28 880 läst · 115 svar
29k läst
115 svar
Hur undvika att spår från armering syns vid gjutning?
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Det är bra med järn utmed kanterna , gärna då att dom bockas så dom går runt i hörnen , normalt används formolja till gjutning , men går bra att smörja formen med vanlig parafinolja
Du ska gunga eller vibbra betongen i första ilägget och göra samma efter armeringen lagts i
Ser en annan sak , ska du ha så skarpa kanter så kommer det att bli tokigt , vasst
kanske lägga i en tunn trekantsbit i kanterna för avrundning , men kan aldrig bli runt utan slipning
Att vibbra går med en slagborrmaskin på undersidan , då går betongen ut i kanterna på ett bra sätt
Du ska gunga eller vibbra betongen i första ilägget och göra samma efter armeringen lagts i
Ser en annan sak , ska du ha så skarpa kanter så kommer det att bli tokigt , vasst
kanske lägga i en tunn trekantsbit i kanterna för avrundning , men kan aldrig bli runt utan slipning
Att vibbra går med en slagborrmaskin på undersidan , då går betongen ut i kanterna på ett bra sätt
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Det är silikon på det som kommer bli framkanten så det blir en liten rundning. Större rundning blir inte snyggt på en bänk som bara är 3 cm hög.
Får fixa "järn" då, vettetusan om jag kan "bocka" det själv (?). Räcker det med järn bara runt alla ytterhörn eller ska det vara runt hela urtaget också?
Får fixa "järn" då, vettetusan om jag kan "bocka" det själv (?). Räcker det med järn bara runt alla ytterhörn eller ska det vara runt hela urtaget också?
Inte runt hålet det är den smala biten som måste styvas upp annars kan den gå av där , det är tunga grejer som ska flyttas och lätt att det blir snedlyft på något sätt
Att bocka 10 ans järn är llätt , har du en aluminumstege så sätt in järnet i steghålet och böj , håller du i järnet rätt nära stegen så blir böjen rätt snäv eller ett stålrör som sitter fast
Att bocka 10 ans järn är llätt , har du en aluminumstege så sätt in järnet i steghålet och böj , håller du i järnet rätt nära stegen så blir böjen rätt snäv eller ett stålrör som sitter fast
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Nu börjar det likna något , du har kryss i hörnet och det räcker , lägg gärna ett extra järn ovanpå i den smala delen , det behöver inte vara 10 ans räcker med en 6a eller så klipper du ner av mattan med några vingar kvar och vänder den uppuochner så faller den ner mellan , bygger då bara lite mer
Edit såg att det var en bit som blivit över men samma sort inte fel
Edit såg att det var en bit som blivit över men samma sort inte fel
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Är jäkligt rädd att denna armering är för tjock och kommer ge synliga spår i betongen. Jag vet att jag ska köra i 75% och sedan skaka bordet med borrhammaren. Sen lägga i nätet. Men efter det blir det svårt. Jag ska alltså helst inte skaka mer efterdom nätet då kan ge spår, men ändå är det viktigt att skaka så allt sätter sig ordentligt?? Hur ska jag egentligen göra, efter jag lagt i armeringen och fyllt på betong till toppen?
Jag har använt lite tunnare armering från Biltema (4mm). Har funkat jättebra och har inte gett några märken, har dock gjutit ca 4cm tjockt.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Armeringsnat-2000021944/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Armeringsnat-2000021944/
Jag tror du skall vara mest rädd för att knäcka plattan vid dom smala ställena runt urtaget. Det var katten var klent det ser ut där. Finns inte möjlighet att gjuta på en liten balk (typ fjäder) längst in mot urtaget?peterwesterlund skrev:Är jäkligt rädd att denna armering är för tjock och kommer ge synliga spår i betongen. Jag vet att jag ska köra i 75% och sedan skaka bordet med borrhammaren. Sen lägga i nätet. Men efter det blir det svårt. Jag ska alltså helst inte skaka mer efterdom nätet då kan ge spår, men ändå är det viktigt att skaka så allt sätter sig ordentligt?? Hur ska jag egentligen göra, efter jag lagt i armeringen och fyllt på betong till toppen?
Jag tror att färgskillnaden du inte vill ha beror på att det inte kommer in nån ballast mellan form och armering. Det blir troligtvid jämnare om du använder betong med tex 4mm sten men också om du går upp en cm i total tjocklek.
Du skall vibrera den tills du är säker på att du har en slät betong mot formen, dvs din synliga översida och kanterna runt om. Det är dina hörn som kommer att vara värst, både ytterhörnen och urtaget.
Armeringen kan du fästa i rostfri ståltråd som du ställer in höjden på innan och hänger på lösa pinar du vilar på ramen. Då är risken noll att armeringen faller igenom och du är säker på att den hamnar på rätt höjd.
Jag är inte helt säker men jag hade nog petat i en halv kapsyl flyt förutsatt att formen är tät och helt i våg vid gjutning.
Armeringen kan du fästa i rostfri ståltråd som du ställer in höjden på innan och hänger på lösa pinar du vilar på ramen. Då är risken noll att armeringen faller igenom och du är säker på att den hamnar på rätt höjd.
Jag är inte helt säker men jag hade nog petat i en halv kapsyl flyt förutsatt att formen är tät och helt i våg vid gjutning.
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Om detta skulle lyckas. Vågar man? Väldigt mycket armering på en bara 3cm tunn bänkakiva. Och inget ska få ”lysa” igenom betongen på de synliga sidorna. Va e oddsen liksom, haha.. vågar man chansa??
Lägga betong riktigt högt upp så armeringen blir så långt mot botten som möjligt utan att blottas mot luft och riskera rost..
Vibrera med borrhammare innan man lägger i armeringen. Och bara banka lite lätt med gummihammare efter armeringen är i? Eller?
Lägga betong riktigt högt upp så armeringen blir så långt mot botten som möjligt utan att blottas mot luft och riskera rost..
Vibrera med borrhammare innan man lägger i armeringen. Och bara banka lite lätt med gummihammare efter armeringen är i? Eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer aldrig kunna lyfta den skivan utan att den knäcks med så lite armering. Inte en chans. Men prova, formen går ju att använda igen och det är inte många liter betong.peterwesterlund skrev:Om detta skulle lyckas. Vågar man? Väldigt mycket armering på en bara 3cm tunn bänkakiva. Och inget ska få ”lysa” igenom betongen på de synliga sidorna. Va e oddsen liksom, haha.. vågar man chansa??
[bild]
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
LITE armering?F fsn skrev:
Om det ska vara mer armering måste jag nästan köpa ett tätare nät. Då får det bli ett tunnare nät med såndär golvarmering.
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Jag gjorde btw bara som sagts. Körde dubbla stänger runt urtaget