A
Erik_Hansson skrev:
@alfredsama du läser TS kontrakt som Fan läser bibeln... Det är inte alls tydligt att det är fritt fram för entreprenören att lägga ut hur mycket grus som helst på konsumentens kostnad.
va pratar du om? Hur mycket som helst?
entreprenören lägger så mycket som de behövs och vill ju självklart ha betalt för nerlagt arbete och material.

de som är bedrövligt är att privatpersoner inte vill att entreprenören ska få betalt för nedlagt arbete.
Det är ju därför få professionella entreprenörer vill arbeta mot privatpersoner och bluffmakare och svartarbetare dras till privatpersoner
 
harry73
Se det som konsumentupplysning. Jag är säkert på att det finns många som gärna vill undvika att göra affärer med dig eller företaget du jobbar för.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
Se det som konsumentupplysning. Jag är säkert på att det finns många som gärna vill undvika att göra affärer med dig eller företaget du jobbar för.
arbetar ändå inte mot privatpersoner pga att de är för okunnig och försöker lura entreprenörer för ofta
 
A
A alfredsama skrev:
entreprenören lägger så mycket som de behövs och vill ju självklart ha betalt för nerlagt arbete och material.
Fast de måste hålla dig till kontraktet. Om entreprenörskap tar egna beslut har denne ingen automatisk rätt till extra betalt.
 
A
Erik_Hansson skrev:
Fast de måste hålla dig till kontraktet. Om entreprenörskap tar egna beslut har denne ingen automatisk rätt till extra betalt.
men de gör dom ju inte de håller ju sig till kontraktet.
de reglerbara mängderna är en del av kontraktet och därmed ska de självklart få betalt för de
 
A alfredsama skrev:
Nej, 15 % gäller ej reglerbara mängder det fallet har varit uppe i domstol och de dömdes till entreprenörens fördel.
efter de fallet är de allmänt känt i branschen att de ska tolkas så vilket är ganska självklart annars hade alla markarbeten fallit inom detta 15% regeln
Ja, jag tycker att jag redan skrivit att jag förstår att man rundar konsumenttjänstlagen. Jag antar, utan att ha läst rättsfallen, att man gör det genom att faktiskt inte ge någon prisuppgift alls utan bara en kostnad per ton och alls ingen skattning av hur många ton som går åt.

Att jag förstår att man håller sig inom lagens råmärken är dock inte samma sak som att jag tycker att det är en bra lösning. Förmodligen leder KtjL till sämre offerter än möjligt i det här fallet. Trots det får man nog ändå anta att det är troligare att en speciallösning inom KtjL skulle vara mer sannolik att lyckas än att frågan helt avregleras och seriösa offerter med större osäkerheter tillåts rent allmänt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A alfredsama skrev:
arbetar ändå inte mot privatpersoner pga att de är för okunnig och försöker lura entreprenörer för ofta
Och du tror inte att det beror på att de själva oftakänner sig lurade? För det är ju grundpremissen för hela tråden, att något en privatperson inte alla väntat sig skulle hända tydligen var något hen hade förbundit sig till genom ett avtal tillhandahållet av entreprenören.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och du tror inte att det beror på att de själva oftakänner sig lurade? För det är ju grundpremissen för hela tråden, att något en privatperson inte alla väntat sig skulle hända tydligen var något hen hade förbundit sig till genom ett avtal tillhandahållet av entreprenören.
kan säkerligen vara så i vissa fall.
men jag vet att de mesta som inte arbetar mot privatpersoner gör de för att de är omständliga men framförallt sätter i system att lura entreprenörer.
Och just Konsumensttjänstelagen gör de otroligt enkelt och blåsa entreprenörer på pengar.

bevisbördan ligger alltid på entreprenören och man kan i princip hitta på vad som helst och sen ligger de på en entreprenör att motbevisa det vilket i de flesta fall är helt omöjligt för en mindre entreprenör
 
A
A alfredsama skrev:
men de gör dom ju inte de håller ju sig till kontraktet.
de reglerbara mängderna är en del av kontraktet
.... Jag ger upp.

@TS mitt råd är att du ska bestrida fakturan. Samtidigt tar du in offerter från andra företag på vad 500 ton grus av den sort som använts kostar. Spara det som egen referens om ni hamnar i tvist.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
A alfredsama skrev:
men de gör dom ju inte de håller ju sig till kontraktet.
de reglerbara mängderna är en del av kontraktet och därmed ska de självklart få betalt för de
Nej du kan inte få betalt hur mycket som helst i mängder du inte pratar med kunden innan.
Och en riktig antreprenör med erfarenhet sätter aldrig en kund i den sitsen så kunden känner dig lurad.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
A
Erik_Hansson skrev:
.... Jag ger upp.

@TS mitt råd är att du ska bestrida fakturan. Samtidigt tar du in offerter från andra företag på vad 500 ton grus av den sort som använts kostar. Spara det som egen referens om ni hamnar i tvist.
vad ska de hjälpa att han tar in offerter från andra företg vad grus ska kosta.
han har ju reglerat i kontraktet vad han ska betala sin entreprenör, ska han inte stå fast vid sin del av avtalet helt plötsligt för att de inte passar längre?

okej att kunden sviker kontrakt helt uppenbart
 
A
T Polos skrev:
Nej du kan inte få betalt hur mycket som helst i mängder du inte pratar med kunden innan.
Och en riktig antreprenör med erfarenhet sätter aldrig en kund i den sitsen så kunden känner dig lurad.
asså? va får du det i från?
eller gissar du bara?
 
Fairlane
Alfredsama, kan du förklara för mig varför jag bör ta en offert?
En offert tar man ju för att få veta vad något ska kosta och det kan ni inte ge. Är det inte bättre för mig att bara köpa rakt av eftersom ni ändå alltid gör det som är billigast för kund?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte läst alla kommentarer så nån kanske skrivit detta. Men förutom gruskostnad tillkommer packning. X antal överfarter med x kilo padda, beroende på paddans storlek. Grus är billigt. Nån som hämtar och paddar är det som kostar
 
Claes Sörmland
Erik_Hansson skrev:
Jag tycker att man kan tolka kontraktet som fastpris i sin helhet. Det står ju "extra" fyllnadsmassor. Så då måste det ingå något från början. Kapilärbrytande skikt skulle jag inte tolka som fyllnadsmassor. Så vad ingick från början, jo allt som behövs för en grundläggning. Dvs TS ska inte stå för 500 ton extra grus.
Jag tycker inte det är rimligt att tolka hela arbetet som fast pris. Följande tre formuleringar i bilagan gör i sin helhet det tydligt att det kommer att tillkomma en reglerbar mängdkostnad:

”Priset […] omfattar ej […] extra fyllnad i och utanför grund.”

”Övriga fyllnadsmassor ingår ej.”

”Extra grusmaterial 310:-/ton.”

Logiken är att görs inte denna extra fyllnad så kan ingen grund anläggas.

Men sen har entreprenören på eget bevåg grusat uppfarten utan OK från TS. Detta är inte en del av avtalet som gäller en grundläggning: ”Fyllning av garageuppfart och entreingång ingår ej." Här får man fundera på vad som ska betalas eftersom det inte är en del av avtalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.