När jag byggde min altan skarvade jag genom att sätta en ca 1 meter lång bit av samma regel över skarven och skruvade med 5-6 mm*80 träskruv, 4 st om var sida av skarven. Det har funkat bra i praktiken i alla fall.
I teorin är det väl bäst att ha skarven 1/3 från upplagspunkten eller nåt sånt, men jag tror det kvittar om du gör skarven så pass stum som jag gjorde.
I teorin är det väl bäst att ha skarven 1/3 från upplagspunkten eller nåt sånt, men jag tror det kvittar om du gör skarven så pass stum som jag gjorde.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det bästa är att förlägga skarvarna till plintarna. Allt annat kräver djupare kunskaper i byggnadsmekanik.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker inte det är trivial kunskap att veta att momentet byter riktning på båda sidor om mittstödet på en kontinuerlig balk. Har man någon vid sin sida som vet är det en annan femma. Allra bäst är att alltid använda oskarvade bjälkar hela vägen även om det kräver specialbeställning.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur skruva dolda skruvar i skarvar och ändträ utan sprickbildning?
Altan & Uteplats -
Vad skulle ni göra med den här delen av trädgården?
Trädgård allmänt -
Hur skulle ni dra tilluften till kaminen?
Ventilation -
Hur skulle ni dra tilluften till kaminen
Ventilation -
Hur skulle ni regla för balkong ovanpå valmat tak?
Byggmaterial & Byggteknik