89 435 läst · 183 svar
89k läst
183 svar
Amerikansk veranda
Hej alla glada.
Har fått ett litet "problem".
Har spikat råspont och papp. Jag har inte lagt dit någon trekantslist, är detta någonting jag bör göra??
Först tänkte jag vika ner pappens ändar under råsponten och spika fast. Sen kommer ju ströläkt. Jag hade missat det här med trekantslist men vad säger ni, ska man ha använda sig av trekantslist eller funkar det att köra ströläkten ändan ut?
Har fått ett litet "problem".
Har spikat råspont och papp. Jag har inte lagt dit någon trekantslist, är detta någonting jag bör göra??
Först tänkte jag vika ner pappens ändar under råsponten och spika fast. Sen kommer ju ströläkt. Jag hade missat det här med trekantslist men vad säger ni, ska man ha använda sig av trekantslist eller funkar det att köra ströläkten ändan ut?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är det vid sidorna eller vid takfoten du tänkt lägga en trekantslist?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Papp viks aldrig ner. Antingen sätter du en trekantslist eller så viker du upp pappen mot vindskivan eller dess motsvarighet.
Ok, får man fråga varför? Är det inte bättre att vika ner pappen och fästa den på råspontens undersida?J justusandersson skrev:
Om jag använder mig av en list, är det då inte bra att lägga pappen över listen och in någon cm på råsponten?
Jag har absolut ingen aning då jag inte lagt tak förr så vill gärna veta så allt blir rätt
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Pappen skall inte lura in regnvattnet på några bakvägar. Det är ett avvattningssystem.
P Pappa1986 skrev:
Troligtvis är vi lite trötta just nu, men trekantslisten sitter som mall för den undre vindskivan, har man en vindskiva i 22mm tjocklek så flyttas trekantslisten ut 20-22mm och den undre sätts dikt an mot listen, den övre vindskivan, den utanpåliggande klämmer pappen så att säga och inget vatten kan ta sig in på taket då.J justusandersson skrev:
Ok. Tack för alla svar.P Pagno skrev:
Kollade på tillverkarens sida och där går de ner med pappen och fäster i vindskivan
Ok, då ska jag med andra ord köpa en trekantslist imorgon och på bilden har de ju satt dit en vindskiva med och klämt dit den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt rätt om man har en vindskiva, lycka till med bygget!P Pappa1986 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Bild 5 från Mataki är korrekt. Man viker aldrig papp i skarpa böjar.