faserna då , om det finns
så mät enligt nedan
Koppla ur kabeln i borrtoppen och ohm-mät mellan dom tre som går i gummikabeln ,
Mätpunkt 1-2 ,2-3 3-1 och då ska det visa ett värde som är ca lika på dessa , mät även mellan
1 - jord 2- jord 3-jord , det kan visa något men får inte vara direkt noll , eller visar det inget så är det
avbrott i pumpen
Det med varjern , den är som säkerhet om slangen skulle lossna , pumpen ska hänga i slangen , om du lyser ner i hålet så kommer du att se en koppling , i den troligtvis 25 mm rörgänga på uppsidan i den ska ett verktyg skruvas , den ser ut ungefär som den brandkåren öppnar i gatan med , ett T upptill , men har en gänga i nosen .
Nästan varenda rörisfirma har en sådan

• Tryckvakt med en transparent kåpa och synliga fjädrar samt anslutningar för kablar, vanligtvis monterad vid en tank.
    Skapa konto
R
Fick inte med den koppling som sitter i hålet , kommer här
med den så lyfter man upp pumpen i slangen , så vajern ska inte vara för lyft av pumpen

• Brun pumpkoppling med markerad gänga och utgående slanganslutningar, text som beskriver delar.
    Skapa konto
  • Gilla
Byggahusgugge och 1 till
  • Laddar…
Ta kontakt med företaget Spoljocke. Han löste mitt problem med borrhål och pump samtidigt som vi renspolade hålet från järn.

• Gilla
Byggahusgugge
  • Laddar…
Hur gick det för dig? Har samma problem som dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.