Industriell golvmontage bandsåg i verkstad, märkt "Ejca Bandsåg", prissatt till 3 500 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra pris

Tagit kontakt 5 minuter efter annons lades upp. Men känner jag min statistik rätt så har väl nån hunnit före :) Väntar fortf på svar dock.

Verkar som jag köpt en gammal bandsåg då :)
Frågan är hur fraktas den lättast? Går den lägga ner på nån sida eller bör den stå upprätt på släpet?

Min förra bandsåg va helt plan på ena sidan så den la jag ner i bilen :)

• Gilla
kristofo och 3 till
  • Laddar…
E ___EM skrev:
Verkar som jag köpt en gammal bandsåg då :)
Frågan är hur fraktas den lättast? Går den lägga ner på nån sida eller bör den stå upprätt på släpet?

Min förra bandsåg va helt plan på ena sidan så den la jag ner i bilen :)
Grattis, tycker du fick den billigt om du gav begärt pris!
Den behöver stå upp, lägger du den ner har du sannolikt sönder ngt. Den står väldigt stadigt så om du bara drar fast underredet ordentligt med spännband är det nog inget problem. Den är 185 cm hög och väger strax under 250 kg, iaf min (samma chassi men varianel hastighet bsm-50).

Jag fick slänga på en 500-lapp till men de var ett bra pris ändå tycker jag. Inte sett den än men enligt hans utsago var det inget direkt att anmärka på så jag tror säkert det är en bra såg.

Okej det är såpass ändå. Trodde den vägde mer 150-200 (max). Men den borde gå att tippa och bära av från släpet på 2-3 man ändå? :)

Bäst, för sågen men kanske inte ryggen, är tippsläp och sedan släpa av den. Svårt att låta bli att lyfta i bord och annat som inte är gjorda för belastningen om den måste bäras. Alternativt så kan fyra personer bära med en vagga av två reglar och spännband.

Jag har föregångaren till den där sågen, jag monterade av bordet för att inte riskera att dra i det. Sen tog jag av övre hjulet också så den inte skulle bli så lätt-tippad.
Sen flyttade jag den själv..var sådär halvbra för ryggen :)

Kan man trixa upp den på lastpall och köra med palldragare?
När jag körde hem min planhyvel så lastade jag av genom att binda fast två spännband nere och ett högre upp på maskinen så den inte kunde vrida sig eller tippa, sedan släppte jag långsamt av den med en kättingtalja med tippat (eller egentligen sänkt) flak. Ganska omständigt, men det gick väldigt kontrollerat och fint. Men då var det en betydligt tyngre maskin och jag var ensam. 250 kg på 2-3 man är som gjort för en olycka, 4 fungerar nog bra som nanowire säger när man bär. Brukar vara svårt att komma åt vid själva lastningen och lossningen.
Hissa rakt upp i en grov trädgren eller takbjälke och backa under/köra bort släpet är också ett bra alternativ om man har möjlighet. Beror helt på hur det ser ut där du ska till/från.
Utan bord och övre hjul kanske går på en stadig säckkärra?
Några tankar från mig.

Det borde gå med en grövre säckakärra som de använder till tegel? En sån tegel pall väger runt 250kg har jag för mig.

Tacksam för alla tips såhär långt. Den ska in i ett större dubbelgarage. Grusväg fram och två portar. Höjden där är väl runt 190-200cm skulle jag gissa. Grannen har traktor med lastare så det lutar åt att få upp den på en pall och sen lyfta in den med traktorn. Resten får bli ett senare bekymmer, bara den kommer in initialt. Så har vi gjord förut. Har palldragare också så kan vi få på den där kan jag montera på hjulsats och sen släppa ner den. Men jag tänker vidare :)

En annan tanke är att montera på hjul hos säljaren och vincha upp/ner den på släp med ramp. Den får ju inte välta bara :)

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Grattis EM! Fyratusen är ett riktigt bra pris om sågen är ok.

Nu var det ett sedan jag stod vid en sådan, men jag skulle gissa på att den är runt 180 cm hög. Kanske lite till. Om porten är 190 cm blir det inte mycket att spela med, speciellt om du ställer den på en pall och lägger till några cm i lyftmarginal. Vad vill ha sagt är att det sannolikt är klokt att mäta både såg och portöppning lite noggrannare innan du väljer metod - i varje fall om du vill lyfta/köra in den ståendes.

Tack, ja nu får man bara hoppas den är bra. Men det lät så. Och han lät seriös.

Vill minnas han sa att den var 170cm hög (utan fötter) och jag är i detta nu påväg ut för att mäta portöppningen :)

Om den är 170 cm över golvet borde det vara lugnt. Mitt minne av höjden kan mycket väl inkludera fötter, hjul, eller en bas av något slag. Men "better safe than sorry"...

165cm är nytt bud från säljaren och portöppningen mäter närmare 200 så marginal för en pall ska ju finnas och även marginal för lite lyfthöjd :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.