Hej
Hur skulle ni skarva bärlinorna på bästa sätt
45*220
Med spikbleck /sätta dom om lott med bult /sätta kraftigare virke på båda sidorna
annat förslag ??
ha en trevlig dag alla :)

• Bärlina på betongpelare i en trädgård, i diskussion om skarvningsmetoder för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag byggde min altan skarvade jag genom att sätta en ca 1 meter lång bit av samma regel över skarven och skruvade med 5-6 mm*80 träskruv, 4 st om var sida av skarven. Det har funkat bra i praktiken i alla fall.

I teorin är det väl bäst att ha skarven 1/3 från upplagspunkten eller nåt sånt, men jag tror det kvittar om du gör skarven så pass stum som jag gjorde.

• Gilla
Husfarfar
  • Laddar…
(Från en post på forumet)
You can do it!!

Personligen hade jag lagt de halvt i halvt och dragit ihop. Sen hade jag dragit bult genom järnet i plinten.
Hängde du med hur jag menade?

• Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
Det bästa är att förlägga skarvarna till plintarna. Allt annat kräver djupare kunskaper i byggnadsmekanik.

J justusandersson skrev:
Det bästa är att förlägga skarvarna till plintarna. Allt annat kräver djupare kunskaper i byggnadsmekanik.
Att göra rätt behöver man inte ha djupare kunskaper i, om någon berättar hur man borde göra.

Jag hade gjort enligt bild nr 2:

• Gilla
Husfarfar
  • Laddar…
Jag tycker inte det är trivial kunskap att veta att momentet byter riktning på båda sidor om mittstödet på en kontinuerlig balk. Har man någon vid sin sida som vet är det en annan femma. Allra bäst är att alltid använda oskarvade bjälkar hela vägen även om det kräver specialbeställning.

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.