Hej

Jag söker en ritning på bifogat entrésteg.
Insåg att fler än jag måste ha byggt ett sådant.

herrg%C3%A5rd_3_sidor_1-1_800.png

Mvh Rickard

?
Du har ju just publicerat ritningen?

ricebridge ricebridge skrev:
?
Du har ju just publicerat ritningen?
Behöver ju mått på den också för att kunna bygga.

Tänk 22.5 grader, resten får du ju komma på själv då vi inte vet varken bredd, höjd, djup eller liknande.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om jag förutsätter att dörren är 100cm bred så hade jag gjort så att insida fris hamnat precis i linje med karmen.

Tänker man att man använder 28x120 trall så blir den totala bredden 120+120+1000=1240 mm

Djupet hade jag också tagit så jag får fullbredd och slipper klyva trallen, säg 4 trall djupt + fris = 120x5=600mm

Då blir dessutom djupet ungefär halva bredden vilket jag själv tycker är det snyggaste.

Själva ramen hade jag hållt 1cm in från ytterkant fris, mest för att jag tycker det blir snyggast + att skulle det inte vara 100% exakt så kommer det inte synas.

Reglarna hade jag antingen kört med vinklar eller skråskruvat inifrån.

Redigerat:
J
Tänk på om du vill kunna stå på steget eller inte när dörren öppnas. Jag byggde med 2 steg (bara 90 gradershörn) och då blev platån typ 150cm ut från dörren. Känns bekvämt att stå på och öppna samtidigt. Den går ju utåt 90cm och då har man 60 kvar att stå på. Bygg hellre för stort än för litet. Utomhus kan det nästan aldrig bli för stort och kännas fel.

Jag skulle köra 145x45 om jag var du. Med 28mm trall blir steghöjden 173mm, vilket är bra. Jag kör typ 25mm överhäng vilket också känns rimligt och är fint. För att ha någonting att fästa frisen i 22.5 gradersvinklarna kan du lägga en regel och fästa med skruv mot övriga istället för att ställa 2 upp bredvid varandra. Lite mindre att såga och inte lika petigt

Tack! Ska skissa lite i Google och se hur det blir. Bra med tips på storleken!

Skärmdump av 3D-modell i SketchUp med en figur på en träplattform med angivna mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär ;) Vad tycks!

Bredd 126
Djup 102,46
Höjd 17,9

J
Kul! Höjd 179mm = 34mm trall? Om du kör 120x45 till både reglar och trall får du 165mm om du tycker 179 känns för högt.

Med 1020mm djup har du 10cm att stå på längst ut när dörren öppnas. Lägg ut brädor i förhand för att känna hur dimensionerna känns, både visuellt och i funktion. Man kan rita i fördärvelse, men om det känns fel är det fel ändå

Lycka till! Skicka upp foto när du bygger, det är nog fler som vill ha inspiration

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.