Färdigställt kaminen inne i snickarverkstaden och kortlat färdigt på vinden. Nästa steg är taklucka och skorsten på yttertaket.
Färdigställd kamin med svart rör genom tegelvägg bredvid stege, väntar på taklucka och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installad kamin med svart rör i hörna med tegelstenar i en verkstadsinredning med OSB-paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Gjort som 3% av medlemmarna i vägföreningen (varav hälften i styrelsen) och gått på årsstämma.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D09
13th Marine 13th Marine skrev:
Gjort som 3% av medlemmarna i vägföreningen (varav hälften i styrelsen) och gått på årsstämma.
Samma här.

Man kan nästan tro att vi var på samma möte ;)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nu har jag äntligen brutit upp hela golvet (två lager), skottat ur allt spån och rivit ut trossbotten i ett rum - Nu är det bara två rum kvar.
Första rummet är på 240 kvadrat, så det har tagit sin lilla tid...
Alla golvplankor är numrerade och prydligt uppstaplade så jag kan lägga tillbaks dom igen.
 
  • Gilla
Ramnemark och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Igår grovplanerade vi ”klart” runt ena delen av huset efter dräneringen, dock ska det fyllas upp lite mer på några ställen, vilket har låg prioritet för tillfället, då grävaren snart ska tillbaka till Dalarna. Efter att vi grovplanerat så fortsatte vi med att gräva ur för plattan till utbyggnaden vi sökt bygglov för. Så ska hyra padda i veckan och sen ska dagvatten, dränering och makadam ner i schaktet.
Sen så har vi de senaste två veckorna sorterat ut sten till framtida gabioner, gissar på att vi hade passerat 10 m3 redan innan helgen och det tar nog aldrig slut.

Idag har vi grovplanerat baksidan, sorterat sten och grävt en 20m lång grav till kopplingspunkten för dagvattnet.
 
Konstaterat att man borde gått på vägmötet, tydligen höjdes avgiften från 1000 till 3000. Känns lite saftigt för 30 meter väg.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ibland har man tur i oturen. Högra dörren blåste upp och rutan gick sönder. Tur att man hade köpt 3 fönster varav just det högra hade vi 2 av! Bara hänga på igen...
Dubbeldörrar med en trasig ruta i ena dörren, framför växter i ett enkelt regnvattensystem vid en röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstaterade också att det hemgjorda uppsamlingssystemet för regnvatten fungerar bra. Även när pipen är nerfälld räcker slangen till att transportera bort vattnet till stupröret.

En slang ansluten till en fylld tunna visar ett enkelt regnvattenuppsamlingssystem mot en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast möjliga system för att hälla upp vatten i vattenkannor.
Hemgjort regnvattensystem med två blå tunnor och slang ansluten till stuprör på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234 och 3 till
  • Laddar…
Hjälper snickarna (hantlangare).. väntar på klartecken så jag kan fortsätta murningen av gavlarna. Förhoppningsvis till helgen!! :)
 
  • Trästomme och gavlar under konstruktion i ett husbygge med synliga träbalkar och spikplåtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CM1234 och 3 till
  • Laddar…
Midsommar snart.....

Brinnande ved i en modern kakelugn med synliga lågor genom glasdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


+9, regnar....

Bäst att flytta undan stolen eller ta ner klätterrepet, ser märkligt ut i kombination..

Mörkt foto av en trädäck med två stolar framför ett upplyst fönster till hus med inredning synlig. Klätterrep hänger utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig midsommar på er alla.
Jag slipper vattna idag och imorgon..... Och på söndag......

Mvh P-A
 
  • Gilla
CM1234 och 10 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Midsommar snart.....

+9, regnar....

Bäst att flytta undan stolen eller ta ner klätterrepet, ser märkligt ut i kombination..
Ja även om det är pissväder verkar det som en väl drastisk lösning...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja även om det är pissväder verkar det som en väl drastisk lösning...

Helt rätt! Repet har jag till takarbete, stolen blev kvar efter fönsterputsning.

Trevlig midsommar!
 
