7 124 läst · 10 svar
7k läst
10 svar
Takpannor med genomföringar!
Avloppsluftningen finns det en specialpanna till med bara ett stort hål - det är alltså inget som sticker upp.
Den släpper naturligtvis in vatten men det spelar ju ingen roll, dels är det ju inga större mängder som regnar in, dela är det ju direkt ner i avloppet.
Det är bara att fråga efter en sån på byggmarknaden.
Till köksfläkten måste du nog tyvärr ha en huv som sticker upp, där vill du ju inte ha in regnvatten.
Den släpper naturligtvis in vatten men det spelar ju ingen roll, dels är det ju inga större mängder som regnar in, dela är det ju direkt ner i avloppet.
Det är bara att fråga efter en sån på byggmarknaden.
Till köksfläkten måste du nog tyvärr ha en huv som sticker upp, där vill du ju inte ha in regnvatten.
Våran avloppsluftning kommer ut under takpannorna. Man slipper alltså hål genom pannorna helt och hållet. Vet inte vad det heter eller kallas för.
Det behöver inte blåsa så hårt för att det ska bli rotation på luften under pannorna. Den ventilationen är ju där i vilket fall som helst för att inte takläkten ska ruttna bort. Sen är det väl så att det sugs in mer luft än vad som blåses ut?Hammarn61 skrev:
En del dunkar har ett luftningshål som man kan öppna när man ska tömma dunken. Genom det hålet strömmar det in luft i stället för att komma in genom samma hål som vattnet strömmar ut.Hammarn61 skrev:
Min tanke var att när man spolar i toaletten så kommer vattnet att dra med sig luften i avloppet och då måste ju luften sugas in genom avloppsventilationen. Vet inte om det är så men det är min gissning.
Den mängd fukt som avdunstar från vattnet i avloppsventilationen är antagligen försumbar. Och är taket konstruerat så att den inte kan vädras bort så lär man nog få stora problem i vilket fall som helst.
Det enda jag hittar är:kristofer.eklund skrev:
http://www.halldinstra.se/18.htm
Där kan man åtminstone se hur den ser ut...
Inga problem där.Hammarn61 skrev:
Jag tänker mig tillbaka till fysiklektionerna på högstadiet. När man skulle skapa vakum i en behållare så kopplade man en slang från behållaren till en vattenkran. Vid vattenkranen var det en T-koppling där ena kopplingen gick upp mot kranen, andra kopplingen mot behållaren och den tredje mot en slang som gick till vasken. När man spolade med kranen sögs luften ut ur behållaren.
Slangen som gick till behållaren ser jag som avloppsventilationen. Slangen som gick till vasken ser jag som avloppsröret som går ut ur huset. Kranen ser jag som toaletten. Följdaktligen skulle luften sugas in genom avloppsventilationen när man spolar.
Vi kör 110, rörisens förslag. Jag frågade också om att gå ner till 75 av utrymmes skäl, men han menade på att 110 är det som man ska använda. Jag tror inte det finns så mycket vetenskapligt bakom, det bara är så.
Det blir lite trångt i installationsschaktet, men med skohorn och vaselin ska det gå.
Det blir lite trångt i installationsschaktet, men med skohorn och vaselin ska det gå.
Vi har vår 110 avluftning i väggen mellan bad- och sovrum på övervåningen. Den väggen är extra djup och rymmer även 125 mm spirorör för ventilation.
Dessutom sitter golvvärmefördelaren i den väggen.
I och med djupet finns det därmed möjlighet att leka med lite spännande nischer och infällda hyllor.
Dessutom sitter golvvärmefördelaren i den väggen.
I och med djupet finns det därmed möjlighet att leka med lite spännande nischer och infällda hyllor.
Hammarn
Jag har Benders takpannor och de har två pannor för avluftning, en som är avsedd för rör med huv på och en som har en liten "tegelkulle" ovanpå hålet.
Vet ej om det syns på web-sidan och ej heller om den finns i annan färg än röd
hälsar
Helena med "tutti-frutti-taket"
på jden egenritade Sverige Stugan
Man kan köra med vanligt inomhus HT rör (grått) eller markrör, oftast verkar markrören vara lite billigare så om ni ska handla speciellt för detta ändamål så kan ni ta ett sånt. Annars ta det som ni har liggande.
Vad det gäller isolering vet jag faktiskt inte hur man bör göra, men det kan väl aldrig vara fel att vira på ett lager. I sämsta fall kan det ju bli lite kondens uppe på kallvinden annars.
Vad det gäller isolering vet jag faktiskt inte hur man bör göra, men det kan väl aldrig vara fel att vira på ett lager. I sämsta fall kan det ju bli lite kondens uppe på kallvinden annars.