F
G guggen skrev:
Fast man kan också tänka själv och då haltar jämförelsen diesel mot kisel ganska mycket.
Fast man kan ju tänka ytterligare en gång på egen hand och fundera på hur länge elbolagen anser sig ha råd med miljösamvete genom att betala mer än dom behöver till mikroproducenter och hur länge staten anser att det behövs stimuleringsrabatt i form av slopad skatt på 60 öre/kWh?

När staten tycker att det finns solel så det räcker så drar dom helt enkelt in rabatten. Vad skall dom som redan investerat 150000kr och baserat hela kalkylen på en skatterabatt? Sluta producera el är inget alternativ direkt.

För tre år sen var det glass och ballonger med tex Volvos D2 som var miljöklassad, idag är samma motor malus.

Så om man bortser från det faktum att en normalbegåvad person relativt enkelt förstår skillnaden på en solpanel och en dieselmotor så behöver det inte betyda ett skit när en sosse skall knyta näven och köra upp underamen i röven på en skattebetalare ytterligare en gång. Pardon my French
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Naturligtvis en riktig misstanke, men så kan man tänka kan om allt eftersom det mesta i vårt samhälle är reglerat med skatter på olika sätt. När det gäller skatteavdraget för solel handlar det inte om en rabatt utan det faktum att man konsumerar el och betalar en viss skatt på denna men sen får man inte betalt på samma sätt, således får man istället ett avdrag som gör att man helt enkelt skatteutjämnar.Du kan inte skatteutjämna för mer än du köpt för.
Men jag tror det är rimligt att ha i åtanke att man kan förändra skattesystemet vad beträffar försäljning av tex solel som privatperson i sin kalkyl. Men då lär.man också få hyffsat betalt för sin el, så det blir kanske en annan kalkyl men inte nödvändigtvis helt kass.
Lite risk behöver man ta här i livet.
 
Du kommer i förlängningen inte attfå märkbart mer än spotpriset. Nu finns det elbolag dom ger klart mer. Det försvinner när det kommer mer sol el. Dessutom riskerar spotpriset att gå ner när solkraften producerar mycket.

Det finns ingen logisk anledning till att man ska få avdrag på elskatten för att man sålt vid ett annat tillfälle. Det kan mycket väl ändras.

Så det finnd inga garatier att kalkyylen håller i längden.
 
D Daniel 109 skrev:
Du kommer i förlängningen inte attfå märkbart mer än spotpriset. Nu finns det elbolag dom ger klart mer. Det försvinner när det kommer mer sol el. Dessutom riskerar spotpriset att gå ner när solkraften producerar mycket.

Det finns ingen logisk anledning till att man ska få avdrag på elskatten för att man sålt vid ett annat tillfälle. Det kan mycket väl ändras.

Så det finnd inga garatier att kalkyylen håller i längden.
Det finns aldrig garantier. Men du tar inte privatperson vs bolag i åtanke. Normalt säljer inte privatperson en tjänst eller vara till bolag, såsom i solel fallet. Detta gör att man har en annan Skattehantering kring detta. I normalfallet när man som privatperson säljer eller köper en vara mellan privatpersoner ingår moms/skatten och tillfaller dig som privatperson. I fallet med solel hanterar istället staten denna skatt och återbördar den till dig via skattesedeln istället. Men det är ett speciellt fall och d sdutom är skatten högre än vid andra varor. Oavsett bör ett ev ändrat framtida system vara bättre än spotpriset. Men garantier finns aldrig, på samma sätt som med alla andra skatter.
 
Moms eller skatt tillfaller aldrig mig som privatperson. Så fort du säljer något för att göra vinnst så ska du betala alla normala skatter. Det finns inget generrelt undantag.
 
D Daniel 109 skrev:
Moms eller skatt tillfaller aldrig mig som privatperson. Så fort du säljer något för att göra vinnst så ska du betala alla normala skatter. Det finns inget generrelt undantag.
Där har du fel.
Moms är till för att beskatta företags fördäljning mot privatperson. Ej tvärtom eller på annat vis. När den väl är betald är den en del av varans värde för en privatperson. Just detta gör situationen speciell när det gäller en ganska unik storskalig vara som solel. Man behöver förstå hela sammanhanget kring Sveriges skattesystem för att också förstå tex logiken (om ej ngt tunn ibland) kring tex skatteutjämningen för solel.
 
Nu får du nog läsa vad jag skrev en gång till.
 
