Stickan56
Alfredo Alfredo skrev:
Lurendrejeri möjligen om man ser till effektiviteten men den kyler faktiskt luften. Tro mig. Har haft en i över tio år och så länge lurar man inte mig.
Jag har också haft en i ca 10 år fast numera såld. Visst fungerar det om man gör rätt. Största problemet är ändå ljudnivån. Det närmaste jag kan beskriva det med är som att ha dammsugaren på hela tiden så i en lyhörd lägenhet vet jag inte om .......

Stickan

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Största problemet är ändå ljudnivån.
Håller med! För mig är det helt otänkbart att ha den på när man sover. Kör någon timma innan man lägger sig och hoppas somna innan det blir varmt igen...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Stickan56
Redigerat:
Så här löste jag mitt problem i sovrummet. Jag kör den 1 timma innan jag ska sova. De funkar finfint :)

• Portabel luftkonditioneringsenhet i sovrum med slang ut genom fönstret täckt med spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stimac och 4 till
  • Laddar…
Lite snickrande löste biffen!

• OSB-skiva på marken med färdigmonterade vita hyllkonsoler och en borr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Walo och 2 till
  • Laddar…
Kendobendo Kendobendo skrev:
Lite snickrande löste biffen!
Hur håller du den på plats? Ser inga klämmor eller motsvarande som du viker ut i bakkant, eller har du en ram med väldigt bra passform som du skjuter in i innerkarmen på fönstret?

Av egen erfarenhet med tillverkning av myggfönster så är passformen A och O för att få dem att sitta kvar utan att behöva ha några klämmor/kilar.

Stickan56 Stickan56 skrev:
En sån här fläkt funkar att ha i sovrummet även när man skall sova. Låter inte lika mycket som en vanlig propeller.
[länk]

Stickan
När jag bodde på hotell för några år sedan och det var 30 grader på rummet, så använde jag mig av blöta handdukar och en liten USB-fläkt på laptopen...

När man bor på hotell (även relativt dyra hotell) i södra USA (där man inte skulle överleva utan AC på rummet) så är det inte ovanligt att AC'n låter som en byggfläkt och då är det ändå en inbyggd AC. Kyler man då ned rummet innan man skall sova och sedan ställer upp ACn ett par grader så har man en behaglig temperatur utan att störas av ACn just vid insomningen.

pacman42 pacman42 skrev:
Hur håller du den på plats? Ser inga klämmor eller motsvarande som du viker ut i bakkant, eller har du en ram med väldigt bra passform som du skjuter in i innerkarmen på fönstret?

Av egen erfarenhet med tillverkning av myggfönster så är passformen A och O för att få dem att sitta kvar utan att behöva ha några klämmor/kilar.
Jag har möbeltassar som sitter på sidan. Den sitter riktigt fint och ingen risk att repa fönsterkarmen!

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Kendobendo Kendobendo skrev:
Jag har möbeltassar som sitter på sidan. Den sitter riktigt fint och ingen risk att repa fönsterkarmen!
Så perfekt passform och möbeltassar. Snyggt jobbat!

M
Jag har en portabel, guld värd senaste månaden! Jag har sidohängda fönster. Hänger ut slangen genom fönstret och stänger fönstret tills slangen kläms fast. Sedan drar jag ned rullgardinen ned till slangen, mest för mörkläggningens skull men det gör kanske nån procent på kylan också. På nån timme så har den kylt ned rummet från 28gr till 18-19gr även om det fortfarande är 28-30gr utomhus. Vårt sovrum ligger i nordväst läge så kvällssolen är ganska stygg.

Ac'n brummar en hel del så jag kör den nån timme innan vi går och lägger oss. Vet inte hur länge rummet hålls nedkylt men man hinner gott o väl somna innan det blir varmt iaf.
Rekomenderar starkt portabel ac. Och nej, man behöver inte få det tätt vid fönstret. Kyleffekten är så stark att det inte har nån betydelse att det glipar 12-13cm, det blir kallt ändå.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har en portabel, guld värd senaste månaden! Jag har sidohängda fönster. Hänger ut slangen genom fönstret och stänger fönstret tills slangen kläms fast. Sedan drar jag ned rullgardinen ned till slangen, mest för mörkläggningens skull men det gör kanske nån procent på kylan också. På nån timme så har den kylt ned rummet från 28gr till 18-19gr även om det fortfarande är 28-30gr utomhus. Vårt sovrum ligger i nordväst läge så kvällssolen är ganska stygg.

Ac'n brummar en hel del så jag kör den nån timme innan vi går och lägger oss. Vet inte hur länge rummet hålls nedkylt men man hinner gott o väl somna innan det blir varmt iaf.
Rekomenderar starkt portabel ac. Och nej, man behöver inte få det tätt vid fönstret. Kyleffekten är så stark att det inte har nån betydelse att det glipar 12-13cm, det blir kallt ändå.
Noterade att en AC jag tittade på låg på 1100W, det blir en krona i timmen för att sänka temperaturen om den går på full effekt. Om det då räcker med en timma innan läggdags så förstår jag att ni är nöjda, även om den är dyr att köra dygnet runt. Blev lite sugen på att skaffa en till gästrummet som blir olidligt varmt på sommaren, men samtidigt så är det ett effektivt sätt att bli av med gästerna också...

• Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Noterade att en AC jag tittade på låg på 1100W, det blir en krona i timmen för att sänka temperaturen om den går på full effekt. Om det då räcker med en timma innan läggdags så förstår jag att ni är nöjda, även om den är dyr att köra dygnet runt. Blev lite sugen på att skaffa en till gästrummet som blir olidligt varmt på sommaren, men samtidigt så är det ett effektivt sätt att bli av med gästerna också...
Lite OT dock, men för mig är den portabla ac'ns förbrukning ganska irrelevant i det stora hela.
Min poolpump är på 0,75kw, den går dygnet runt från maj-sept. Värmepumpen till poolen är på 1,7kw, den går säkert 15tim i snitt per dygn..ja ni fattar:D

Stickan56
Ja, antingen svettas man nu eller så svettas man när elräkningen skall betalas.:cool:

Stickan

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Om du kan öppna fönstret i vädringsläge precis så mycket att stosen får plats är det bara att täta med gamla kuddar runt resten av öppningen i fönstret. Gjort så i 10 års tid. Fungerar utmärkt. Tar 1 minut och kräver inget snickrande.

Jag har inte läst alla svar, men min erfarenhet är inte bra med portabel AC..
Lång slang 1-2m värmer bra, öppet fönster/dörr kommer in värme och slangen värme.
Anser dessa alternativ som förkastliga, det enda man upplever är kallare luft där AC blåser kalluft.
Det enda alternativet för detta jag kan tänka mig är hål genom väggen direkt i anslutning till AC eller väl isolerat utblås.
Tvärdrag när det är kallare ute än inne fungerar bäst.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.