Inte direkt en byggfråga, men jag chansar i alla fall....
Jag har köpt en vattenkokare EEWA3240 till landet. Tyvärr är sladden i kontaktplattan i kortaste laget så jag tänkte byta den.
På undersidan av strömplattan finns det 4 st skruvar med 3-kryss-spår, antagligen för att försvåra öppning.
Men jag har sådana bits så de kom bort.
Men nu står jag där, toppen och botten kommer inte isär som jag hade trott utan allt är fortfarande som i början, dvs jag kommer inte åt kabelanslutningen.
Är det någon här som vet hur man kommer in i en sån här strömplatta?
Finns det något "hemligt" trick?
Kanske är det som med TV-fjärrar att det finns dolda hakar i plasten på insidan...

Det är då troligen så illa att den är av en sådan typ som inte går att byta utan att förstöra kokarplattan. Men med lite våld kanske du tar dig inte, men förvänta sig inga skruvar att lossa för att byta kabeln utan den kan vara kontaktpressad eller på annat sätt ej utbytbar. Men det kan gå att lösa med lödning eller dylikt.

Jag lyckades öppna plattan med hjälp av ett set med mobilverktyg, som jag fått för ett antal år sedan. Det fanns en sorts böjd skruvmejsel, som jag kunde trycka in i skarven mellan delarna och sedan köra längs springan tills de små hakarna lossnade.
Men det var förgäves för precis som du skrev så var det specialkontakter som pressats på sladdarna och sedan skjutits på bleck i mittkontakten till kokaren.
Det går inte så lätt att koppla in den nya sladden utan dessa specialkontakter.
Får ge upp och hoppas att längden räcker när jag kommer ut till stugan där den skall användas.
Eller flytta vägguttaget som den skall stoppas in i....

Det finns ju skarvsladdar... :)

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Skarvsladd är inte en option ovanför köksbänken. Kommer att vara för klumpigt och det finns nog inga skarvsladdar som är sådär 10 cm långa...
Det fattas några få cm för att plattan skall stå plant på bänken efter vad jag kan bedöma. Är inte ute på landet nu men jag har jämfört den gamla kokarens sladd med den nya och det är två problem:
1) Den nya sladden är någon cm kortare från plattan till kontakten.
2) Den nya sladden har en rak kontakt medan den gamla har en vinklad kontakt. Där förlorar man ytterligare några cm.
Får se till helgen hur det är i verkligheten.

B Bo Berglund skrev:
Jag lyckades öppna plattan med hjälp av ett set med mobilverktyg, som jag fått för ett antal år sedan. Det fanns en sorts böjd skruvmejsel, som jag kunde trycka in i skarven mellan delarna och sedan köra längs springan tills de små hakarna lossnade.
Men det var förgäves för precis som du skrev så var det specialkontakter som pressats på sladdarna och sedan skjutits på bleck i mittkontakten till kokaren.
Får ge upp och hoppas att längden räcker när jag kommer ut till stugan där den skall användas.
Eller flytta vägguttaget som den skall stoppas in i....
Tycker det skulle vara intressant med en bild på kontakterna, vanligtvis är det någon här som har en lösning på det problemet också.

B Bo Berglund skrev:
Lägg upp en/flera bild(er) på hur det ser ut inuti, så lär vi kunna lotsa dig rätt, vad du behöver, hur du ska göra etc.

Låter som om att det är flatstift & flatstiftshylsor (kabelskor),
https://www.clasohlson.com/se/b/Bygg/Fordonsvård-&-tillbehör/Kabelskor

Håller med @useless , varför krångla till det när det finns skarvsladdar?
Om du behöver en 10 cm skarvsladd snor du snabbt ihop en egen sådan på en tiondel av den tid det tar dig att försöka bryta dig in i en apparat som bara går sönder när du gör det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nej för skarvsladd för det blir fult och klumpigt...
Har öppnat den igen och kollat vidare:
Det är såna här flatstiftshylsor av minsta storleken som sitter på sladden och skjuts på kontakten.
De som satt i plattan var med svart krympslang så man inte såg hur de var beskaffade, men nu vet jag.
När jag kollat närmare så hade jag exakt tre stycken såna i mina gömmor så nu har jag tagit ett sladdställ från en gammal dator med vinklad kontakt och kapat till den c:a 15 cm längre än originalet. Kapade ledarna på samma längd i änden som originalet och klämde på hylskontakterna. Sedan gick det bra att byta sladd i plattan.
Färdigt! :D

• Gilla
Peter2400 och 4 till
  • Laddar…
Du hade inte funderat på att köpa en vattenkokare som har längre sladd.
Nu har du inte ens någon garanti. Eftersom du har pillat på vattenkokaren.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fanns inga med rätt storlek. Vi får inte plats med fullstor kokare (1.7l), denna är 1.5l och går att ha i vårt trånga pentry på landet. Och jag har kollat på sladdar på flera kokare, det verkar som om de är exakt lika långa men vissa har vinklad kontakt och andra (vår nya tex) har rak kontakt. Med rak kontakt förlorar vi 5 cm av sladden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.