Personligen tror jag solfångaren kan vara bra för miljön men knappast vara en god framtida investering. Hade du kunnat gå off grid så kanske det funnits en mening men nu måste man ju ändå köpa el på vintern så då är jag i varje fall nästan helt säker på att vinsten är noll. Det kommer ju även en driftskostnad med detta. Och frågan är när man börjar lagstifta om att man skall ha inspektion av behörig person för att få hemmaproducera el. Att skattelättnad finns nu är helt säkert bara tillfälligt. Nej, detta är samma som FTX, en fin sak men vinsten knappast så investeringen går att räkna hem ekonomiskt, men kanske miljömässigt.
 
Formulerade mig lite märkligt. Vad jag menar är att varans värde till slutkund inkl alla skatter är 1kr så är det rimligt att jag som privatperson kan sälja den nära eller åtminstond till hälften av den summan. I fallet med solel så går denna försäljning via ett bolag även om tex min el konsumeras direkt av en annan privatperson. Dvs det behövs ngn form av skatteutjämning eller reglering. Vi tar och producerar till en pool av energi och den privata producenten har annars helt enkelt betalat för mycket skattsför sitt nettouttag. Jag tror dock inte heller att avdraget alltid kommer vara 60 öre, men det är ytterst osannolikt att det endast skulle vara spotpriset då detta inte är en vanlig bolag till konsument affär. Så länge hela vårt skattesystem är uppbyggd av styrning och manipulering med hjälp av skatter kommer även denna sektor vara det.
Så bygg på!
 
Varför ska en privatperson få mycket mer betalt än ett bolag för samma produkt?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför ska en privatperson få mycket mer betalt än ett bolag för samma produkt?
För att skatten redan är betald. Om ett bolag säljer en vara för 100k till dig som privatperson får denne säger vi 75k. Om du direkt säljer denna vidare som privatperson bör du kunna få nära 100k. Nu haltar analogin lite eftersom solel systemet är ett där vi som privatpersonerr producenterna. Samtidigt är det inte ens säkert att varan når ett bolag utan dessa faciliteter endast affären, en annorlunda affär där transaktionen av varan är mellan dig som privatperson och eveen annan privatperson. Man har så gjort så att vi betalar skatt på nettot man köper, således reglerar staten skatteskillnaden. Alltså är avdraget inte en rabatt utan en reglering då du som producent betalat för mkt skatt.
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Jag säger inte att det samma utan en liknelse.
Statens (eller är det Magdalena Anderssons?) vilja att hitta nya sätt att klämma åt medborgarna oavsett om det är "rätt eller fel" kommer alltid komma före allt annat så liknelsen är inte helt irrelevant :/
Om skatteavdraget försvinner vore t.ex. en katastrof.
Rent praktiskt skall det inte ens övervägas förrän vi har en så stor solcellsproduktion att elnätet får problem att ta emot elen och just nu kommer det inträffa långt efter paybacktiden. Men som sagt, tyvärr är det inte alltid det som styr skatteuttaget...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför ska en privatperson få mycket mer betalt än ett bolag för samma produkt?
Får man det?
Spotpris+urpsrungsgarantier+elcert = är väl inte mer betalt?
 
Guggen: Du säljer ju inte vidare el som du köpt tidigare, du säljer el som du producerat. Då Finns det inte bra skäl att du ska få tillbaka skatt som du betalt för el du använt.

Martin: Du får ju även ett skatteavdrag.
 
D Daniel 109 skrev:
Guggen: Du säljer ju inte vidare el som du köpt tidigare, du säljer el som du producerat. Då Finns det inte bra skäl att du ska få tillbaka skatt som du betalt för el du använt.

Martin: Du får ju även ett skatteavdrag.
jo men jag betalar också energiskatt och moms när jag köper el! Skatteavdraget motsvarar dessa. En krånglig nettodebitering helt enkelt.
På jobbet betalar vi inte energiskatt (0,5öre/kwh är ungefär 0) och moms.

Dessutom är det ju så att så länge vi inte har så mycket solceller att vi är i närheten av ett energiöverskott i elnätet vid någon tidpunkt (även inräknat begränsningar i reglerförmågan i energiproduktionen som begränsar hur solel som kan släppas in) är det en utmärkt ide att få "lagra elen i nätet" för att få ekonomi i investeringen, dvs om vi skall få mer solenergi installerad. Och Sveriges mål är att ha mer solenergi.
=>Lås bidraget 15 år framåt eller inför nettodebitering (men det fick vi ju inte enl. EU).
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.