Hej,

Ska lägga staket, i detta fall bara 2 meter men längre framöver ska jag snickra flera meter staket runt tomten.

Hur lägger jag stolparna rakt i linje med varandra utan att det blir snett om jag inte har något, t.ex. som en husfasad att förhålla mig till? Dvs. att det blir enligt "A" på bilden och inte som den streckade linjen "B". Läst på nätet där de rekommenderar använda tråd men hur vet jag att trådens ena ände är helt i våg med andra änden?

• Trädgård med uppspänd tråd för att markera linjen där ett staket ska byggas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss på linjalrätt staketlinje ("A") jämfört med en ojämn streckad linje ("B").
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Lång bräda på första stolpjärnet och vattenpass på den till nästa , hur är det vinkeln ut i 90 grader , ska väl vara det med

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
J
För att få ut 90 grader lägger du ut en bräda ut från väggen i ungefär 90 grader. Mät 160cm längs med väggen, gör markering. Mät sedan 120cm ut längs med brädan. Det ska nu vara 200cm (en tumstock) mellan punkterna, då är vinkeln rät, om inte får du mäta om. Lättare om man har två tumstockar

• Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Korslinjelaser är mycket användbart till staket och en massa annat också!

J Jotsat skrev:
För att få ut 90 grader lägger du ut en bräda ut från väggen i ungefär 90 grader. Mät 160cm längs med väggen, gör markering. Mät sedan 120cm ut längs med brädan. Det ska nu vara 200cm (en tumstock) mellan punkterna, då är vinkeln rät, om inte får du mäta om. Lättare om man har två tumstockar
Hur räknade du ut de exakta värdena för detta

Int
P Patrik Friberg skrev:
Korslinjelaser är mycket användbart till staket och en massa annat också!
Inte bekant med hur de funkar men får väl kanske köpa en och leka lite :)

M Cameltoe skrev:
Hur räknade du ut de exakta värdena för detta
Man använder 3,4,5-metoden. I det här fallet utgick "Jotsat" från 40 cm. 3*40 cm=120 cm, 4*40 cm=160 cm, 5*40 cm=200 cm. Du kan välja att byta ut 40 cm mot vad du vill.

Jonas

Som Jotsat skrev eller köp en billig laser och prova på kvällskvisten när det börjar mörkna lite så syns det lättare

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Man använder 3,4,5-metoden. I det här fallet utgick "Jotsat" från 40 cm. 3*40 cm=120 cm, 4*40 cm=160 cm, 5*40 cm=200 cm. Du kan välja att byta ut 40 cm mot vad du vill.

Jonas

Tack för input! :))

...i våg? brukar se rätt knasigt ut när staketet inte följer marken.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Läst på nätet där de rekommenderar använda tråd men hur vet jag att trådens ena ände är helt i våg med andra änden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.