40 463 läst · 257 svar
40k läst
257 svar
Markentreprenad fakturerar mig 130 000kr extra enligt kontrakt
tror jag vet mer än de flesta om entreprenadjuridik och byggbranschen i allmänhet på detta forum.T Polos skrev:
men tanke på dina inlägg så har du ju inte visat någon kunskap om detta.
tex säger du att man kan lämna kalkylerade och exakta offerter gällande markarbeten trots att byggbranschen inklusive byggherreforum är överens om att man inte kan de
Jag säger inte att man kan, man ska det .A alfredsama skrev:tror jag vet mer än de flesta om entreprenadjuridik och byggbranschen i allmänhet på detta forum.
men tanke på dina inlägg så har du ju inte visat någon kunskap om detta.
tex säger du att man kan lämna kalkylerade och exakta offerter gällande markarbeten trots att byggbranschen inklusive byggherreforum är överens om att man inte kan de
Och det är inte svårt att göra det.
Du vet ju inte vad en offert är.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Det här anser jag vara ett feltänk på samma sätt som det är fel att tro att entreprenören vill lura privatpersoner.A alfredsama skrev:
Det är snarare frågan om att man kommer från olika håll och är otydliga mot varandra.
Arbetar man med detta dagarna i enda och arbetar mot byggföretag så talar man samma språk och byggföretaget blir inte överraskade att det utgår 10 ggr offerten. Privatpersoner talar inte samma språk och har inte samma erfarenheter och känner sig lurade. Om privatpersonen drar det till domstol känner sig entreprenören det som en strulig kund. Vinner kunden så känner sig entreprenören lurad.
Jag har samma problem i mitt yrke, även om jag till 99% arbetar mot företag och myndigheter. Det kan även vara två avdelningar inom mitt bolag som talar olika språk och har olika förväntningar. Det försöker man att lösa så tidigt som möjligt med tydlighet. Vet jag att en kund odta missförstår en del så förklarar jag den extra tydligt och säkerställer att de förstått.
Obs! Jag skriver "känner sig lurad" vilket inte behöver vara att man är lurad. Mycket av detta kan lösas med kommunikation, om man vill ha affärer där båda parter är nöjda.
Jag hittade ett svar från entreprenörskapet på en liknande fråga när jag googlade. Deras svar var att de ansåg att beställaren skulle betala, men ansåg att det inte var en lätt fråga. Då var beställaren ändå ett företag.
Frågan som är relevant då är innebörden av ordet "extra". Kan en normal konsument som inte förut byggt hus (dvs de flesta) avkrävas att förstå att extra i detta fall inte alls innebär något utöver det vanliga*, utan något som alltid inträffar?Claes Sörmland skrev:Jag tycker inte det är rimligt att tolka hela arbetet som fast pris. Följande tre formuleringar i bilagan gör i sin helhet det tydligt att det kommer att tillkomma en reglerbar mängdkostnad:
”Priset […] omfattar ej […] extra fyllnad i och utanför grund.”
”Övriga fyllnadsmassor ingår ej.”
”Extra grusmaterial 310:-/ton.”
Logiken är att görs inte denna extra fyllnad så kan ingen grund anläggas.
Men sen har entreprenören på eget bevåg grusat uppfarten utan OK från TS. Detta är inte en del av avtalet som gäller en grundläggning: ”Fyllning av garageuppfart och entreingång ingår ej." Här får man fundera på vad som ska betalas eftersom det inte är en del av avtalet.
Jag tycker inte det. Den typen av formuleringar är just anledningen till att det blir fel.
Angående det idiotiska påståendet att privatpersoner försöker blåsa näringsidkare så visar det bara på en trist människosyn och en oförmåga att sätta sig in i någon annans situation.
* Def SAOL: extra adverb och oböjligt adjektiv• utöver det vanliga el. beräknade, ytterligare: extra anslag
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Om man nu antar att en entreprenör kan använda så mycket som behövs utan att meddela kunden. När kan man då anse att det ändå är värt att kontakta kunden och tala om att det blir dyrare än beräknat (om offerten ligger på 60 ton)?
När man närmar sig det dubbla?
När man närmar sig 10 ggr?
När man närmar sig 100 ggr?
När man när man sig 1000 ggr?
Worst case kunde väl vara en miljon ton eller mer om jag minns rätt från tidigare i tråden. Kör den seriösa aktören på om de upptäcker att det behövs 100000 ton och sen skickar en faktura på 31 miljoner eller lyfter de luren innan?
