Tack! Kanonbra svar!
Får bli att mura upp vermikulit och eldfast, sedan eldfast tegel och kupolen ovanpå det.
Som jag förstod behövde man inte använda någon armering i vermikulitlagret.

• Nybyggd kupolformad grund av vermikulit och eldfast material under konstruktion utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme till byggprojekt med en röd penna på ovansidan, placerad på en träaltan.
    Skapa konto
Undvik all metall, helt rätt... (y)

Har en granne som jobbar med plåt, så frågade honom om han kunde göra en skorsten I rostfritt, och det va inga problem. Är 150mm innerdiameter lagom för min ugn? Kupolen kommer bli 700 id.
Kan man ha för stor skorsten?

Tror du om godstjocklek? Tänker ju tunnare desto bättre, lättare att lyfta av/på och mindre termisk expansion, eller tänker jag fel? 1mm lagom?
@Dan_Johansson

S Strangelove skrev:
Har en granne som jobbar med plåt, så frågade honom om han kunde göra en skorsten I rostfritt, och det va inga problem. Är 150mm innerdiameter lagom för min ugn? Kupolen kommer bli 700 id.
Kan man ha för stor skorsten?

Tror du om godstjocklek? Tänker ju tunnare desto bättre, lättare att lyfta av/på och mindre termisk expansion, eller tänker jag fel? 1mm lagom?
@Dan_Johansson
150 mm funkar ok för mig, men inte så mycket mer ... När den delen av ugnen är kall har jag hopplöst dåligt drag.... Men det är ju inte värre än att det ryker lite utanför .. Så fort skorstenen är varm går det bra...

Längre skorstenar ger bättre drag, hur lång har du tänkt dig?

1 mm rostfritt räcker utmärkt, du vill ju hålla ner vikten också ...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
150 mm funkar ok för mig, men inte så mycket mer ... När den delen av ugnen är kall har jag hopplöst dåligt drag.... Men det är ju inte värre än att det ryker lite utanför .. Så fort skorstenen är varm går det bra...

Längre skorstenar ger bättre drag, hur lång har du tänkt dig?

1 mm rostfritt räcker utmärkt, du vill ju hålla ner vikten också ...
Hade tänkt runt 1m, bör man köra längre?
Tänkte ha nån typ av täckning på skorstenen, kinahatt eller liknande, antagligen skruvad så man kan ta bort den.

S Strangelove skrev:
Hade tänkt runt 1m, bör man köra längre?
Tänkte ha nån typ av täckning på skorstenen, kinahatt eller liknande, antagligen skruvad så man kan ta bort den.
Kan nog vara bra att, om inte annat, göra det möjligt att enkelt förlänga den...

Beroende på vad man har tillgång till för verktyg så kan man i helt klart göra olika varianter på hatt, huvudsaken är att det inte regnar in, då får du börja varje gång med "curing fires" ... Jag har bara en plåt som är böjd över, och skruvad i röret.. . Kanske syns på nån bild....

Kapade tegel igår, ska försöka gjuta upp med vermicrete idag, och försöka få till ett sandslott och gjutning nästa vecka om tid finns
Kapade tegelstenar arrangerade i cirkelformation på en underlag av sand, i förberedelse för gjutning.
Skapa konto

• Gilla
afSchinken och 1 till
  • Laddar…
A
S Strangelove skrev:
Har börjat bygga lite nu, har gjort en bänk, gjutit skiva och gjutit första på isolerande bädd. Nästa steg blir att kapa tegel, och gjuta upp I nivå med teglet när jag fått det på plats. Men man ska tydligen vara noga med att få isoleringen så torr som möjligt, så väntar nog 2 veckor med att lägga på teglet och gjuta nästa sväng.

Bör man ta bort formen så fort man känner att det börjat bli hårt?
Kommer ju behöva gjuta igen för att få det i nivå med teglet, så kan va skönt med formen kvar också tänkte jag, men kanske går ganska bra på fri hand.
Gjöt med 5vermiculite:1cement.
Gick åt mer vermiculite än jag trott, drygt 100 l (köpte 2st 100l), så är osäker på om jag har tillräckligt, har sneglat lite på stenull som isolering och klä det I tunt lager vermiculite för att hålla på plats, men vad ska man köpa för ull? Vill gärna komma hyfsat billigt undan.
Kul tråd, jag tänkte själv bygga något liknande :)

Jag har dock ett antal frågor. Först och främst, tidigare i tråden och enligt din ritning tänkte du använda lecablock istället för det isolerande bottenlagret. Jag tolkar bilderna som att du istället gjuter ett isolerande bottenlager med Vermikulit 10:1. Har inte Lecablock förresten väldigt dålig isolerande egenskaper?

En fråga angående Vermikulit. Enligt några spridda rapporter på internet kan Vermikulit ansamla fukt, vilket kan leda till oönskade effekter såsom sprickbildning eller t o m explosioner. Här är t ex en person som vittnar om det. Hur ser ni på det? Som jag förstått det kan Perlit användas istället för Vermikulit. Vad har ni för tankar kring det?

