1 122 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Måla "plywoodfasad"
Hej jag har ett hus med lockplanel. Det speciella med den är att locken är "riktiga" lock medans underliggande fasaden är en plywoodskiva. Huset är ett Myresjöhus byggt 1993.
Nu är det dags att måla om, locken är egentligen fina men skivan ser bedrövlig ut. Antagligen om jag målar så blir det samma igen. Locken ser bra ut men efter 5år så kommer skivan att se likadan ut igen. Känns ju surt att behöva spöna om kåken för detta. Går det att få det att se bra ut?
Nu är det dags att måla om, locken är egentligen fina men skivan ser bedrövlig ut. Antagligen om jag målar så blir det samma igen. Locken ser bra ut men efter 5år så kommer skivan att se likadan ut igen. Känns ju surt att behöva spöna om kåken för detta. Går det att få det att se bra ut?
Har likadant på garaget, samma ålder. Skrapa rejält och ett extra stryk med färg så blev det kanon.K kg06 skrev:Hej jag har ett hus med lockplanel. Det speciella med den är att locken är "riktiga" lock medans underliggande fasaden är en plywoodskiva. Huset är ett Myresjöhus byggt 1993.
[bild]
Men du skriver bedrövlig. Har limningen släppt mellan faneren så blir det ju svårt att få det bra. Ett alternativ kunde ju vara att sätt ett lock över de locken som sitter där idag! låt alla lock och plywood sitta kvar, och så använder du de lock som sitter idag som underbrädor.
Ja det var ju min tanke också att om det inte går att få snyggt så kan man ju sätta nya lock på de befintliga locken.
Alternativt att ta bort befintliga lock och sätta en ny typ av fasad på hela huset. Man skulle ju kunna få en helt ny look på huset. Typ liggande spont eller så.
Limmningen har inte släppt utan det ser ut som på bilden (om den går att se för mig syns bilden endast som ett rött kryss).
Alternativt att ta bort befintliga lock och sätta en ny typ av fasad på hela huset. Man skulle ju kunna få en helt ny look på huset. Typ liggande spont eller så.
Limmningen har inte släppt utan det ser ut som på bilden (om den går att se för mig syns bilden endast som ett rött kryss).
Nix. Ingen bild.K kg06 skrev:Ja det var ju min tanke också att om det inte går att få snyggt så kan man ju sätta nya lock på de befintliga locken.