Som rubriken lyder. Skall montera oisolerat rökrör till ny Hedeskorsten. Vill ju ha så långt plåtrör som möjligt för att få värme i stugan och inte till kråkorna. Taket är furubräder. Kan ju fråga sotaren men det måste ju finnas bestämmelser om detta. Skorstenen är redan putsad i rätt kulör så jag vill ogärna göra nån ändring i
efterhand.

. En putsad skorsten i en inomhusmiljö under konstruktion med furutak och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har för mig att jag sett ngn. uppgift om 500mm till brännbart. Men också att det beroende på omständigheter kan vara annat avstånd som gäller.

Är det verkligen OK med trätak ända fram till skorstenen som på bilden?

H hempularen skrev:
Tveksamt. Frågade en sotare om det när vi inredde vår vind för något år sedan. Svaret jag fick var minimum 100 mm till brännbart material. Runt skorstenen accepteras bara gips eller plåt.

Claes Sörmland
Följ manualen för eldstadens rökrör. Saknas uppgifter så garanterar minst 500 mm till brännbart att BBRs krav på max 85 grader C hålls trots oisolerat rökrör.

H hempularen skrev:
Vår sotare hade inga invändningar mot att träpanelen gick emot skorstenen. Däremot fick inga reglar eller något annat virke finnas närmare än 100 mm från skorstenen, men just ytskiktet som då träpanelen är var OK.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Enligt Heda skorsten får tak o golv gå ända fram till skorstenen.
Har kollat med lokala sotaren - min 0,5 meter ovankant rör till tak.

Men är det en Heda skorsten du har då?

jepp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.