Var köper ni Vermikulit? Personen på http://husplaner.se/vedeldad-pizzaugn/ använder 2-4mm, men blandar samtidigt 1:1. @Strangelove blandar väl 10:1 (alltså 10 delar Vermikulit och 1 del eldfast betong) om jag förstått saken rätt.

Redigerat av moderator:
@melv jag skulle säga att Leca isolerar ok... Ungefär 3 gånger sämre än brandskyddsskivorna som anses bäst.. Vill man bygga bästa möjliga ugn köper man 2 x 50 mm brandskyddsskiva och lägger under, men då pratar vi om en kostnad på 2500-3000 kr bara för skivan ..

Jag har inte byggt något själv med vermiculit, men har heller inte läst om vare sig problem med att det skulle hålla fukt eller explosioner ... Att lyckas med en temperaturhöjning så snabb att det blir en explosion, tja... Det kanske är teoretiskt möjligt, men det är ju något man styr över, genom att putta in mer eller mindre ved ...

Sprickor kommer du att få, så enkelt är det.

Jag tänkte köra med leca för att slippa en gjutning och spara tid, men blev att jag gjöt istället, med 5:1 för att få tillräcklig styrka, 10:1 isolerar bättre, men har sämre styrka, räcker till att isolera kupolen med.

Byggde sandkupol och gjöt med "homebrew" I söndags, har en känsla av att det blev lite för tunt, så tänkte gjuta ett lager till.
Ska försöka ta ut sanden imorgon och kanske gjuta på ett lager till och lappa invändigt om jag ser nå sprickor på torsdag.

• Nybyggd sandkupol för hemgjutning av murad ugn, med verktyg och byggmaterial synliga.
    Skapa konto
  • En nyligen gjuten sandkupol för en ugn, omgiven av byggmaterial och verktyg, med en trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Halvfärdig gjuten kupol med sandform och betongspridning oskyddad, omgiven av byggmaterial och verktyg.
    Skapa konto
  • Gilla
engs och 3 till
  • Laddar…
A
S Strangelove skrev:
Byggde sandkupol och gjöt med "homebrew" I söndags,
Du gör alltså kupolformen av sand istället för att använda en pilatesboll?

Jag tror jag kör på en enklare variant med eldfast betong + vermikulit som isolering i kupol och som bottenisolering. Hoppas det går att hålla värmen i ugnen och att den inte blir glädjer på utsidan :)

A
Ser förresten att @Strangelove gjuter kupolen utan att ha skorstenen på plats. Är det att rekommendera, går det att få tätt där sen menar jag? Jag tänkte göra likadant eftersom jag inte fått tag på en bra skorsten än men vill gärna börja gjuta så snart som möjligt.

Redigerat av moderator:
Nu är golv och puts på. Längtar till premiär

• Nybyggd utomhus pizzaugn med putsad yta på trästomme med skorsten, redo för användning.
    Skapa konto
  • Nybyggd uteugn i puts med kaklat golv och rökrör i skymning.
    Skapa konto
  • Gilla
Pappa1986 och 5 till
  • Laddar…
melv: Vet inte om det spelar så stor roll om du gjuter med skorstenen eller en mall, men viktigt att se till att ha lite spel för den riktiga skorstenen så man inte får problem med sprickor.
Fördelen med sandform är att man kan gjuta på plats och slippa flytta kupolen, känns som det är risk att man kan skada den vid flytt, sen blir den ju rätt så tung också, beroende på hur stor man gör den och hur mycket massa man gjuter med, har inte exakt koll på hur mycket jag använt, men skulle gissa att den iaf väger nån stans runt 70kg i torrvikt

@Fransson44 stiligt! Hoppas den funkar bra!
Vad har du putsat med? har du något som ska göra det regnsäkert?

Har tagit ut sanden i min och gjutit på ett lager till, så nu är det under plast och försöker duscha på det 2ggr per dag.
Hade lite sprickor efter första gjutningen, hoppas att andra gjutningen hjälper, och att den fäster bra.
invändigt så blev det ganska ok yta tror jag, nedersta ringen blev kanske något torr, så där jag lite ojämnheter.
Nu är det bara att vänta på att det brinner och torkar, sen ska jag isolera, kanske kan bli framåt nästa helg om tid finns.

@Dan_Johansson är det rymddräkt som gäller när man jobbar med rockwool, eller duger det med handskar och andningsskydd?
Är väl främst om man skulle ta isär ugnen den är besvärlig att jobba med va? när bindmedlet inte finns kvar.

• Hemgjuten pizzaugn under konstruktion med sandform, täckt med en plastduk, utomhus med verktyg runtom.
    Skapa konto
  • Gilla
Girro och 2 till
  • Laddar…
@Strangelove modern stenull är inte alls som gammal glasull .. vill du vara på säkra sidan har du handskar och ett enkelt andningsskydd .. om det är farligt att hantera när bindemedlet är borta vet jag inte, men det går inte att flytta i några större bitar i alla fall .. :)

• Gilla
Strangelove
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.