Jag hade min snickarboa på liknande vind tidigare. Takhöjd och snedtak var enormt begränsande. Mitt utrymme var dåligt isolerat och det blev otroligt varmt på sommaren. Att baxa upp virke för smala trappan var knäckande. Nu kan du säkert få det toppenbra om golvytan är tillräckligt stor men jag hade förutom rampen också funderat över takhöjden.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Tack. Det var lite av mina tankar med. Takhöjden är drygt 2m, har inte bättre i dagens snickarbod. Ytan blir ca 30kvm, och det är säkert 25kvm med 2m takhöjd. Så det är oavsett en förbättring.

Jag måste isolera, det är klart. Rummen under värms med värmepump till 16grader på vintern. Så frågan är om man kan utnyttja den? Sommartid är huset väldigt svalt, vi är mycket förvånade över det faktiskt. Då stora huset är som en bastu året runt..
 
  • Gilla
Horgmo
  • Laddar…
Är det möjligt att göra en rockad och flytta upp bottenvåningens verksamhet och köra verkstad på nedre planet istället?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Är det möjligt att göra en rockad och flytta upp bottenvåningens verksamhet och köra verkstad på nedre planet istället?
Nä, tyvärr. Det är vår gäststuga.
 
jackt jackt skrev:
Detta är väl som att svära i kyrkan, men jag funderar på att flytta snickarboden. :surprised:

Hur trevligt och mysigt det än är i dagens så är den för liten, ca 12.5kvm. Har tankar på att bygga ut den, men det är svårt att göra samtidigt som man har den där. Och även om det bara är 50m att gå, drar man sig lite att gå dit. Behöver även få dit riktig 3-fas, har bara en gammal 4-ledare så det är numera bara 2-fas. Har använt 16A förlängningssladd för att kunna köra maskinerna.
Är det en 3x6+6 eller liknande som ligger nergrävd? Den är ok att använda som trefas om den kopplas som pen. Har du jfb i snickarboa är inte det några problem heller. Lägger in skärmen på jordplint, drar en nolla genom jfb och till nollplint.
 
Ska vi vara regelrätta så duger inte 6 mm² då kravet är 10 mm² för PEN. Men nu vet vi ingenting om denna befintliga kabel och hur den varit använd.
 
Om vi ska dra det spåret så är det en fyrledad 2.5mm2, som användes tidigare till 3+nolla. Nu har vi jfb uppe i stora huset där kabeln kommer ifrån så då funkar inte denna längre. Den används nu till ett 400V element (2 faser) och lampor och uttag.
 
Vad kallas en sådan här vinch?

Röd leksaksvinsch monterad i en dockskåpsöppning med gröna fönsterluckor och en figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderade om man skulle ha en sådan istället för en utomhustrappa. Så kan man vincha upp saker. Har letat på nätet, men hittar dåligt. Måste ju finnas att köpa?
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Sök på travers

[länk]
Tack! Ska leta vidare.
 
@jackt
En travers är balk med en lyftanordning på där hela balken kan flyttas, och lyftanordningen kan flyttas längs balken. Dvs du kan flytta lyftanordningen i alla rummets dimensioner.

De du efterfrågar är en telfer. Det är en lyftanordning som går på en balk, där lyftanordningen flyttas längs med balken.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Se där nu kom jag på till vad jag nyttja min 1,6 tons kedjetalja till. Blir väl en telfer då jag byggt förrådet färdigt (om det nånsin blir färdigt).
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
För mig skulle en 150-200kg räcka. Törs inte skicka upp hela maskiner i luften. Blir det av hissas de upp isär plockade.. :)
 
Hej ärade kollegor, ni som snickrar och ni som mekar med allt mellan himmel och jord. Min "mekkarbo" blev till i den ladugård som min far egenhändigt byggde 1948-1958. Med plats för 12 kor och diverse andra djur. Han sågade allt timmer och murade allt själv, han konstruerade också en genial elektrisk höhiss med fjärrmanöver, man kunde då hissa upp hölassen i sin helhet på höskullen.
Lätt som en plätt. Något som på 1950 talet var en omvälvande nyhet. Det är en ynnest och en ära, att få förvalta mina föräldrars livsverk. De tittar nog till oss då och då, från sin himmel bland änglarna. 1996 så flyttade jag och min fru in i mitt föräldrahem, foderbord och gödselrännor ersatte jag med ett slätt betonggolv, kraftiga arbetsbänkar, hissbalk i taket och verktygstavlor i plyfa. Vadå, plyfa tänker någon, jo jag hade under många år en tysk chef och teknikmentor som drillade mig: Det skall vara verktygstavlor i trä, inte plåt det slamrar, och du skall ha ett system så hittar dina verktyg även om det är kolmörkt, om ryssen kommer. Ja på den vägen är det. På bilden så visar jag upp mitt examensprov
i finmekanik från 1960 talet.
Hälsningar
Matts Andersson

Man i verkstad med ordnad verktygstavla håller i ett finmekaniskt verktyg framför arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
lundbergj och 22 till
  • Laddar…
Jag vill se mer av din "mekkarbo". (y)
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.