Är det bara jag? Men el och vatten känns ju inte riktigt bra att blanda?

Laddning av eldrivna båtar för barn...

• Gula och blå eldrivna pedalbåtar för barn kopplade till laddare vid en brygga nära vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ungefär så ser det ut vid varje brygga där båtar är kopplade till landström.
Uttagen som matar båtarna ska vara skyddade av JFB.

Sedan är (rent) vatten en god isolator så det är inte så att hela dammen blir strömförande. Men uttaget ska ju hållas bort från vattnet för det.

Undrar om det är 400V 3N i det uttaget eller kanske en lägre spänning, säg 24V eller 36V?
Och det används CEE handskar av praktiska skäl, tex för strömmens skull?
Mitt öga skådar nämligen en typisk nyckelbrytare med röd nyckel som används till batterier :)
Har svårt att se att båtarna, eller vad man kallar det är godkända annars. I samband med barn...

Kan inte se att man laddar med 10A 230VAC eller 400V direkt... Ala elbil.

Däremot är ju handskarna avsedda för hög ström,dock AC? Kan bli intressant om någon drar ut donet med 36VDC och 10A :)

Det skulle vara väldigt olämpligt att använda en kontakt som normalt sett används till 230V till 24V. Risken för felanslutning är överhängande. Däremot ser jag inte 230V med jordfelsbrytare som ett problem.

Om jag inte är helt ute och cyklar nu, så vill jag minnas att 20-25V IEC-handske skall vara lila till färgen?
Blå handske 200-250V

Sant att det kan leda till förväxling, framför allt om någon tar och stoppar in 400V i båten.

Det borde vara en märkskylt på den.

Lär väl inte vara ok att slänga kablarna i vattnet sådär, de ser inte så skyddade ut.

Räcker det med jfb? Vad säger reglerna?

R Rickard Ohlin skrev:
Undrar om det är 400V 3N i det uttaget eller kanske en lägre spänning, säg 24V eller 36V?
400V 3N kan det absolut inte vara eftersom det är en 2P+PE don.

Cirkeldiagram över elektriska spänningar och frekvensområden med olika färgkoder och kontakttyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska inte finnas några blå kontakter med 400V. De är röda och passar inte.

Mig veterligen finns inga CEE 17-don för spänningar under 50 V. Blått signalerar 120-250 V.

R Rickard Ohlin skrev:
Sant att det kan leda till förväxling, framför allt om någon tar och stoppar in 400V i båten.

Det borde vara en märkskylt på den.

Lär väl inte vara ok att slänga kablarna i vattnet sådär, de ser inte så skyddade ut.

Räcker det med jfb? Vad säger reglerna?
Läs kapitel 709, ELEKTRISKA INSTALLATIONER I SMÅBÅTSHAMNAR OCH I FRITIDSBÅTAR, sida 163-167,
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/aldre-foreskrifter/1999-5.pdf
"Den nominella spänningen till jord för matning till installation i fritidsbåt får inte överstiga 230 V."

Vissa anslutningskablar/gummikablar får ligga i vatten, det gäller att följa kabeltillverkarens anvisning.

Gott att se, jag ser mig som informerad på området

Det får väl ses som tämligen oomkullrunkeligt bevisat att det är 230VAC i kabeln, och det är ok att använda kabeln givet man följer alla instruktioner och standarder.

JFB känns bara lite si och så som enda skydd under förutsättningarna. Min tanke är då barn, lek, båtar som är lite si och så med förtöjning osv. Antar det föreligger ett rätt stort ansvar på de sommarjobbare som arbetar där...

Fritidsbåtar mm får man ju se som privatpersoner med lite mera kunskap om vad de gör.
Den där flytande ryska kärnreaktorn som skulle användas som kraftverk på isolerade platser räknas knappast som fritidsbåt :)

Nu vet vi ju inte hur anläggningen sköter utbildning av personal mm heller.

Men mest om man tar på sig lite arbetsmiljöglasögon som är färgade av CE .

Vi har tre nivåer av säkerhet
1
Lägst är barnsäker, mellersta är operatörssäker (maskinskötare mm ) och sist är ingenjörssäker. Mig veterligen har ingen validerat en sk ingenjörssäker apparat ännu som fått godkänt.

R Rickard Ohlin skrev:
Vi har tre nivåer av säkerhet
1
Lägst är barnsäker, mellersta är operatörssäker (maskinskötare mm ) och sist är ingenjörssäker. Mig veterligen har ingen validerat en sk ingenjörssäker apparat ännu som fått godkänt.
För att citera en bekant som är just ingenjör; "Det finns två grupper man aldrig kan leverera hållbara och ofarliga saker till utan att de har sönder det, ingenjörer och värnpliktiga. Ge en värnpliktig ett stålklot, stor som en badboll, vänd ryggen till i 10 minuter. Har han inte tappat bort den, så har den förvandlats tiłl småbitar..."

Kan det vara därför det inte finns ingenjörssäkra apparater? ;)

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mig veterligen finns inga CEE 17-don för spänningar under 50 V. Blått signalerar 120-250 V.
I standarden IEC 60309 finns även spänningar under 200V definierade, finns även färger för andra frekvenser än 50/60Hz

Spänningsområde Färg
20–25V lila
40–50V vit
100–130V gul
200–250V blå
380–480V röd
500–690V svart
Frekvens >60 Hz – 500 Hz grön
Annat än ovanstående grå

(Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/IEC_60309#Färgkodning)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nja, det är många som inte har frekvens definierad. Jag har för mig jag har sett gul i en 400Hz applikation tex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.