24 343 läst · 76 svar
24k läst
76 svar
Billig tigersåg eller dyr?
Många kollar bara hur länge skiten håller, det handlar ju om hur den presterar under sin livstid. Stå och skaka sönder med en sketen Biltemasåg har inte jag tid med, hur billig den än är.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
På vilket sätt gav den upp? Är du säker så att det inte bara är löskontakt?. Ledarna brukar gå av närmast maskinen. Skruva upp maskinen och klipp bort 15cm av sladden och skruva ihop igen. Sen kan du köra 8 år till. Dyra maskiner är bara bättre i början, har en Makita som nog var bra och ergonomisk i början men numera skakar lika mycket som vilken billig skit som helst.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Jag har en Makita BJR182 18V sladdlös som har fått vara med på de mest konstiga ställen. Saknar att den inte har pendel, hade jag köpt idag skulle det bli en batterimaskin med pendelfunktion.
Övärderligt att slippa sladden när det är dags att beskära träd eller ta ner småsly på tomten. Även vid rivningsjobb är det skönt att slippa sladden som fastnar i bråten.
Övärderligt att slippa sladden när det är dags att beskära träd eller ta ner småsly på tomten. Även vid rivningsjobb är det skönt att slippa sladden som fastnar i bråten.
Den billigaste tigersåg som hade pendel var Einhell (sladd) när jag kollade för något år sedan. Den har räckt för mina (modesta) behov.
Den lät slamrigare än vanligt och snabbt värre ljud. Kändes trögare och svagare, till slut kom det lite rök ur ventilationshålen varje gång jag tryckte igång den.F Finndjävel skrev:
Tror du att det räcker med att skarva sladden?
Ja du har rätt, men min fråga var ställd lite utifrån om det verkligen fanns ett mervärde i dyrare märkestigersågar. Har inget problem att punga ut för bra grejer men de måste vara bättre än billigare.Stefan N skrev:
Åkte i morse till handlare jag varit fakturakund hos i evigheter.
Kom hem med en Bosch GSA 1300 PCE. Den känns rejäl, skakar betydligt mindre än Bilteman, har lite trevliga funktioner som utfällbar krok samt belysning, och så klipper den genom gängstänger tre gånger så snabbt som Bilteman.
Så efter första dagens jobb med den är jag i alla fall störtnöjd med den. Hoppas att den håller lika länge som Bilteman.. får försöka hålla efter den bättre med lite tryckluftsblås och kanske öppna & smörja efter garantins utgång.
Den blev tyvärr dyrare än hos diverse köplador, som jag har minst 16 mils bilfärd till. Men lyckades pruta en hel del på hyllpriset ändå.
När jag stegade in i butiken frågade jag på en gång hur mycket de fakturerat mig sen jag blev kund hos dem. Det visade sig vara ett sexsiffrigt belopp, så efter den uppgiften var det en smal sak att peka på sågen och fråga "men vad kan ni då ge för pris på den där för en så lönsam kund som jag?".
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Grattis!
Har själv en makita som håll på att ge upp och jag kommer handla ett snäpp upp nästa gång.
Det är värt varenda krona då tigern åker fram med jämna mellanrum.
Bra sågblad är dock lika viktigt som bra maskin....eller ännu viktigare om du har en stark maskin då de billigare inte håller för den.
Har själv en makita som håll på att ge upp och jag kommer handla ett snäpp upp nästa gång.
Det är värt varenda krona då tigern åker fram med jämna mellanrum.
Bra sågblad är dock lika viktigt som bra maskin....eller ännu viktigare om du har en stark maskin då de billigare inte håller för den.
Jag köpte en Meec och kompletterade med ett gäng boschblad från tradera. Är nöjd med den. Den vibrerar satan, men det är ju inte många minuter man använder den per gång.