Har en grävd brunn med en vanlig liten dränkbar pump som sitter på ca 5-7 meters höjd (var många år sedan den var uppe sist). Använder detta vatten för att fylla på vattenkannor med mera. Nu vill jag koppla in några vattenspridare och droppslangar till växthus, men pumpen är alltför klen. Med en enda vattenspridare inkopplad kommer det bara typ 1m stråle...

Efter att ha sökt runt på nätet tror jag mig ha förstått att sugpumpar generellt ger bättre tryck än tryckpumpar (dränkabara pumpar alltså). Men vill gärna slippa att dels ha en högljudd pump, dels behöva se till att den inte går torr, och dels plocka undan den till vintern (den dränkbara som sitter där nu används även på vintern för vatten till djur).

Finns det några dränkbara som klarar att pumpa upp vattnet en 8-10 meter (trädgårdslandet ligger i en sluttning) och samtidigt ge tillräckligt tryck för en vattenspridare eller två? Verkar ju skilja sig rejält med max tryckhöjd från pump till pump (t.ex. 30 m vs 7.5 m) - är max tryckhöjd direkt korrelerat till hur bra tryck jag får i slangen vid en viss höjd? Dvs. om jag köper en pump med max tryckhöjd 30m så får jag samma tryck på t.ex. 12m höjd som en med max tryckhöjd 20m ger på 2m höjd?

• Gilla
Jesper Lundström
  • Laddar…
R
Du har säker en länspump " billig sort "" där nu och en sådan orkar inte få upp något användbart tryck
Endast en borrhålspump klarar att leverera det du vill ha , men fodrar en trycktank att arbeta mot
PS kan finnas dom som kan ge lite tryck , men är klart udda sort och priset blir därefter

Jo det är lite så det verkar när man läser om det, att det måste till en hydrofor/hydropress... men den där pumpen jag länkade till som har 30m max tryckhöjd, det låter ju som att det borde kunna bli okej tryck 10m ovanför pumpen? Då är det ju så att säga fortfarande 20m tryckhöjd "till godo"?

• Gilla
Janinekd
  • Laddar…
R
Det är då 2 bar kvar 20 m på det du säger och det ger inte mycket till sprut för en vattenspridare samt att spridaren behöver mycket vatten , skulle tro att trycket kommer att sjunka bra när du vattnar .
Den har inget magasin att trycka mot utan endast raka rör ut och då blir det att räkna på flöde och tryck .
Dom konstanterna kommer inte att gilla varandra , det med flödet i m3 är i raka rör ut och inte med någon strypning någonstans , om du stänger av en slang så fortsätter pumpen att gå mot stopp och det är inte bra för en pump
Kan du ställa en pumpautomat på något ställe så är det bäst , dom suger ca 9m och trycker 60m 6bar
och sätta en extra backventil på trycksidan av pumpen samt en back i brunnen

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Drt är inte något problem att köra en pump met ett stopp. Bara man har ett litet flöde så att den inte går varm. Men det behöver inte vara mycket.

R
D Daniel 109 skrev:
Drt är inte något problem att köra en pump met ett stopp. Bara man har ett litet flöde så att den inte går varm. Men det behöver inte vara mycket.
Hur ska du ha det stopp eller litet flöde , framgår inte , mycket tvetydigt det du skriver , bestäm dig

Man kan ha ett litet returflöde öppet hela tiden. Då klarar anläggningen att man stoppar den normala tappningen. Men om man kör utan tyckkärl så är det väl lämpligt att löra utan kran också.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Drt är inte något problem att köra en pump met ett stopp
Nu får du bestämma dig stopp eller flöde , inte något om kärl eller inte för det har inte TS , kanske missuppfattar dig du skriver ett stopp , men hur lång tid för stoppet

Har kollat runt lite mer, och blir inte riktigt klok på vad jag egentligen behöver. Jag förstår ju att en sugpump med hydropress (pumpautomat) är det i särklass "bästa", men också något bökigt (ska behöva plockas fram/in till vintern för att ej frysa sönder).

Sedan finns det något som ofta kallas "bevattningspump" - det låter ju som att den är speciellt anpassad för bevattning, men verkar ju i praktiken vara exakt samma pump som i pumpautomaten, bara att det inte finns någon hydropress.

Vad är för/nackdelen med en sådan? Antar att båda måste fyllas med vatten osv. innan de sätts igång? Skulle man möjligen kunna sänka ner en "bevattningspump"/pumpautomat i brunnen och på så vis ha den permanent installerad? Fast de klarar kanske inte att trycka upp vattnet så högt? Isåfall är man ju tillbaka på ruta ett med samma för/nackdelar som en dränkbar...

Begriper inte varför det inte bara finns en dränkbar pump med inbyggd hydropress som klarar att skicka uppp vattnet en 10 meter med okej tryck, måste ju vara ett ganska vanligt scenario att man vill kunna ha en pump installerad året runt i sin brunn?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Nja, det vanliga scenariot är nog att pumpautomaten sitter ett frostfritt utrymme i anslutning till bostaden och då räcker 10 meters tryckhöjd gott och väl.

Ett alternativ kanske kan vara att du kan tryckstegra med en pumpautomat på lämplig plats och behålla nuvarande pump som den är? Tryckstegringen kan du ju antagligen enkelt bygga så det går att tömma eller demontera vintertid.

Hur skulle 10m tryck höjd kunna räcka i det fallet menar du? Man vill i allmänhet ha klart högre tyck än så.

• Gilla
Tjoloho
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nja, det vanliga scenariot är nog att pumpautomaten sitter ett frostfritt utrymme i anslutning till bostaden och då räcker 10 meters tryckhöjd gott och väl.

Ett alternativ kanske kan vara att du kan tryckstegra med en pumpautomat på lämplig plats och behålla nuvarande pump som den är? Tryckstegringen kan du ju antagligen enkelt bygga så det går att tömma eller demontera vintertid.
Jo har förstått att det är det vanliga, tyvärr befinner sig trädgårdslandet och huset 30 meter åt rakt motsatt håll från brunnen, så det funkar ju inte riktigt.. det får nog bli att testa mig fram med först en dränkbar av kraftig modell och om det inte fungerar så får jag det väl bli en pumpautomat...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Eureka! Jag tror mig ha hittat den heliga gralen! :crysmile:

Beställde en sån här maskin
https://www.al-ko.com/shop/se/drankbar-tryckpump-al-ko-dive-6300-4.html

113037-dive-6300-4_original.jpg

Den ska kombinera smidigheten från en dränkbar pump (den riskerar inte att frysa, väsnas inte och behöver inte plockas fram/bort till höst/vår) med trycket från en pumpautomat. Vet inte riktigt hur högt tryck det är, men med en 8 meter 3/4 tums slang verkar det vara ungefär samma som från husets hydrofor, ca 3.5 - 4 bar, baserat på strålens längd.

Peppar peppar verkar det mycket lovande än så länge, klarar utan problem 30 meter droppslang och en vattenspridare. Återstår att se hur det går när jag fått ihop tillräckligt med slang och kopplingar för 45 meter droppslang och 2 vattenspridare :p

4bar står det ju. Det räcker ju en bit.

Funkade Alko-pumpen bra?

• Gilla
Pfes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.