B
Golvet som ligger idag har spruckit och glidit isär på flera ställen. Jag tog upp en liten bit av golvet för att se hur underlaget ser ut och det va inget mer än direkt till bjälklaget ner mot källaren.

Det som ligger idag är någon slags furugolv av tjocklek som säkert är över 2 cm. Sitter fastspikat.

Frågan är nu hur jag ska agera. Riva bort det gamla golvet, lägga golvspånskivor och foam+laminat på det eller bara foam direkt på befintligt golv och laminat på det?

• Upprivet trägolv som visar bjälklaget och källaren nedanför, verktyg och golvspån synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är golvet jämnt och stabilt så finns det ingen anledning att byta ut det mot något annat. Mindre springor och sprickor spelar ingen roll om du ska lägga laminat uppepå.

• Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Är golvet jämnt och stabilt så finns det ingen anledning att byta ut det mot något annat. Mindre springor och sprickor spelar ingen roll om du ska lägga laminat uppepå.
Golvet är stabilt i sig och jämnt. Men vi vill byta ut det mot laminat för att vi inte tycker dagens är snyggt och för att det glidit isär och spruckit på en del ställen.

Men det går alltså att låta det ligga kvar som ett underlagsgolv? Det hade sparat mig en hel del tid kan man ju lugnt säga :)

Passa på att skruva fast det gamla golvet ordentligt när du ändå är igång. Det knarrar säkert på några ställen (trots att du säger att det är stabilt), det är nu du har chansen att bli av med missljuden.

Och glöm inte att fästa plankan du lyft ordentligt också, inklusive delen som ligger kvar. Gärna med tvärgående regel (tex 45x45 eller kanske lite bredare också) som skruvas och limmas fast fast under det befintliga golvet.

Stickan56
Skall du riva upp ett trägolv och ersätta det med ett i plast?:surprised:

Stickan

• Gilla
Björkebo Frösön och 2 till
  • Laddar…
B
Stickan56 Stickan56 skrev:
Skall du riva upp ett trägolv och ersätta det med ett i plast?:surprised:

Stickan
Förstår att det där va en retorisk fråga men ja, det ska jag göra :)

Stickan56
B Bob-TheBuilder skrev:
Förstår att det där va en retorisk fråga men ja, det ska jag göra :)
I så fall använd grålumppapp istället för foam. Med foam kan det bli svajigt och knastrigt.

Stickan

• Gilla
Sara_88 och 2 till
  • Laddar…
Om det är massivt så håller du på att göra bort dig. Vågar nästan svära på att det är ett 2 stavs askgolv vilket skulle kosta dig ca.1000:-/m2 att ersätta.
Alla trägolv rör sig beroende på luftfuktigheten massiva mer än lamell (parkett/klickgolv kärt barn har många namn.)
I de flesta fall beror springor på att ni har ett för torrt inomhusklimat (den skall vara mellan 35-60%) sprickor uppkommer genom att det går isär där det är som svagast (kan finnas försvagade bitar i trät)
Konkava och konvexa brädor beror på fukt antingen underifrån eller ovanifrån.

Lägg tillbaka brädan du brutit loss lägg grålumppapp och sedan ett laminatgolv så får nästa ägare en glad överraskning

• Gilla
U8076NIN och 4 till
  • Laddar…
B
T Torkad gubbe skrev:
Om det är massivt så håller du på att göra bort dig. Vågar nästan svära på att det är ett 2 stavs askgolv vilket skulle kosta dig ca.1000:-/m2 att ersätta.
Alla trägolv rör sig beroende på luftfuktigheten massiva mer än lamell (parkett/klickgolv kärt barn har många namn.)
I de flesta fall beror springor på att ni har ett för torrt inomhusklimat (den skall vara mellan 35-60%) sprickor uppkommer genom att det går isär där det är som svagast (kan finnas försvagade bitar i trät)
Konkava och konvexa brädor beror på fukt antingen underifrån eller ovanifrån.

Lägg tillbaka brädan du brutit loss lägg grålumppapp och sedan ett laminatgolv så får nästa ägare en glad överraskning
Jag gjorde så också :) Men ska jag vara helt ärlig så är jag inte så jätteintresserad av vad det kostade när han satte in golvet för jag vill inte ha det oavsett om det kostar 100 eller 1000 kr/kvm. Och med småbarn är inte parkett ett alternativ nu. Så laminat ovanpå det gamla va bästa alternativ :)

Spikade/skruvade brädor kommer alltid ha torrspringor under senvinter och sommar för att sedan gå ihop under sensommar höst när luftfuktigheten är högre.
Kanske plastmatta eller heltäckningsmatta är bättre för er? Laminatgolv kan också drabbas av fuktrörelser.

Laminatgolven i mitt hus rör på sig så mycket att det inte ens går att tejpa plastmattor på dem utan de måste limmas mot underlaget. Då är laminatgolvens skarvar limmade, men utan en limning av hela ytan på mattan mot golvet så blir mattan full av bubblor. Min gissning är att golven krymper ett par centimeter per riktning under våren när luften blir torrare.

Nu byter jag ut dessa golv eftersom, men misstaget med att lägga en matta ovanpå, det gör jag inte om.

Alla golv som består av naturmaterial (i mitt fall ingår det MDF i laminatgolvet) måste i praktiken läggas flytande på underliggande golv så att de tillåts röra på sig. När jag då lägger en golvmatta på detta så får jag samma problem (fast tvärtom). Med så stora växlingar som det är där jag bor (kustnära på västkusten) så är egentligen alla naturmaterial bara till bekymmer...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.