5 716 läst · 4 svar
6k läst
4 svar
Gjuta bänkskiva i betong - hur tunn kan jag göra den?
Jag tänkte gjuta en bänkskiva i betong till mitt utekök. Jag tänkte köra med Finja lättbetong och armera med ett sånt här armeringsnät.
Skivan ska vara 0.8 x 0.83 stor och kommer att stå på någon sorts murblockskonstruktion.
Hur tunn vågar jag göra skivan? Jag hade gärna gjort den max 20 mm. Är det för tunnt? En pizzaugn ska stå ovanpå, men vikten från den hamnar ovanpå murblockskonstruktionen (något i denna stilen), så den borde inte utgöra något problem för bänkskivan.
Vad tror ni?
Skivan ska vara 0.8 x 0.83 stor och kommer att stå på någon sorts murblockskonstruktion.
Hur tunn vågar jag göra skivan? Jag hade gärna gjort den max 20 mm. Är det för tunnt? En pizzaugn ska stå ovanpå, men vikten från den hamnar ovanpå murblockskonstruktionen (något i denna stilen), så den borde inte utgöra något problem för bänkskivan.
Vad tror ni?
Erfarenhetsmässigt så bör du göra skivan minst 40mm tjock olja formen och använda expanderbetong samt armera på längden med riktigt armeringsjärn. Då får du garanterat ett bra resultat.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Varför ska du göra den så tunn?
Det borde väl vara enklast att göra ett "jämt antal säckar" betong tjock?
Det borde väl vara enklast att göra ett "jämt antal säckar" betong tjock?
Tack för tips! Det är ju ingen stor skiva, därför jag tänkte att det borde räcka med mindre tjocklek.mexitegel skrev:
Främst av bekvämlighetsskäl då skivan blir lite enklare att hantera, men jag föreställer mig att det blir snyggare också.Dan_Johansson skrev:
Ja, en säck ger 13 liter vilket ger mig 20 mm och en vikt på ca 32 kg, medan två säckar ger mig 40 mm och 64 kg.
Hoppsan, menade Finja finbetongPeter2400 skrev: