8 508 läst · 14 svar
9k läst
14 svar
Shuntautomatik med innegivare till vedeldning
Nu börjar pannbytet att närma sig och de flesta delar finns hemma, dock ska ny shuntautomatik inhandlas.
Shuntautomatiken som finns idag är en TA med utegivare.
Jag sitter och kikar lite på ESBE:s olika varianter med innegivare, men jag fattar inte riktigt vad skillnaden mellan de olika är. Vad skiljer exempelvis crb 111 från 122?
Jag tar gärna emot tips på vad/vilken jag ska köpa, det finns ju fler än ESBE, dock är själva shuntventilen en ESBE så jag utgår från att det är det jag ska utgå från.
Tack på förhand!
Shuntautomatiken som finns idag är en TA med utegivare.
Jag sitter och kikar lite på ESBE:s olika varianter med innegivare, men jag fattar inte riktigt vad skillnaden mellan de olika är. Vad skiljer exempelvis crb 111 från 122?
Jag tar gärna emot tips på vad/vilken jag ska köpa, det finns ju fler än ESBE, dock är själva shuntventilen en ESBE så jag utgår från att det är det jag ska utgå från.
Tack på förhand!
Varför innegivare? På en värmepump köper jag att man vill ha det. Men på vedpanna?
Jo, men det vill jag göra i varje rum separat.
Eftersom man vill styra temperaturen med termostaterna på radiatorerna.
Varför vill man det om man kan låta shunten göra det? Ursäkta mina motfrågor men jag undrar vad skillnaden är att ha utgivare och styra med termostaterna mot att ha en innegivare? Vad är fördel/nackdel?
Därför att behovet varierar på olika sätt i olika delar av huset. Mitt hus är indelat i rum. Det går inte att reglera bra med en temperaturgivare.
Vi har totalt fyra tempgivare inkopplade till vår reglercentral, framledning, utetemp, innetemp & returtemp.
Returtempgivaren stryper framledningen så att fjärrvärmereturen inte blir så hög. Fungerar även på tex vedpanna.
För innetempgivaren så gäller det att hitta en optimal placering. Jag justerade in framledningen medan alla termostater på elementen var bortmonterade, när jag fått in lämplig framledningstemperatur så satte jag tillbaka termostaterna och justerade ner i dom rum som skulle ha lägre temperatur.
Returtempgivaren stryper framledningen så att fjärrvärmereturen inte blir så hög. Fungerar även på tex vedpanna.
För innetempgivaren så gäller det att hitta en optimal placering. Jag justerade in framledningen medan alla termostater på elementen var bortmonterade, när jag fått in lämplig framledningstemperatur så satte jag tillbaka termostaterna och justerade ner i dom rum som skulle ha lägre temperatur.
Rätt av demmpa!
Härma honom!
Du vill ju KUNNA FÅ lika varmt i hela huset. Det är det man injusterar fram och har en givare placerad i till exempel hallen.
(Snacka om dolt fel om du skulle sälja ett hus som inte går att få lika varmt överallt.)
Sedan har man termostater som begränsar temperaturen i vissa rum.
Härma honom!
Du vill ju KUNNA FÅ lika varmt i hela huset. Det är det man injusterar fram och har en givare placerad i till exempel hallen.
(Snacka om dolt fel om du skulle sälja ett hus som inte går att få lika varmt överallt.)
Sedan har man termostater som begränsar temperaturen i vissa rum.
till alla ni som inte är vedeldare sedan barnsben vill jag påtala att när man eldar ved har man inte konstant tem att shunta ut alltså vill man ha en reglering med innegivare.
har man någon typ av värme som kan ge värme hela tiden väljer man med fördel utegivare.
har två grannar som kör ESBE 122 och är hel nöjda med den.
den har innegivaren via radio.
kör själv termoventilers motsvarande den har tråd mellan automatik och innegivare.
den fungerar också bra.
har man någon typ av värme som kan ge värme hela tiden väljer man med fördel utegivare.
har två grannar som kör ESBE 122 och är hel nöjda med den.
den har innegivaren via radio.
kör själv termoventilers motsvarande den har tråd mellan automatik och innegivare.
den fungerar också bra.
Det går lika bra att reglera med bara utegivare & framledningsgivare oberoende om man har fjärrvärme eller vedpanna.B burtrask skrev:
(När jag var tonåring så installerade vi vedpanna, eldat ganska mycket själv, panntemperaturen pendlade mellan 50-99°, vi hade bara utegivare & framledningsgivare.)
Framledningsgivare är absolut minimum för att kunna köra automatik, samma framledningstemp hela tiden oberoende av panntemperatur och returtemperatur, blir stora temperatursvängningar inomhus.
Framledningsgivare & utegivare, samma som ovan men reglerar med utetemperaturen innan det börjar märkas inomhus, jämnare temperatur.
Framledningsgivare & innegivare, ungefär som med utegivare men reglerar med innetemperaturen istället, temperaturen inne måste ändras innan framledningen ändras, lite större temperatursvaj än med utegivare.
Framledningsgivare, utegivare & innegivare, huvudreglerar mot antingen innetemp eller utetemp beroende på hur man ställer in reglercentralen, jämnast temperatur.
Hur stort temperatursvajet blir beror bla på hur väl injusterad reglercentralen är, hur isolerat huset är.
jag förutsatte att TS har en modern anläggning med acktank.
samt att alla fabriks tilverkade regler automater har framledningsgivare.
men även i detta läge kommer TS någon gong att komma hem till ett kalt hus.
och när man då börjar elda kommer en reglerare med innegivare att släppa framm mer värme till radiatorerna än en med utegivare eftersom denna har en bättre upfattning om innetempen i huset.
detta är ett spesialfall som händer när man eldar med ved.
samt att alla fabriks tilverkade regler automater har framledningsgivare.
men även i detta läge kommer TS någon gong att komma hem till ett kalt hus.
och när man då börjar elda kommer en reglerare med innegivare att släppa framm mer värme till radiatorerna än en med utegivare eftersom denna har en bättre upfattning om innetempen i huset.
detta är ett spesialfall som händer när man eldar med ved.
Liknande trådar
-
Trådlös inne givare till shuntautomatik
Ved, Pellets, Flis -
Fjärrvärme, byta från utegivare till innegivare? Lönsamt? Hur?
Värme allmänt -
Shuntautomatik med innegivare och smartphone
Värme allmänt -
Rumsgivare/Innegivare till fjärrvärme
Värme allmänt -
Innegivare till fjärrvärmen - 8500kr eller 100kr?
Fjärrvärme & Gas