Köpte harpad matjord för andra året i rad för att anlägga en gräsmatta och och nu även ett grönsaksland. Jag reagerade redan förra året på att det var en del småsten i den men i år är det klart mer sten än jord. Bifogar lite bilder. Hur mycket småsten ska man acceptera när man ska betala 8700kr för två lass?

• Nyharvad jord med en betydande mängd småstenar spridda över ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordyta med småplantor och synlig småsten, indikerande lägre kvalitet på köpt matjord för en gräsmatta eller grönsaksland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får skilja på harpad och finharpad. Du kan ju utan vidare raka av småstenen innan du planterar. Alternativt hör du med säljaren om hur stora sten han släpper igenom innan du handlar. Viktigare ändå skulle jag tycka, är kvaliteten i övrigt. Är set åkerjord?

elpaco elpaco skrev:
Man får skilja på harpad och finharpad. Du kan ju utan vidare raka av småstenen innan du planterar. Alternativt hör du med säljaren om hur stora sten han släpper igenom innan du handlar. Viktigare ändå skulle jag tycka, är kvaliteten i övrigt. Är set åkerjord?
Leverantören hörde av sig till slut och jag fick en kredit nota på halva priset. Tyvärr så hjälpte inte att raka av småsten. Det är så mycket småsten att det hela tiden kommer upp mer. Det är säkert hälften småsten. Vet inte om det är åkerjord men troligen.

Låter verkligen konstigt. Det tycker jag inte du skall betala en krona för. De kan ju istället få byta ut den mot överenskommet pris. Det är omöjligt åkerjord ..

elpaco elpaco skrev:
Låter verkligen konstigt. Det tycker jag inte du skall betala en krona för. De kan ju istället få byta ut den mot överenskommet pris. Det är omöjligt åkerjord ..
Det tyckte jag också. Var väldigt sur ett tag när jag inte fick svar från leverantören. Att sen göra om allt med att köra ut jorden, så om och hyra maskiner känns lite tungt, Så göra om allting igen orkade jag bara inte. Jag är naturligtvis inte nöjd men fick ändå lite upprättelse.

O ovesei skrev:
Det tyckte jag också. Var väldigt sur ett tag när jag inte fick svar från leverantören. Att sen göra om allt med att köra ut jorden, så om och hyra maskiner känns lite tungt, Så göra om allting igen orkade jag bara inte. Jag är naturligtvis inte nöjd men fick ändå lite upprättelse.
Ja det är ju en hederssak för leverantör, men nog snudd på omöjligt att vinna strid om juridiskt. Vad gäller för ”matjord”? Man måste nog fråga i förväg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.