Y
Övertänk det inte. Är det fina oskadda spår i skruvarna så ta loctite på skruven och dra åt lite samtidigt som du trycker och släpper på handtaget som om du öppnar dörren. Sedan drar du åt som fasen, utan att handtaget börjar gå trögt. Klart. Även om handtaget börjar glappa lite sen så kommer inte muttern att lossna iaf som förr vilket var det du tyckte var jobbigt.

Fast, det kan även vara att skruvarna är ett snäpp för långa och bottnar muttrarna för tidigt så du inte kan pressa hårt nog.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu ser vi inte gängorna I toppen av skruven. Det är bara dessa som går in in nippeln ("muttern"). Om dessa ser OK ut så räcker det nog med loctite (eller billigare alternativ, finns på närmaste järnaffär/bygghandel).

• Svart skruv med försänkt huvud på linjerat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ändra änden är den vi vill se.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ändra änden är den vi vill se.
:D vilken andra ände? Hur menar du? Själva huvudet på skruven? Nu har jag en skruv lös i ordets rätta bemärkelse....:rofl:

På min telefon syns halva skruven, den halvan med skruvskallen, inte spetsen/toppen. Det är den som kan vara sliten.

pacman42 pacman42 skrev:
Man såg förresten en del slitage på skruven där den passerar låsmekanismen, detta slitage beror dock på att det inte varit ordentligt åtdraget. Det slitaget betyder ingenting alltså. Men är gångerna i toppen slitna på samma sätt, då behöver du ny skruv. Som dessa, men antikbehandlade:
- [länk]
Svårt att få bra skärpa i bilden,men jag provar.

• Åldrad dörrhandtag i förgrunden och en bult med skruvände på linjerat papper med lätt oskärpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där såg rätt slitet ut. Jag hade dock chansat med loctite ändå...

Y
Se så muttrarnas och handtagets "taggar" är fräscha så inte muttern snurrar runt när du drar åt.
Se så skruvarna inte är för långa. Som du ser ca 6mm in på skruven så är det ett slätt spår där det är tänkt att man klipper av dom vid behov. Skruvarna kanske är förlånga och inte tillåter dig dra åt ordentligt.

Y Yrrol skrev:
Övertänk det inte. Är det fina oskadda spår i skruvarna så ta loctite på skruven och dra åt lite samtidigt som du trycker och släpper på handtaget som om du öppnar dörren. Sedan drar du åt som fasen, utan att handtaget börjar gå trögt. Klart. Även om handtaget börjar glappa lite sen så kommer inte muttern att lossna iaf som förr vilket var det du tyckte var jobbigt.

Fast, det kan även vara att skruvarna är ett snäpp för långa och bottnar muttrarna för tidigt så du inte kan pressa hårt nog.
Detta loctite,hur använder man det och vad exakt är det? Någon beskrev det som en massa? Ska man kleta det på skruven?

Y
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Detta loctite,hur använder man det och vad exakt är det? Någon beskrev det som en massa? Ska man kleta det på skruven?
Det är en blå flytande vätska. Tänk dig en liten tub olja som du droppar på skruvspetsen. Sedan skruvar du som vanligt. Och när den har torkat så är den inte 100% limmad, men en bra broms för att sakerna ska skruva isär sig själv. Din vanliga mutter blir en låsmutter.

Y Yrrol skrev:
Se så muttrarnas och handtagets "taggar" är fräscha så inte muttern snurrar runt när du drar åt.
Se så skruvarna inte är för långa. Som du ser ca 6mm in på skruven så är det ett slätt spår där det är tänkt att man klipper av dom vid behov. Skruvarna kanske är förlånga och inte tillåter dig dra åt ordentligt.
Var sitter muttrarna?. Har ej sett några muttrar överhuvudtaget på handtaget...kanske är det som är felet?

Y
Åh, då har du inbyggda i handtaget. då sitter dom fast och allt är bra med den punkten.

Y Yrrol skrev:
Åh, då har du inbyggda i handtaget. då sitter dom fast och allt är bra med den punkten.
Eller kan muttrar se ut på olika sätt? Det kanske finns muttrar bara det att jag ej sett dom?

Om du tittar på min länk till biltema så ser du hur de kan se ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.