Hej
jag har ett 1 1/2 plashus byggt -77 med Ramverkstakstolar, som övervåningen ser ut i dag är.
3st rum ett i vardera änden och ett i mitten med takkupa.
nu skulle jag vilja plocka bort ena väggen och göra ett stort rum av 2 av rummen.
men hur ska jag göra på vinden med hanbjälken, den måste väl avlastas
På vinden över rummet i mitten som har takkupan så finns det en avlastning ( ser lite ut som en takstol)
takkupan´s tak verkar vara i linje med hanbjälken.
hur ligger lasterna på hanbjälken?

Hanbjälkens huvuduppgift är att ta hand om de horisontell laster som uppstår när takstolarnas högben trycks utåt. Hanbjälken är alltså i första hand utsatt för en dragkraft. Därutöver kan det bli aktuellt med laster som motsvarar egenvikten hos takpanel och isolering. Vill du ha fler synpunkter behövs planritning och sektioner med mått.

det som jag har i dag.
det är detta som jag har digitalt i dag det är väggen från sovrummen som är 10kvm( är 1rum i dag mellan väggen är borta sedan tidigare ägare) mot "hall" som jag skulle vilja ta bort.
måttet mellan yttervägg och vägg mot sovrum 14kvm är ca 10m.
på vinden se bild så är det byggt nån "avlastning" över hallen.

• Ritning av en våningsplanslayout med sovrum, hall och trapphus, med markerat område för potentiell väggavlägsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över vinden med träbjälkar och isoleringsmaterial samt en person som arbetar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hanbjälken som ligger ovanför tvärväggen som du vill ta bort, har en liten last i form av isolering och takpanel. Om du talar om dess dimensioner (bredd, höjd och längd) ska jag kolla för säkerhets skull. Grundtipset är att du kan ta bort väggen.

Hej
takstolen och hanbjälken är gjord i 150*50 hanbjälken är ca 2700 lång. 1200cc på takstolarna.
det är 4st takstolar som går till takkupan, förstärkningen ligger över 6st.
hmm glömde höjden..
//Peter

Med den lilla lasten och korta spännvidden behöver hanbjälken inget extra stöd.

så jag törs ta bort väggen utan problem alltså?

Tack så mycket för hjälpen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.