Hej,

Är det någon som provat låsen från August? https://august.com/

Passar de på ett "Svenskt" lås?

/Stefan

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Tycker också August lås verkar riktigt fint. Någon som känner till återförsäljare i Sverige? Har bara sett det på Amazon än så länge.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Ser intressant ut. Har velat mellan IDLock och Yale. IDlocks snyggare design samt möjlighet till Zwave men känns som jag behöver mer underlag än bara läsa omdömet på prisjakt. Yale har ju funnits ett tag men irriterad på dessa högtalar ljud som låter att de kommer från en gammal talande docka och ett irriterande klick ljud. Samt inte så förtjust att bara verisure kan säga till mig i en notis att nån/vem låst upp. Dyra taggar.

Synd att de är så jäkla fula. Synd på Danalock att inte rfid tag är möjlig bara. Kanske går att göra via nån z-wave pryl. Blir kluven.

Satt igår och hade svårt att få huvudet runt skillnaden mellan danalocks olika varianter.

Det lossnade när jag insåg att de inte har inbyggd wifi utan bara bluetooth. Plus att HomeKit versionen endast lagrar nycklar på Apples servrar.

Slutade med att jag beställde ett fynd-ex av Friday Labs Lock från webbhallen eftersom jag vill ha HomeKit men inte vara låst (höhö) till det...

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Jag har Danalock. Det funkar ok men var inte helt problemfritt att installera. Hade jag obegränsad budget hade jag köpt IDLock 7 dagar i veckan.

Det stora problemet med IDLock som jag ser det är att man måste borra ett hål i dörren. Sån här teknik har ju en 50% risk att åka till soptippen och då vill man inte att dörren ser ut som en schweizerost efteråt...

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
T tegel1957 skrev:
Satt igår och hade svårt att få huvudet runt skillnaden mellan danalocks olika varianter.

Det lossnade när jag insåg att de inte har inbyggd wifi utan bara bluetooth. Plus att HomeKit versionen endast lagrar nycklar på Apples servrar.

Slutade med att jag beställde ett fynd-ex av Friday Labs Lock från webbhallen eftersom jag vill ha HomeKit men inte vara låst (höhö) till det...
Ser ju smidigt ut. Fungerar problemfritt? Finns det nån nödöppningsfunktion?

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Ser ju smidigt ut. Fungerar problemfritt? Finns det nån nödöppningsfunktion?
Vet inget mer än det jag läst mig till. Nödöppning utan el?

F
Nån som har nån åsikt eller erfarenhet av Glue Smart Lock?

T tegel1957 skrev:
Vet inget mer än det jag läst mig till. Nödöppning utan el?
Ja nödöppning om batteriet av någon anledning tar slut. T ex med ett yttre batteri som Yale och Id. Kanske går att se på hemsidan deras. FAQ eller nått

Nu har jag Danalock v2. På utsidan ser dörren ut som vanligt och nyckel fungerar på samma sätt som man är van vid. På insidan så vrider man på hela låset för att öppna manuellt. Eller så trycker man mitt på låset så låser motorn upp.

Om jag har någpn riktig kritik så är det väl att appen måste ha tillgång till GPS och det går inte att installera utan app. Om Danalock sparar positionen så finns alltså min adress och information om deras lås på deras server.

• Gilla
tegel1957 och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering: recension av FRIDAY Lock

Nu har jag testat Friday ett tag. Inte helt problemfritt måste sägas.

Typen är lik Danalock, monteras på insidan istället för vredet. Retro fit kallas det visst.

Först testade jag på en dörr med ASSA2000 som har både vred och nyckel på insidan. Fick det aldrig att funka bra. Så länge låset sköter sig självt är allt ok men när man öppnar med nyckel kommer det i otakt och kunde inte ge rätt status i appen. Dock att jag installerade det istället för nyckeln. Kanske skulle testat att sätta det istället för vredet?

Monterade ner det rätt snabbt och testade sen på en dörr med "vanligt" ASSA lås. Dvs endast vred på insidan. Funkade mycket bättre men inte perfekt.
Regelbundet blev låset "jammed". Berodde oftast på att man låst dörren med nyckel utifrån. Men va inte helt konsekvent.
Jag blev rätt snabb på att kalibrera om det men såklart inte meningen att göra det flera gånger i veckan. Även här funkade det bättre när det skötte sig självt.

Övriga funktioner är helt ok med friday, går att dela koder vi appen (gästen måste då ladda ner appen), ta bort behörighet och aktivera automatisk låsning/upplåsning (testade endast litegrann). Den egna appen hade svårare att ansluta till låset än Apples Home-app. Mysko men såklart dåligt. I slutet använde jag bara friday appen till att dela ut access.

Nästa steg: montera det på dörren med assa2000 igen, fast istället för vredet denna gången.

Just det! Glömde nästan svara på @Mattias_Jo1 frågade: det finns ingen specifik nödöppning (och har inte kört slut på batteriet än). Men konstruktionen är gjord så att låset egentligen är ett enda stort vred. Dvs jag kan vrida på det istället för att använda elektroniken. Även när det är jammed går det att tvinga motorn runt så att det låser upp.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
F
Och jag repeterar min fråga: Nån som har erfarenhet av Glue Smart Lock?

Eller kan tipsa om bra fungerande lås som sitter på insidan och alltså inte syns utifrån, original låskista används och där nyckelfunktionen fortfarande fungerar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.