20 996 läst · 31 svar
21k läst
31 svar
Fritidshus till permanent boende
Sida 1 av 3
Hej! Jag skulle vilja göra om ett fritidshus till åretruntboende. Jag är totalt okunnig och skulle behöva er hjälp. Det är just nu enskilt vatten(ej drickbart) och enskilt avlopp. Skulle vilja veta hur jag billigast möjligt kan bo där även på vintern. Antar att man måste isolera med och vad är billigast uppvärmning stället är bara ca 40kvm.
Är det oisolerat idag?
Det är ju en del jobb att ordna med avlopp och vatten, har du planerat att bo där permanent en längre tid?
Hur är skicket på huset, inte alltför sällan är det mer ekonomisk att riva det gamla och slå upp ett nytt monteringsfärdigt hus.
Det är ju en del jobb att ordna med avlopp och vatten, har du planerat att bo där permanent en längre tid?
Hur är skicket på huset, inte alltför sällan är det mer ekonomisk att riva det gamla och slå upp ett nytt monteringsfärdigt hus.
Jag vet inte haha såhär står deA Andy78 skrev:
BYGGNAD
Byggnadstyp
Fritidshus i ett plan
Byggnadsår
1950 (tidigare ägares information)
Uppvärmning
Gasolvärme
Energideklaration
Krävs ej för denna byggnadstyp
Byggnadssätt
Grundläggning: Krypgrund
Grundmur: Betong
Stomme: Trä
Fasad: Eternit
Fönster: 1- och 2-glas
Bjälklag: Trä
Tak: Papp
Utv. plåtarbete: Lackerad plåt
Huset är så fräscht invändigt och ligger jätte nära mitt jobb så hade varit perfekt ja jag skulle vilja bo där några år.
Medlem
· Blekinge
· 10 391 inlägg
Det kan kosta rätt mycket pengar att få vatten/avlopp fungerande. Kommunerna är inte särskilt glada för enskilda avlopp. Ska du göra det lagligt kommer det säkert att kosta 150.000 eller mer.
Finns det el så är en luft-luft-värmepump säkert mest ekonomiskt. Har du tillgång till gratis ved och en fungerande kamin med skorsten (godkänt) så är det ett alternativ. Men tänk på att du behöver en hel del kubikmeter ved för varje vinter.
Finns det el så är en luft-luft-värmepump säkert mest ekonomiskt. Har du tillgång till gratis ved och en fungerande kamin med skorsten (godkänt) så är det ett alternativ. Men tänk på att du behöver en hel del kubikmeter ved för varje vinter.
Det är för lite information för att ge användbar hjälp. Det finns för många byggsätt som motsvarar beskrivningen.
Vad gäller avlopp så kan det finnas billigare lösningar. Gör en sökning på gråvattenfilter. Kassettfilter finns i olika storlekar och både för nedgrävning och för att ha ovan mark. Det finns godkända sådana från vilka det är tillåtet att leda ut vattnet till en stenkista eller lämpligt dike. Det är kommunen som avgör vad som är godkänt där huset ligger.
Toalettavlopp går att leda till en sluten tank. Eller så går det att ha VS (vanligt skithus).
Gasol är ett dyrt bränsle. Att elda med ved och komplettera med luft-luft värmepump är troligen det billigaste uppvärmningssystemet.
Förse 1-glasfönster med innerfönster. Sätt fräscha tätlister i 2-glasfönster.
40 m2 är inte stort. Med ovanstående åtgärder kan du troligen få rimlig boendekostnad.
Mvh Findus
Vad gäller avlopp så kan det finnas billigare lösningar. Gör en sökning på gråvattenfilter. Kassettfilter finns i olika storlekar och både för nedgrävning och för att ha ovan mark. Det finns godkända sådana från vilka det är tillåtet att leda ut vattnet till en stenkista eller lämpligt dike. Det är kommunen som avgör vad som är godkänt där huset ligger.
Toalettavlopp går att leda till en sluten tank. Eller så går det att ha VS (vanligt skithus).
Gasol är ett dyrt bränsle. Att elda med ved och komplettera med luft-luft värmepump är troligen det billigaste uppvärmningssystemet.
Förse 1-glasfönster med innerfönster. Sätt fräscha tätlister i 2-glasfönster.
40 m2 är inte stort. Med ovanstående åtgärder kan du troligen få rimlig boendekostnad.
Mvh Findus
Kolla med kommunen ifall du tänkt bosätta dig där... Det är inte alla områden som kommunerna godkänner permanent boende på... Vissa fritidshusområden får man helt enkelt inte folkbokföra sig på. Att göra ett fritidshus beboligt i övrigt brukar bara vara en fråga om hur mycket pengar det får kosta.Hanna92 skrev:Hej! Jag skulle vilja göra om ett fritidshus till åretruntboende. Jag är totalt okunnig och skulle behöva er hjälp. Det är just nu enskilt vatten(ej drickbart) och enskilt avlopp. Skulle vilja veta hur jag billigast möjligt kan bo där även på vintern. Antar att man måste isolera med och vad är billigast uppvärmning stället är bara ca 40kvm.
Hahaha VS! Åh tack snälla ni för alla svar. Super bra! Buden har tyvärr gått upp på huset nu men letar liknande boenden så kommer fråga mäklaren lite av de ni tagit upp! Men då har jag ett hum om de man bdhövdr göra iaf! Kommer nog bli mer frågor till er framöver om det blir ett köp haha
Medlem
· Blekinge
· 10 391 inlägg
Här har det tagits bort vissa bidrag. Är det dags för censur igen? Bedrövligt!
Jag TROR att det enda som tagits bort är en något förhastad kommentar om att du inte svarade snabbt nog, samt två reaktioner/kommentarer (bland annat en från mig) om att den förhastade kommentaren kanske var just förhastad. Ingen av dessa tre inlägg bidrog till din fråga så om inte jag missat något annat borttaget inlägg så har inte heller du missat något.Hanna92 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det är jättesvårt att ha synpunkter och att ge några vettiga råd,
när man inte vet var i landet stugan ligger.
Är det Arjeplog eller Trelleborg?
Det gör en ganska stor skillnad på både avlopps-, vatten- och isoleringskrav.
när man inte vet var i landet stugan ligger.
Är det Arjeplog eller Trelleborg?
Det gör en ganska stor skillnad på både avlopps-, vatten- och isoleringskrav.
Detta säger mig ingenting, för jag vet ju inte var Hanna jobbar.Hanna92 skrev:
Hanna92 skrev:
Jag tror inte referensen till jobbet var menat som en geografisk angivelse utan snarare som en anledning till varför Hanna ville bo just där.KnockOnWood skrev:
I övrigt håller jag med KoW, det vore bra att veta vad det är för klimat på jobbet - förlåt! - på platsen för att kunna ge svar på dina frågor.