Vi har blivit med en pool (vi ville testa å se hur det är), så det är en enklare (semi portabel), men den hade mycket dålig renare med i paketet.
Och köpa en dyr riktig renare kändes overkill om vi inte vill ha kvar poolen, så plockade fram den gamla cirkulationspumpen som satt i gamla värmepumpen, plockade ur den när pumpen skrotades för några år sedan.
Köpte två patronfilter och satte ihop, så nu har vi ialla fall en mer effektiv rening än det pappersfilter som skickades med..

DIY poolfilter med gammal cirkulationspump och två patronfilter anslutna till blå pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dock är det ett jäkla tryck i pumpen, så den kanske skulle behövas varvregleras lite. :)
 
  • Gilla
CM1234 och 3 till
  • Laddar…
Blev färdigt i förrgår och det har väl tagit lite mer än bara den dagen. Minst sagt, men slutresultatet är jag väldigt nöjd med.

Så här såg det ut från början:
Husentré med vita tegelväggar, svart dörr och trappa med danska sjöstenar innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en omdränering såg det ut så här ganska länge:
Renoverad entré med nya klinkerplattor, putsade vita väggar och mörkbrun dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter mycket funderande över att det var ganska ont om utrymme mellan viloplanet och dörrbladet fick det bli att bila bort stenarna i den danska sjöstenen för att skapa så mycket utrymme som möjligt för kommande beklädning.

Testade med min lilla Hitachi borrhammare först men insåg att det skulle ta flera dagar. Hitlin gjorde jobbet på 2 timmar....

Två öppna verktygslådor på marken med en slipmaskin och en borrhammare bredvid kullersten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Viloplanet visade sig sedan vara konvext i två led med diff på runt 8 millimeter från mitten ut mot kanterna. Eftersom plattorna var 30x60 cm och jag inte ville bygga på höjden så slipades centrumområdet på plattan ner med en FLEX betongslip och sedan bredspacklades hela ytan med betongspackel i flera omgångar för få en så pass jämn yta att det skulle gå att lägga plattor på, slutade på en diff på c:a 2 mm som värst.

Det färdiga resultatet blev så här :).
Renoverad entré med svarta plattor, ommålad vit fasad och mörk entrédörr med dekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 16 till
  • Laddar…
Efter att ha pratat om att använda vinden till något mer vettigt (förvaring) och att sätta in en vindslucka ett tag, så skred vi idag till verket. Min förhoppning om cc120 och få en lätt insättning av luckan grusade rätt snabbt efter att ett antal lager isolering åkt bort samt runt 30cm spån bortskyfflat. Det visade sig att våra takstolar inte är som normal takstolar, dvs med en takregel under takstolen (så att den bildar en triangel). Istället så har vi reglar lite kors och tvärs, till syntes utan någon logisk ordning. Efter samtal med svärfar så kom vi till slutsatsen att huset inte har några bärande takstolar, utan att vi har bärande väggar i huset, vilket takreglar sen vilar på, vilket i sin tur stöttar takstolarna. Jag har nog aldrig sett något liknande i alla fall.
Takregel och isolering på vinden med bortschaktade spån, som visar de ovanliga konstruktionsdetaljerna som beskrivits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få plats med luckan var en regel tvungen att kapas och kortlas (kottlas?). Eventuellt får jag flytta på stöttan som ni ser till höger på bild 10 cm, för att man inte ska gå upp i en tvärregel. Mina ändringar borde inte påverka bärigheten nämnvärt (förhoppningsvis o.O).
Bild av en vind under renovering med synliga träreglar och borttagen isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete på vinden med synlig träregelkonstruktion, isoleringsmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varmt på vinden idag... och inte allt för högt till tak, så ryggen mår sådär :D En kall hjälpte till att dränka smärtan!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
Börjat skruva upp panelen i taket mha clips. Härligt jobb som känns i armarna och nacken.
Det är kvistfri furupanel. :)

Kvistfri furupanel som är monterad i taket med hjälp av clips, synlig stomme till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljbild av en kvistfri furupanel fäst i taket med ett metallclip och en synlig skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.