Hej,

Vi fick insatt en Mitsubishi srk/src 35 förra ca 1 år sen. Första tiden har den kört i auto läge vilket betyder att den både kylt och värmt för att uppnå en exakt temperatur. När elräkningen började stiga ställde vi om den på endast värme, tanken var att den inte skulle bry sig om att kyla ner för att nå den exakta temperaturen.

När värmen kom detta året så ställde vi om den på enbart kyla, strax efter detta började innerdelen lukta en del.

Jag har sökt på nätet och vad jag förstår så är detta ganska vanligt när man slår om från värme till kyla. Enligt manualen ska man låta pumpen först köra 1 dag i fläkt läge för att torka upp vilket vi missade.

Jag genomförde en lite service till det bästa av min förmåga vilken innebar :

- Rengöring av ytterdel
- Koppla på en vattendammsugare på kondensslangen för att suga ut skit
- Dammsuga de 2 filtren.
- Spruta Biltemas AC rengöring på flänsarna, denna spray var egentligen tänkt för bil så den var ju inte helt enkel att spruta in på flänsarna men det gick.

Efter detta luktade ACn okay 1 vecka men nu har det kommit tillbaka igen?

Jag kan ju se att det sitter damm på kylflänsarna under dammfiltret men av erfarenhet så vet jag att dessa flänsar är extremt känsliga, de går inte bara att dammsuga av hur som helst. Dessutom finns det kanske risk för statisk elektricitet om man gör så? Jag funderade på att köra ren den med kompressor men med tanke på hur tunna och känsliga kylflänsbladen är så är det troligen ingen bra idé.

Har ni något förslag på hur vi ska få rätt på lukten?
 
Kylflänsar känsliga? Det var nytt. Men torka av dammet på något annat sätt. Det är ju där det samlas.
Statisk elektricitet är ingen som helst fara så länge man inte petar direkt på datachippen inne i apparatens innersta.
 
Rengör vår innerdel med tryckluft varje år. Har inte märkt några problem med det.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
E etompau skrev:
Rengör vår innerdel med tryckluft varje år. Har inte märkt några problem med det.
Det finns ju tryckluft på burk, de håller ju inte alls samma höga tryck som man har i kompressorn.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det finns ju tryckluft på burk, de håller ju inte alls samma höga tryck som man har i kompressorn.
Kör med en portabel kompressor.
Det gjorde även firman som tidigare utförde rengöringen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Kylflänsar känsliga? Det var nytt. Men torka av dammet på något annat sätt. Det är ju där det samlas.
Statisk elektricitet är ingen som helst fara så länge man inte petar direkt på datachippen inne i apparatens innersta.
Första gången vi rengjorde den så diskade vi filtren och sen körde vi med dammsugare(borstmunstycke) på flänsarna och då märkte jag att de vek sig. Det skulle inte alls mycket till för att de tunna flänsarna/bladen skulle vika sig. Viker de sig så blir det klart sämre luftgenomflöde. Jag fick böja tillbaka dem försiktigt och efter som de är så tunna så var det relativt enkelt. Sen dess har jag inte vågat röra vid flänsarna.

Kör jag med tryckluft är jag rädd för att de böjer sig men visst, jag kan spruta lite längre ifrån eller skruva ner flödet. Enda nackdelen är väl att dammet åter överallt i hallen men det är ju såklart bättre än att ha kvar det i maskinen uppenbarligen.

Kompressorn jag har levererar 10 bar och 280 l / min avgiven luftmängd.
 
E etompau skrev:
Kör med en portabel kompressor.
Det gjorde även firman som tidigare utförde rengöringen.
Perfekt, då är det kanske det jag borde prova då, vilka bar kör du på? Flänsarna har inte tenderat att vika sig?
 
Tog ett ryck och gjorde en ny städning av innerdelen.

- Blandade spolarvätska och en aning vatten i en spray flaska
- Stäng av strömmen för pumpen
- Ta bort lock och filter
- Spruta igenom samtliga synliga flänsar med relativt hård stråle
- Fylla på med vatten lite då och då i spray flaskan
- Dra på strömmen och låt innerdelen gå med fläkt ca 1 timme
- Dra ur strömmen igen
- Dra fram kompressorn och blås igenom samtliga flänsar, även in bakom där man kan komma åt
- Starta upp maskinen igen på fläkt och kör med detta iallafall 1 timme.

Vi får se hur länge detta håller nu, förhoppningen är att det löser problemet. Just nu luktar det neutralt iallafall :)

En sak är dock att min innerdel sitter inte så långt ifrån taket vilket gör att jag kommer dåligt till ovanifrån. Egentligen kommer jag bara åt de flänsar som är synliga via framsidan när locket av av. Funkar det inte denna gången så är jag rädd för att jag helt enkelt måste ta ner hela enheten(hur man nu gör det) och demontera lite plast för att komma åt. Men vi får hoppas att detta räcker.

Kan tillägga att vissa flänsar vek sig en aning när jag körde med kompressorn, försökte bocka tillbaka dem igen. Ganska omöjligt att få en perfekt rad som tidigare men det finns iallafall en luftspalt där.
 
Lite av doften är tillbaka idag när maskinen kör mindre varv. Verkar svårt att bli av med helt tyvärr. Misstänker att man måste ner med hela maskinen.

Vad jag förstått så är den upphängd på väggen men så är det kopplad i rör och slangar så den är troligen inte bara till att ta ner.

Visst, blev rengöringen bättre än tidigare dock! Huset fylls inte av den där lukten som liknar vad det luktar precis när det börjat regna utomhus.
 
Du bör inte försöka ta ner den eller lossa slangar och rör på egen hand. Det är ett installationsarbete som kräver specialverktyg. Låt den vädra ut av sig själv istället.
 
  • Gilla
Tjommen20
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Perfekt, då är det kanske det jag borde prova då, vilka bar kör du på? Flänsarna har inte tenderat att vika sig?
Nix. Flänsarna eller lamellerna är så pass styva att luft ej påverkar dom.
 
galento
Vi fick installerad en Mitsubishi LNZ 35 nu i veckan så vi får se om det luktar nåt.
Det blev i alla fall en jätteskillnad på sömnen att köra kyla några timmar innan
läggdags.
Rengörnings sprayen montören rekommenderade var Canvac Qeffect.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.