När man närmar sig det dubbla?
När man närmar sig 10 ggr?
När man närmar sig 100 ggr?
När man när man sig 1000 ggr?
Worst case kunde väl vara en miljon ton eller mer om jag minns rätt från tidigare i tråden. Kör den seriösa aktören på om de upptäcker att det behövs 100000 ton och sen skickar en faktura på 31 miljoner eller lyfter de luren innan?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Nej nej, kunden ska tacka och vara glad, det är bara att betala, man har ju skrivit under ett kontrakt och entreprenören får ju inte gå back. Skulle man inte ha råd så får man väl råna en bank?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Jag håller med om att "extra fyllnad"/"extra grusmaterial" inte är ett toppenval som begrepp i avtalstext men dock begripliga om man läser hela bilagan. Annars är informationen spridd i texten på ett sätt som är så opedagogiskt att man börjar fundera på om den är skrivet för att vara otydligt. Det talas även om "övriga fyllnadsmassor" som inte ingår i det fasta priset så det är uppenbart att de är en del av arbetet.tommib skrev:
Redigerat:
Haha, detta var den sjukaste tråden på länge. Och att alla orkar mata "alfredsama" är ju också en bragd.
Men till sakfrågan, jag hade inte betalat en krona mer än det som offererats.
Om jag skulle betala en krona mer så måste någon ringa mig först och informera mig om att det kommer kostar 1 kr mer. Eller 10 kkr mer. Eller vad det nu blir extra. Om de ringer och säger att de vill ha 130 kkr mer så hade jag sagt tack men ni kan åka hem eller så får ni betala hälften av kostnaden för att ni räknat så otroligt fel.
Beställaren, TS, har ju inte beställt det där extra för 130 kkr. Så varför ska han då betala för det?
Där jag jobbar med att sälja stål till alla stora företag och alla smeder i sverige så betalar ingen ingenting som inte är avtalat. Inte en jävla tusenlapp mer än offererat pris. Vare sig det handlar om 20 kkr eller om 2000 kkr. Iaf inte om man inte ringer och berättar att det blir ett högre pris.
Så TS ska såklart stå på sig här. Om markentrepenören vill lämna en offert som är klart under slutpris så får den väl skylla sig själv. Du har ingen plikt att se till att markentrepenörer överlever för dagen. Det får den väl vara vuxen nog att klara sig själv att göra. Dåliga företag finns det ingen anledning till att hålla under armen. De ska rensas bort och lämna plats åt bra företag. Djungelns lag gäller. Sen kan man såklart visa vanlig jävla mänsklighet! Men någon sorts motprestation vill man gärna ha (i detta fallet att entrepenörer ringer och berättar att det blir merkostnader). T.o.m. min bilreperatör som lagar min 15 år gamla bil gör det. Inga konstigheter.
Men till sakfrågan, jag hade inte betalat en krona mer än det som offererats.
Om jag skulle betala en krona mer så måste någon ringa mig först och informera mig om att det kommer kostar 1 kr mer. Eller 10 kkr mer. Eller vad det nu blir extra. Om de ringer och säger att de vill ha 130 kkr mer så hade jag sagt tack men ni kan åka hem eller så får ni betala hälften av kostnaden för att ni räknat så otroligt fel.
Beställaren, TS, har ju inte beställt det där extra för 130 kkr. Så varför ska han då betala för det?
Där jag jobbar med att sälja stål till alla stora företag och alla smeder i sverige så betalar ingen ingenting som inte är avtalat. Inte en jävla tusenlapp mer än offererat pris. Vare sig det handlar om 20 kkr eller om 2000 kkr. Iaf inte om man inte ringer och berättar att det blir ett högre pris.
Så TS ska såklart stå på sig här. Om markentrepenören vill lämna en offert som är klart under slutpris så får den väl skylla sig själv. Du har ingen plikt att se till att markentrepenörer överlever för dagen. Det får den väl vara vuxen nog att klara sig själv att göra. Dåliga företag finns det ingen anledning till att hålla under armen. De ska rensas bort och lämna plats åt bra företag. Djungelns lag gäller. Sen kan man såklart visa vanlig jävla mänsklighet! Men någon sorts motprestation vill man gärna ha (i detta fallet att entrepenörer ringer och berättar att det blir merkostnader). T.o.m. min bilreperatör som lagar min 15 år gamla bil gör det. Inga konstigheter.