Hej!
Håller på att spackla taket i badrummet. Gipsskivor 6mm är det som ska spacklas men jag får inte till det för hand. Så jag tänker stor slipmaskin som verkligen gör en plan yta som inte ser sen när det är målat. Vad föreslår ni? Plan eller excenter och vilken storlek?

/Sam

Hej!!

Först undrar jag vad för spackel du använder?Det du ska använda är sk lättvåt spackel och det är väldigt lättslipat.Så om du tar ett löst slippapper och slipar lätt på mitten av skarven så att det blir jämt.Sen att du tonar ner kanterna på spacklet det är viktigaste, för de syns ordentligt om du fuskar med detSpackelbredden på skarvarna bör vara minst20cm så att du inte får en bulle på skarven.Lycka till.Har 18 års erfarenhet av målerit .Mvh Fritte :)

Japp jag har spackel för våtrum :).
Sedan har jag ett munnstycke till rollerstaven som man kan sätta slippapper på som jag sedan går lös på taket med. Men trots idoga försök så verkar det som om den hoppar över vissa partier.

Med en slipmaskin så kan man ju koppla den till dammsugare också så man slipper allt bös. Eftersom det är 30kvm tak så blir det ganska jobbigt efter ett tag i axlar, för ögonen.

/Sam

Ja det är lite teknink att slipa tak med förlängningskaft och slipkloss.Det blir lätt som du säger att klossen hoppar över vissa bitar.Jag tror att du håller skaftet för rakt under taket prova att ha det snett så när du står ska du slipa ca 0,5-1m ifrån dig då är det lättare att få flyt i slipningen.Så är det så att slipa över huvudet är jobbig det är baksidan av det hela men samtidigt det viktigaste för ett bra resultat.Lycka till.

Jag tror inte du kan få ett bättre resultat med en slipmaskin. Då är istället risken att du slipar för mycket och gräver ner dig på vissa ställen.

Slipa spackel handlar mycket om kännsla och då är det absolut bäst att köra för hand så man känner vad man gör :)

Om du ändå vill använda en maskin så rekomenderar jag en Excenterslip då denna är betydligt effektivare vad gäller dammupptagning än planslipen. Planslipens papper sätts igen direkt av spacklet och du får byta och svära en hel del.

Har slipat en del spacklade väggar med min Festool Rotex 125 och det är inte alltid som resultatet blir riktigt bra, man tar lätt för mycket. Fördelen är ju då som du sa att man kan koppla sugen till och få en trevligare arbetsmiljö. Men även om det är dammfritt så blir dte nog en plåga att slipa ett 30m² tak med en relativt tung maskin.

• Gilla
MartinThulin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.